Hva legger du vekt på når du pre-mailer request? En spesiell anledning, eller bare at du har top-tier?
I HHonors appen (og sikkert på nett også) kan man legge inn request om oppgradering rett etter at du har bestilt rommet. Da trenger man ikke oppgi grunn for oppgradering.
Jeg fikk HH Diamond pga Hyatt Platinum (sendte inn spørsmål om statusmatch her: https://hhonormystatus.hiltonapps.com). Som eks HH Gold så har jeg vært veldig fornøyd med oppgraderingene jeg har fått - spesielt på London Hilton on Hyde Park, så nå blir det nok mer Hilton.
Hilton gir meg hodepine. Bestilte via Hilton portalen et rom på Hampton inn på Manhattan. Nå viser det seg at dette var et såkalt "Advance Purchase" aner ikke hva det betyr. Må ringe 1-800-236-7113 å tigge om å få dette oppholdet til å stå på opptjening til høyere status. Er rimelig forbanna. Hadde rom som ikke kunne avbestilles og booket dette til 116dollar for å få 4 opphold innen februar. Frister nå å avstelle alle tre oppholdene og heller kjøpe billigere opphold på samme hotel via hotels.com. Da får jeg hverfall noen eb-poeng og slipper alt dette styret.
Du kan ikke kansellere. Advance Purchase er forhåndsbetaling, som i praksis betyr at du betaler i dag, får en lavere pris, men er låst.
Advance Purchase betyr vanligvis bare at bookingen ikke kan kanselleres, men skal gi vanlig opptjening og poeng. Har du fått annen info mener du?
Takk for svar. Tok kontakt med Hilton på chatten og da var svaret at dersom jeg skulle ha poeng og opptjening av status så måtte jeg ta kontakt på over nevnte telefonnummer, det var overhode ikke noe hun kunne gjøre noe med. Det er første bestillingen min direkte på Hilton sin portal så kanskje det er vanlig at det tar noen uker. Overnattet på hotellet fra 11-12jan og har ennå ikke fått poeng, eller et opphold på elite status telleren.
Nå husker jeg ikke hvor lang tid det normalt tar før poeng/stay er registrert hos Hilton, men jeg ville nok i alle fall ventet 2-3 uker før jeg ville begynt å etterlyse noe fra dem. Jeg har ofte bestilt direkte fra Hilton-portalen, og som oftest på advance purchase rates (som bare betyr at oppholdet belastes ved bestilling og at det ikke er refunderbart, som andre her også påpeker) og har alltid fått registrert poeng (basert på omsetning) og kvalifiserende stay. I stedet for å ringe ville jeg sendt en epost til [email protected].
Jeg får bare synke godt ned i godstolen å vente noen uker. I følge hun på chatten så var det kun det telefonnummeret som kunne brukes. Takk for tipset, blir vel en e-mail om 2-3uker.
Hvilket Hilton brand hotell anbefales i NYC, da helst i Times Square/Broadway området? Fruen har aldri vært i NYC før, og jeg vurderer å ta henne med ifbm SAS sitt business salg i slutten av mars - april'ish. Hotell fasiliteter som spa/svømmebasseng hadde vært toppers, men intet absolutt krav. Service/rom/standard spiller mye større rolle. Er HHonors Diamond. Er det full gratis frokost på de fleste Hilton brands? Gode begrunnede tips mottas med største takknemlighet
Hotell: Waldorf Astoria Berlin Booket: King Deluxe Room Status: Gold Antall netter: 2 Oppgradert: Ja, til King Deluxe Room with a view Annet: Gratis vouchere for en drink i baren Se egen test av Waldorf Astoria Berlin. Praksis her er oppgradering "ett hakk opp". Denne gangen tok jeg sjansen på sjekk inn gjennom App og da jeg skulle velge rom der kom det en liten popup som sa at jeg hadde fått oppgradering. *edit* Utsikten fra rommet i 14.etasje.
Supert, andre forsøket i Hilton Chaten og de fikk fiksa poeng og overnattingen ble registrert. Slik jeg forstår så får man mest ut av å få hilton poeng frem for miles. Hva er beste måten å bruke poeng. Vil anta at det å betale for hotell overnatting er det som gir best valuta for poengene.
