DNB SAGA, Pros og Cons

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av ValdresBjarne, 26. jan 2018.

  1. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,309
    Likes mottatt:
    1,476
    Bonuspoeng:
    113
    Erfaringer generelt (dnb kort kan du senke limit på helt ned i 2k - har 2k på mitt trumfvisa, som jeg egentlig bare burdi si opp, menmen).

    De fleste andre har 5k som minimum. Kan være greit å ha for div kort (bensinkort eller andre ting man ikke bruker mer enn 5k - f eks har jeg det på mitt streamingkort. Hadde hatt 100 kr på det om det var fysisk mulig).

    Så ville jo begynt der. "Standardgrensen" på mange saga er vel 150k, men skal vel fint være mulig å sette/få lavere grense enn dette?

    Vet ikke om jeg bare har drømt om 15% av brutto årsinntekt i månedlig kredittgrense som et referansepunkt et sted - altså bør du vel egentlig ned mot 150k, kanskje?

    Men ville prøvd å halvere og litt attåt, og tatt det derfra. Kan jo bare ta 3-4 vurderinger i slengen, hvis det blir et problem?
     
  2. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke direkte relatert til DNB Saga, men jeg hadde rundt 1 million i disponibel kreditt da gjeldsregisteret kom. Fant ut at det var på tide å rydde, og med innsyn i "alle" kort gikk det ganske raskt å komme ned i 515k som jeg har nå. Jeg var vel under 500k en periode før jeg søkte om NCC nå sist.

    Har helt klart merket at noen banker benytter dette mer aktivt, fikk ikke engang tilbud om et boliglån da jeg ville sammenligne priser. Hadde kanskje gått med manuell behandling og forklaring.

    Det eneste jeg samler i gjeldsoversikten er et mer vennlig navn/kredittnavn, istedenfor å bare ha kreditor. Hadde vært bedre om det også var en kolonne med "Nordic Choice Club Mastercard" ved siden av Ressurs Bank :)

    Ser jeg står med 75.000 tilgjengelig hos Ikano, men jeg har nå hverken ikea-kortet eller shell mastercard, så hva kan det være? :-D
     
  3. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Ta en telefon til dem...Kan være at de har glemt å oppdatere registret, må vel meldes inn om fjerning/sletting av oppføring for at den skal forsvinne fra registret?
     
    Maggie liker dette
  4. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,260
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg var litt nervøs når jeg ba om kredittøkning på mitt Sas kort når jeg oppgraderte fra basic til premium nylig.
    Men fikk det jeg etterspurte selv om gjeldsregisteret viste meg en ramme på 1,1 mill.(skal slette et par unødvendige kort nå)
    Kanskje lettere når man allerede har et kundeforhold med tanke på heve grensen.
     
  5. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Vært på nå sånt tall selv. Nå er jeg nede i 500 ish, bør vel bli kvitt Shell og Widerøe, kanskje redusere på NCC MC til 25 tusen? Beholder SAGA og SAS MC som de er :)
     
  6. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,309
    Likes mottatt:
    1,476
    Bonuspoeng:
    113
    Widerøe bør du absolutt si opp snart, ellers lukter det vel årsgebyr, hvis du ikke har fått allerede. Shell synes jeg personlig er greit å ha.
     
    Maggie liker dette
  7. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Du har rett, var nettopp inne på registret, 600 ish, var et råtten Norwegian kort(bedt om makulering), NCC ble red. til 15k og SAS mc til 35k, AmEx + SAGA 150k holder massevis. Neste på listen er å få den møkka renten fra 1,94 ned mot 1,8, hvis ikke blir det sayonara DNB og Konnichiwa Danske bank, garantert 1,8 rente:)
     
  8. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ble akkurat satt ned til 2.5%, så jeg er litt fornøyd (satt ned fra 3+) men samtidig misfornøyd med at andre har lavere! :-D

    Blir en mail til kundebehandler i morgen
     
  9. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,260
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Shell mc er en keeper, alltid godt og ha et gratis kort i backup.
    Jeg bytter mellom eb opptjening mellom Dnb pb, Sas mc premium og Amex.
    Har aldri mer en maks to aktivert samtidig med tanke på gebyrer. I fjor klarte jeg en ct på premium, uten kostnad( 3 første mnd gratis) Og i år de 20K status poengene fra Dnb på 2 måneds kostnader.
     
    drsyk liker dette
  10. Andyfly

    Andyfly Fly me to the moon.

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    872
    Bonuspoeng:
    93
    Gjeldsregisteret skal oppdatere automagisk når man sier opp et kort. (gjorde ihvertfall det når jeg sa opp widerø og shell)
     
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    2,5%, det er jo ran! Du bør forsøke å krype under 2 tallet.
     
    Maggie liker dette
  12. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk forhandlet meg ned til 1,8 nominell.
     
    drsyk liker dette
  13. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Shell finner jeg ikke noen verdi i lenger, har følgende:

    SAS Premium MC 35k (red. fra 100k)
    Saga MC 150k(som før)
    NCC MC 15k (red. fra 100k),
    AmEx,
    Curve MC

    Gjeldregistret var min fiende, nå blir det min venn.

    Jeg kjøper uansett alt med AmEx og Saga MC, og spend er jo falt som en stein...
     
    Maggie and jgroneng like this.
  14. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Noen spesielle foreninger, medlemsskap etc? 1.8 er jo langt under prislistene
     
  15. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Som SAGA skal du uansett kunne klare 1.98% fra DNB som tilbys uten å prute. Med litt pruting er det ganske greit å komme ned til 1.8%.
     
  16. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Selv uten noen form for avtale som akademiker osv? Skeptisk til det, men bra om jeg tar feil
     
  17. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Bekjent fikk 1.98% uten noen avtaler. Viste til venner og kjente som fikk 1.8% i Danske Bank etc uten avtaler. Endte opp der. Vet om flere som har 1.80% fra DNB uten avtaler.
     
  18. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg spekulerer i den vridningen der. Om DNB står på sitt, har ikke lojalitet mellom bank og kunde den verdi, ordet vektes i.

    Med kundeforhold der i minst 20 år, vært Saga i 8 av dem. X antall termin gebyrer, andre gebyrer, renter er innbetalt år etter år.

    Søndag komponeres et vennlig takke brev, for min lojalitet og rente nivå, der en ber om litt tilbøyelighet og at de da får lov til å beholde meg som total kunde litt lenger.

    Thrilleren forsetter til påfølgende uke...
     
    HaraldOslo, EndreD and Maggie like this.
  19. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Mitt lån er et rammelån, og det er vel litt høyere uansett. Men hvis DNB ikke setter ned min rente nå så skal jeg prøve å hente et tilbud fra Nordea istedenfor. De har også premiumkundeprogram. Alltid lettere å ha et konkret tilbud å slå i bordet med
     
    drsyk liker dette
  20. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fant ingen Nordea/Danske bank tråd, hvorfor velger du f.eks. Nordea fremfor Danske? Danske har ikke tilsvarende PB som DNB?

    Hvis ikke husker feil har Nordea 5 mill som krav for deres Premium/PB lignende program?
     

Del denne siden