EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Overnatting og mat har hun i allefall krav på. Vil tro at de også kan være behjelpelig med å booke henne på et fly som nødvendigvis ikke går 06:00..
     
    Kjakan liker dette
  2. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Som Jørgen skriver: Overnatning, mad og evt. transport til/fra hotel. Går hun til transferskranken, så er jeg sikker på hun mere eller mindre selv kan vælge afgang imorgen, hvis der er plads.

    Bliv ikke overrasket, hvis hun allerede er automatisk ombooket inden hun lander i CPH. Det er sket for mig de sidste par gange...
     
    SASlovah4evah and Kjakan like this.
  3. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Er det ikke merkelig at ikke stasjonen i AMS kan ombooke til direkteflight til OSL (det virket som om det var et alternativ)?

    Hotell, transport til/fra hotellet, samt kostpenger vil normalt sett SAS mer eller mindre automatisk ordne. I tillegg har hun vel muligens krav på EUs standardkompensasjon ved forsinkelser ut over 3 timer (jeg ser at forbrukerombudet i Sverige nevner dette i forbindelse med en helt annen sak knyttet til DYs manglende informasjon i slike tilfeller).
     
    Kjakan liker dette
  4. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville ringt til SAS og bedt dem booke henne om / ta kontakt med stasjonen i AMS.
     
    Kjakan liker dette
  5. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Takker for alle svar. Hva med bagasjen? Får man ut den så man får klær/toalettsaker? Har jo ikke det i håndbagasjen når man er på vei hjem... Dekker i så fall reiseforsikringen det?
     
  6. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Det burde være muligt at få bag. Alternativt har SAS en "emergency" toilettaske hun burde kunne få.
     
    Kjakan liker dette
  7. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Kjakan liker dette
  8. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk akkurat beskjed om at hun nå sitter på flyet til Oslo. Det flyet var en drøy halvtime forsinket så de rakk det med minst mulig margin. Da tror jeg hun har brukt opp flaksen sin for sommeren...
    Tusen takk for all hjelp, det kommer sikkert til hjelp en annen gang. Eller noen andre kanskje.
     
  9. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Liten oppdatering: Da de hadde løpt og rukket flyet, så de at det kun var litt over halvfullt. Sammen med dem fra Amsterdam var det rundt 20 pax, mens de måtte vente ytterligere på 20-25 pax fra Milano. Så tydeligvis at SAS har holdt igjen det siste flyet til Oslo for å slippe hotell + + + for 50 pax... Hun kom hjem i alle fall, dog uten bagasje. Den dukker vel opp i dag en gang.
    Igjen, takk for all hjelp og innspill! Beste forumet ever!
     
    Jonbertel, tommy777, RoadKing and 3 others like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Altfor sent med denne tilbakemeldingen, men det kan jo være av interesse å vite for framtiden.
    Fruen og jeg var i Shanghai i fjor på denne tiden. Da vi skulle hjem hadde kjekkasene i det kinesiske luftforsvaret funnet det opportunt å leke krig i luftrommet vest/nord av Shanghai med den konsekvens at ingen fly til europa fikk ta av. Vi fikk ikke engang sjekke inn og komme oss til loungen, men måtte henge på flyplassen, evt ta en tur inn til Shanghai de neste 6 timene.
    Da vi omsider fikk sjekke inn, så fikk vi vite at det ikke var sikkert vi kom oss avgårde da heller, men kunne risikere å bli sittende på rullebanen å vente. Heldigvis, ikke bare kom vi avgårde, men vi sneik oss ut enda litt tidligere enn forventet.
    Dog, da vi kom til CPH var det selvfølgelig natta. Ved bagasjen stod det SAS personell klar og ordnet ombooking til OSL dagen etter, vi fikk anledning til å velge fly i den grad det var mulig og ble deretter transportert med drosje til et hotell litt utenfor Kastrup. Der stod det sandwicher og drikkevarer klare som vi kunne ta med på rommet. Vi fikk også en voucher for drosje tilbake til CPH dagen etter.
    I hele tatt, vi ble tatt hånd om 110%. Og det selv om det ikke var SAS sin feil. Det tror jeg ikke det er mange andre selskaper som ville gjort.
    Nå reiste vi Biz og begge to hadde EBG, men jeg tror ikke det gjorde noen forskjell. Kanskje på det at vi fikk velge fly til OSL, men neppe det andre.
     
  11. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Erfaringen min med det siste flyet fra CPH er at det veldig ofte holdes igjen i CPH fordi de venter på de fleste passasjerer som kommer sent inn. Spurte en gang crewet om hvordan det var med arbeidstiden deres på den sene flighten, og de som fløy den turen kunne jobbe til kl. 05:00 så da var det tydeligvis planlagt at man skulle kunne vente litt.
     
    Kjakan liker dette
  12. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er også min erfaring, så derfor forsøker jeg for alt i verden å unngå det :)
     
    Kjakan liker dette
  13. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg også, dvs. starter jeg i CPH så forsøker jeg å unngå den, men veldig kjekt om man kommer fra et annet sted med en sen avgang og litt tight connection.
     
  14. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Det har skjedd med meg også. Kom halsende ombord 45 minutter etter oppsatt avgangstid. Det er litt sånn oppsop-flight. Det er jo fint for både passasjerer og flyselskap.
     
    Kjakan liker dette
  15. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    SK984 fra Tokyo ti København har store forsinkelser.

    Flyet kom 2 timer forsinket fra København og ombord fikk vi (jeg er en av PAX) beskjed om å forlate flyet pga teknisk feil som må repareres. Flyet har akkurat forlatt gaten uten passasjerer og er tauet et annet sted. Uvisst hvor lenge vi må vente.

    Dette er andre gangen jeg opplever lang forsinkelse med A340 flyet til SAS. Sist uke (6 november) kom vi oss avgårde 3 timer forsinket fra CPH til NRT.

    Noen som kan sjekke hva skyldes denne tekniske feilen ? Vi fikk ingen beskjed. Er det normal praksis at pax bes forlate flyet ?
     
  16. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Høres ut som du/dere har rett på noe kompensasjon ihht EU261/2004
     
  17. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Da kom det en oppdatering at flyet er forsinket til kl 0845 i morgen !!
     
  18. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Huff real forsinkelse der gitt. Regner med dere får ordnet mat og overnatting. Kompensasjonkrav kan du sende inn også.

    De visste vel at det var en ganske alvorlig feil på flyet da de ba folk forlate det igjen.
     
  19. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Da ble vårt fly 21 timer forsinket. Ny avgang kl 0830 søndag Tokyo tid. Fikk beskjed at de henter inn et nytt erstattigsfly fra Shanghai. Får fortsatt ikke noe info på hva slags feil det er . Regner med at dette flyet skulle fly et annet sted lørdag ettermiddag og denne avgangen blir dermed også innstilt.

    Det ble veldig tungvint med hotell og overnatting. SAS sa at alle passasjerer måtte booke hotell selv. Slitsomt for mange barnefamilier.
     
  20. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,028
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    jeg trodde sas var bedre enn norwegian når det ble forsinkelser?

    tok jeg feil?
     

Del denne siden