Hotell: Hampton by Hilton Berlin City West Booket: Queen Room (billigste til €79) Status: Gold Antall netter: 1 Oppgradert: Ja, til Queen Room med balkong i toppetasjen. Annet: En voucher for en drink i baren pluss voucher for 500 bonuspoeng dersom jeg brukte €20 i baren. Meget positivt overrasket over å bli oppgradert til det beste rommet de har. Jeg forsøkte å bruke appen dagen før ankomst men fikk bare opp rom i første etasje med utsikt til bakgården og ventet derfor. Dagen etter prøvde jeg igjen mens jeg satt på CPH og fikk da opp "preassigned" til dette topp-rommet. Tolkningen min er derfor at man gjør lurest i å vente til ankomstdag før en sjekker inn i App. Hotellet i seg selv er av god standard (i norsk forstand) med frokost inkludert som gull-kunde. Det står i informasjonen at de anbefaler å kommet tidlig til frokost og det var ingen vits. Jeg var der kvart på ni og det var 90% belegg av bordene. Litt over ni tok det helt av og det virket som at folk måtte vente på plass. Jeg reiste alene og lot en full kopp kaffe stå på bordet mens jeg gikk for å se etter noe til kaffen. Da jeg kom tilbake 1 minutt etterpå satt det to andre der og kaffen min var effektivt fjernet.... Ingen krise da jeg var mett, men dette var tysk effektivitet på sitt ekstreme
Hotell: Waldorf Astoria Berlin Booket: King Deluxe Room (€188 inkl frokost til €15) Status: Gold Antall netter: 1 Oppgradert: Ja, til King Deluxe Room with a view Annet: En voucher for en gratis drink i baren og en voucher for 10% i baren. Personling velkomsthilsen på rommet med to konfektbiter ("It's good to have you back" skrevet for hånd). Akkurat som mitt forrige besøk for to uker siden fikk jeg også denne gangen oppgradering til "...with a view". Denne gangen til niende etasje i hjørnet (pre-assigned) slik at jeg både kunne se kirken og ut til Zoo. Meget godt fornøyd og Waldorf Astoria er i en klasse for seg selv (som en jo egentlig forventer). Da jeg sjekket inn oppdaget jeg at jeg hadde betalt for frokost allerede. Den koster vanligvis €30 kunne resepsjonen fortelle meg og som den økonomen jeg er ville jeg aldri ha betalt ordinær pris. Imidlertid må jeg ha funnet et tilbud og til €15 så er dette mye for pengene. Topp service, mye deilig pålegg å velge mellom av ypperste kvalitet. Alle bordene hadde stativ med ulike marmelader av det jeg bare kunne gjette var bra kvalitet. Jeg hadde en svenske på nabobordet som inisterte igjen og igjen til kona om at kongerekene var de beste han noensinne hadde smakt og at hun MÅTTE smake, hvorpå hun gjentatte ganger avslo. Bakevarer som virket som de kom rett fra ovnen, med alle mulige slags croisanter og lignende. Selvsagt var det også strudel og berlinerboller, men toppen av kransekaken (nei de hadde ikke kransekake egentlig, bare en metafor ) var at honningen deres var faktiske honning-kaker rett fra kuben. Jeg smakte ikke på det men imponeringsfaktoren for en stakkars nordmann var høy
Hotell: Conrad New York Booket: King Deluxe Suite ($221 inkl tax) Status: Gold Antall netter: 2 Oppgradert: Nei Annet: Voucher for frokost og plenty av vannflasker (housekeeping satte inn 4 per dag). Hotellet har et treningsrom hvor de har kalde vannflasker i en kjøleskap det bare er å forsyne seg fra. Housekeeping sa at det var bare å hente der hvis jeg gikk tom. Et skuffende opphold egentlig. Jeg hadde gjort "sjakktrekket" av å booke meg inn her på Valentines Day og hotellet var fullt påstod resepsjonen. Jeg kunne allikevel booke bedre rom i appen men jeg antar at det var andre diamant og gullkunder som hadde fått sine senere. Rommet stinket kraftig av parfyme fra air-freshener så jeg måtte lufte kraftig og sette på airconditioning på full guffe mens jeg gikk ut. Da jeg kom tilbake rev det fortsatt i nesen. I ettertid var jeg dum som ikke gikk og klagde med en gang, men jeg var så trøtt etter reisen at jeg ikke gadd. Identifiserte en pute som var dynket i parfyme som jeg kasta i dusjen og da ble det bedre. Dagen etter snakket jeg med housekeeping som fiksa nytt trekk og da var det greit igjen. Jeg har en greie om at jeg sender postkort til min niese der jeg reiser. En "test" jeg har er å gå til resepsjonen uten at den er frankert og spørre om de kan sende det. På gode hoteller sier de bare "jada, det ordner vi" og bruker egen frankeringsmaskin. På de dårligere så må man finne frimerker selv. Conrad er et femstjerners hotell, men jyplingen bak resepsjonen henviste meg til "They sell stamps in the gift shop Sir" og men en sur mine som jeg likte svært dårlig. I giftshoppen stod det en fyr som solgte frimerker med en fast verdi (kun en type) og ante ingenting om hva som var nødvendig frankering. Så jeg måtte google og styre for å finne ut av det, så kjøpe mer enn det jeg trengte (til en høyere pris, det er jo tross