DNB SAGA, Pros og Cons

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av ValdresBjarne, 26. jan 2018.

1. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    831
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilken dato blir nivåpoeng overført til SAS? Om man bikker en av grensene (100k/200k/500k) midtveis i f.eks. juli måned, vil nivåpoeng da i praksis overføres en eller annen gang i august? (ifbm. at faktura for juli kommer i august). Har SAS-periode 1.aug-31.juli, så må bare time spend så jeg ikke får nivåpoeng før 1.aug.

2. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,227
    Bonuspoeng:
    293
    Samme dag som faktura utstedes. Hvilken dag i måneden dette blir er individuelt, men kan endres

jocke liker dette
  3. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    831
    Bonuspoeng:
    93
    Om man ikke har fått faktura enda, hvor kan man evt. se når neste/første faktura utstedes?

4. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,227
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror du må kontakte kundeservice på chat

5. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    831
    Bonuspoeng:
    93
    Ser ut som det faktureres «cirka 15 dager før forfall». Jeg har 20. som forfall, hvor de sa at faktura utstedes cirka 4-6. i hver måned (avhengig av helligdager osv). Transaksjoner som medtas er alle som er bekreftet (ikke reservert) siden sist faktura (så litt variabelt der også mtp. at fakturadato er variabel).

Man kan velge mellom flere datoer som du nevnte (5/10/15/20/25, ble i alle fall nevnt). Her gjelder også samme «cirka 15 dager før»-regel.

Preference and Jorge like this.
  6. FlyingYeti

FlyingYeti Trives best på tur

Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Noen som vet om ASK gjelder som en del av formuen for kravet om DNB saga? Utforsker andre nissemuligheter etter at SAS MC skal høyne gebyret.

7. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    14,651
    Bonuspoeng:
    293
    ASK teller, ja.

FlyingYeti liker dette
  8. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,227
    Bonuspoeng:
    293
    Såklart, men du må flytte kontoen til DNB. Mener noen nevnte her inne at pensjonskonto også teller, selv den som man har gjennom arbeidsgiver, så lenge man flytter den til DNB.

9. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    353
    Bonuspoeng:
    63
    Så får å få SAGA må jeg flytte min ASK hos Nordnet over til DNB?
    Er det ikke nok med Lønnskonto og/eller Boliglån i DNB?

Det står jo "eller".
    Boliglån i DNB, eller sparing til en samlet verdi av 2 000 000 kroner eller mer i DNB.

Slik jeg tolker det, hvis jeg har boliglånet hos DNB, så kan jeg slippe å måtte flytte min ASK over til DNB. Jeg har uansett ikke noe sparing på mer enn 2 millioner i min ASK (med mindre man regner med ASK og Pensjonskonto).

Jeg rømte SBanken når DNB kjøpte dem opp. Hadde ikke lyst å gå tilbake til DNB, men med det nye årsgebyret til SAS Mastercard Premium vurderer jeg muligens DNB Saga MC som erstatning.

Men det jeg sparer i årsgebyr kanskje blir spist opp av de høyere rentene på boliglånet mitt.

10. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,227
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke noe krav om sparing i DNB hvis du har lån nei.

Før var "eller" et annet sted. Man måtte ha 1 million i inntekt eller 2 millioner i plasserbar formue. Lån i DnB var ikke nevnt som et krav, bare lønnsinngang. Etter endringene i fjor høst er det nå 1 million i inntekt OG lån i dnb eller 2 millioner i formue plassert i DNB.

11. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    353
    Bonuspoeng:
    63
    Hvordan er boliglånrenta med SAGA?
    Ser det står at lånerenta er individuell - Jeg har i dag 5,36% effektiv rente hos Handelsbanken Tekna.
    Synd DNB ikke har en like god sparekonto som Handelsbanken hvor jeg har 4,45% rente og ingen begrensninger for uttak.

12. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    831
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg flyttet nylig lånet mitt fra Bulder til DNB Saga. Gikk fra 5.08% nominell (5.20% effektiv) hos Bulder til 5.09% nominell hos DNB (har ikke funnet hvor jeg kan se effektiv enda).

Beholder HB som "primærbank". Overfører månedlig til lånet, og så får vi se om DNB sier noe på det i fremtiden mtp. "lønnsinngang"-aspektet. Worst-case får jeg flytte rundt (lønn inn hos DNB, og så flytte overskytende etter betalt lån til HB).

Primærårsak var todelt; bruker sjeldent FP, samt at de 20k nivåpoengene med halvparten så mye spend er ganske nice.

Jeg beholder nok SAS MC ut 2027, og så får jeg re-evaluere på tampen av 2027 om jeg beholder det eller ei. Senker bare kredittgrensen til 10k ellernoe, og så ligger det i skuffen i tilfelle jeg evt. skulle få behov for FP4 det kommende året.

biaop liker dette

Del denne siden