DNB SAGA, Pros og Cons

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av ValdresBjarne, 26. jan 2018.

  1. Fuzzion

    Fuzzion Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Synes ikke det er så merkelig at DNB har noen krav til omfanget av kundeforholdet i et kundeprogram.
     
    Maggie liker dette
  2. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,112
    Likes mottatt:
    114,462
    Bonuspoeng:
    350
    Vil du ha Saga må du nesten følge de kravene banken setter til deg altså... Det er de som bestemmer hvem de anser som egnede til å være med i Sagaprogrammet. Ikke vi kundene.....
     
    Maggie liker dette
  3. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Men er det ikke bare å flytte konto, så flytter du tilbake etterpå? Etter innvilget SAGA? Er fornøyd med DnB :)
     
  4. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    311
    Likes mottatt:
    414
    Bonuspoeng:
    63
    Joda, banken står selvfølgelig fritt å sette sine krav. Men da bør de kommunisere disse kravene også. De stiller krav om inntekt, husstandsinntekt eller plasserbar formue, jeg oppfyller alle tre. Står ingenting om lønnsinntekt eller hovedbank. Der klippet kundebehandler ut noe tekst fra bankens intranett som argument...
     
  5. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Koster ikke det ekstra? Var gebyr for cash-utbetaling i Tyskland mener jeg å huske ihvertfall..
     
  6. sovehue

    sovehue Medlem

    Innlegg:
    186
    Likes mottatt:
    576
    Bonuspoeng:
    93
    Er fornøyd med service hos DNB og fordeler er ok i SAGA men boliglånsrente på 3,24% med under 50% belåning er for dårlig når Bulder Bank kan gi meg 2,65% (og det uten en krølla femtilapp i gebyr hver måned). Gir også opp bonuskjøret med SAGA Mastercard da jeg har så mange transaksjoner i utenlandsk valuta. 2% skal gribbene i DNB ha for at jeg skal bruke mine penger i annen valuta. Kjører all inn på Revolut Metal med 1% cashback utenfor Europa istedenfor. Koster 1700 kr men da får jeg en tur i loungen også. Blir vel Curve på EUR/GBP-transaksjoner og NOK med SAS MC.
     
    EndreD liker dette
  7. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg opplevde ikke det ved siste uthenting i AGP, men tror det er avhengig av tjenesteformidleren. Ett caveat dog: Insister på å få det i lokal valuta; vekslingskursene ved utbetaling i egen valuta er svært ugunstige.
     
  8. stigvis

    stigvis Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    18
    Fikk du noe innblikk i hvordan "kunde"behandleren din hadde tenkt å gjennomføre dette? Holde igjen tilbud om SAGA til lønning var bekreftet inn på konto?

    Jeg fikk beskjed om at jeg selvfølgelig var fri til å velge andre banker når kundefordelene gjennom SAGA fortsatt ikke kunne konkurrere med nåværende avtaler i andre banker, men kundebehandleren min skulle sette meg på en liste, så er det bare å vente og se om det blir billigere lån i DNB
     
  9. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    311
    Likes mottatt:
    414
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, hun ville se at det gikk inn en lønning før hun godkjente min søknad...
     
  10. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Da er det jo bare å få arbeidsgiver til å sette inn lønning på den kontoen istedenfor en periode
     
    stigvis liker dette
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Tror du saksbehandleren tar en "stikkprøve" om 3-6 mnd?
     
  12. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    neimen ikke godt å si. Er det noe grunn til at man ikke skal ha lønnskonto hos DNB og legge opp fast overføring til den kontoen/banken man blir belastet boliglånet fra?

    Helt til eventuelt boliglånsbanken klager, og man flytter lønnskontoen tilbake. Og da slutter vel DNB å klage.
     
  13. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Hehehe, det er sant, hvorfor gjøre det så vanskelig, flytt alt til DNB om godene der er så bra, kanskje noe mer stivere rente, verre er det ikke...Gresset er ikke grønnere hos naboen.
     
  14. stigvis

    stigvis Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    18
    Erfaringsmessig ser bankene på aktivitet i antall transaksjoner (svar på spørsmål hvorfor renten ble hevet var at 20-30 transaksjoner per måned i snitt var nok). Har derfor satt opp en del faste trekk, eksempelvis 50,- per uke til debitkortet, for å generere nok transaksjoner.

    Selvfølgelig viktig at pengene ikke havner i sirkel, så tommelfingerregelen min er at de til slutt skal ende opp i kontoen lånet trekkes fra, eller på sparekonto/fond.
     
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Så det du sier er at man må bruke debit-kortet, ellers gir banken deg høyere rente?? Det ligger trygt i skuffen hos meg..
     
    drsyk liker dette
  16. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Samme her, vet neste ikke hvordan man bruker et debit kort lenger...

    Da bør jeg får betydelig høyere rente enn de 2,6% har nå, for jeg har ikke brukt debit kortet mitt på veldig, veldig lenge...
     
    FlyingMoney and Xflipper like this.
  17. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg bruker aldri debitkortet, så de eneste transaksjonene ut av min lønnskonto er en overføring til en regningskonto, og fra den igjen betaler jeg kredittkortregningene. Har neppe 20-30 transaksjoner hver måned, langt der i fra!
     
    drsyk and FlyingMoney like this.
  18. FlyingMoney

    FlyingMoney Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    Da er vi to, skulle bruke debet kortet her forleden og det var ekstremt støvete. Har ikke tatt det ut av lommeboken/brukt det på 1 og et halv år+++.
     
    drsyk liker dette
  19. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,958
    Bonuspoeng:
    293
    Hæ? Renten ble hevet pga få transaksjoner?
     
  20. stigvis

    stigvis Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    18
    Nei, heldigvis ikke. Det er kun min løsning å ha fast trekk til kontoen tilknyttet debitkortet. Det er for øvrig kun med i lommen for å dekke de ytterst få stedene som ikke aksepterer noen form for kreditt. Det meste av penger på kontoen havner på sparekonto eller fond en gang i halvåret.

    Ja. Uten å nevne bank ble det påstått at den gode fagforeningsavtalen var forbeholdt kunder som hadde unevnte bank som primærbank. Det var da kundeservice selv som oppgav 20-30 transaksjoner i snitt per måned for at ingen skulle se nærmere på det. Renten ble følgelig justert ned.

    Edit: Det ble heller ikke varslet noen oppjustering

    Annen løsning på samme problem kan være å betale alle regninger gjennom banken, men personlig foretrekker jeg automatikk.
     

Del denne siden