alt en gift shop som skal tjene penger) og så returnere til resepsjonen. Da jeg kom tilbake dit så kunne han akseptere kortet og sende det. Umiddelbart fortalte jeg hva jeg syntes og at dette var "below the standard of what I would expect of a five star hotel" og at "I've recently stayed at several other hotels in this category and none of them asked me to go to a gift shop". Hvorpå fyren unnskyldte seg på amerikansk vis og sa at dette var policy. Mulig det er smålig av meg, men herregud.... Jeg forventer ikke at de betaler portoen, men jeg forventer i det minste at de bare ordner portoen og belaster det på rommet. Uansett... jeg blir så kraftig irritert at jeg går opp på rommet og skriver ned alt som er dårlig på disse skjemaene som ligger på rommet. To dager senere får jeg epost fra sjefen for resepsjonen som vil ha en prat og vi avtaler en telefon når jeg er hjemme i Norge igjen. Noen timer etter dette får jeg også epost fra en kvalitetsdirektør for Conrad i USA hvor jeg bes ta kontakt hvis ting ikke ordner seg med dette spesifikke hotellet. Når vi snakker uken etter så unnskylder han både frimerkene samt "parfymerenhold" med at de har nye folk som nok ikke har lært seg topp standard enda. Han forteller også at de ikke skiller mellom diamant og gull på upgrades men at det er mer tilfeldig der og da for hvem de oppgraderer. Frimerkene påstår han hardnakket at de alltid skal ta og bruke egen frankeringsmaskin, en maskin som står bak resepsjonen. Han spurte om jeg husket navnet på fyren i resepsjonen noe jeg selvsagt ikke husket (noe jeg tror vedkommende skal prise seg lykkelig over). Enden på telefonen er at han beklager igjen så veldig og ber meg om å sende han en epost neste gang jeg bestiller hos dem og så skal han personlig sørge for at alt er på plass når jeg kommer. Regner med det blir upgrade
Hotell: Hilton Garden Inn New York/Times Square Central Booket: Queen Bed Skyline View ($214 inkl tax) Status: Gold Antall netter: 1 Oppgradert: Nei Annet: Frokostbuffet, men fikk ikke lov til å spise varm mat (da kostet det penger) Pussig ordning med at man måtte betale ekstra for varm buffet, men strengt tatt er gullfordelen "continental breakfast" og da er man kanskje heldig om man får noe mer enn en juice og en muffin. Dette hotellet tar man for beliggenheten. Inngangen er rett på Times Square (den svære røde trappen som folk sitter i er rett foran inngangen) og man kommer ikke mer sentralt enn dette. Ellers virker det slitent og renholdet var ikke bra på mitt rom. Vinduene var skitne og det lå støv i vinduskarmen.
Hotell: DoubleTree Suites by Hilton New York - Times Square Booket: King Suite - Times Square Views ($211 inkl tax) Status: Gold Antall netter: 1 Oppgradert: Nei Annet: Frokost-buffet. Igjen et relativt sentralt hotell og til en pris som jeg syntes var super (winter sale). Resepsjonisten påstod at jeg hadde booket det beste rommet de hadde og derfor ikke kunne få noen oppgradering. Hadde rom svært høyt oppe og så rett ned på lysskiltene på Times Square. Suitene er svære og med god plass. TVene er derimot gamle og kanalvalget var elendig, ingen premium kanaler og den ene TVen virket ikke i det hele tatt (heldigvis den i stua). Stua hadde en slags bar-løsning og om man var flere hadde det vært topp å starte et vors der. Døra til gangen hadde imidlertid en glippe på 1 cm under og du hørte ALT som foregikk i gangen. Imidlertid var soverommet såpass langt unna inngangsdøra at det ikke var noe problem, men det virket pussig. Annet som kan nevnes var en ufordragelig engelsk guttunge på 12 år som i heisen bemerket at "36th floor? These people must be poor mom" til oss som gikk av. Hvorpå mora forsiktig antydet at de nok ikke var det selv om de skulle opp i 42 etasje. Barneoppdragelsen i England har nok en vei å gå, men jeg tok glede i å vite at engelske rikfolk ofte sender ungene på kostskole og at det nok sikkert ikke var like festlig for drittungen. Utsikt fra rommet:
Hotell: DoubleTree by Hilton Hotel Metropolitan - New York City Booket: King Bed -High Floor ($221 inkl tax) Status: Gold Antall netter: 1 Oppgradert: Nei Annet: To vannflasker, varm kjeks og en frokost-voucher (buffet). Resepsjonen påstod også her at jeg hadde booket det beste rommet og derfor ikke kunne oppgraderes, men da jeg spurte om hva han mente om suitene så kom det frem at de hadde så få suiter at de ikke praktiserte upgrade til dem. Et litt slitent hotell hvor rommene (spesielt vinduene) hadde trengt en oppdatering. Ellers ikke noe å bemerke annet enn at dette er et av de billigere hotellene som ligger litt unna det meste. Allikevel sentralt, bevares, men man må gå litt for å komme seg til ting. Dette er ikke hotellet som du sitter inne på rommet på for å si det slik (i den grad du gjør det når du reiser til NY).