Overnatting og mat har hun i allefall krav på. Vil tro at de også kan være behjelpelig med å booke henne på et fly som nødvendigvis ikke går 06:00..
Som Jørgen skriver: Overnatning, mad og evt. transport til/fra hotel. Går hun til transferskranken, så er jeg sikker på hun mere eller mindre selv kan vælge afgang imorgen, hvis der er plads. Bliv ikke overrasket, hvis hun allerede er automatisk ombooket inden hun lander i CPH. Det er sket for mig de sidste par gange...
Er det ikke merkelig at ikke stasjonen i AMS kan ombooke til direkteflight til OSL (det virket som om det var et alternativ)? Hotell, transport til/fra hotellet, samt kostpenger vil normalt sett SAS mer eller mindre automatisk ordne. I tillegg har hun vel muligens krav på EUs standardkompensasjon ved forsinkelser ut over 3 timer (jeg ser at forbrukerombudet i Sverige nevner dette i forbindelse med en helt annen sak knyttet til DYs manglende informasjon i slike tilfeller).
Takker for alle svar. Hva med bagasjen? Får man ut den så man får klær/toalettsaker? Har jo ikke det i håndbagasjen når man er på vei hjem... Dekker i så fall reiseforsikringen det?
Vi er vel flere her inne som har hatt gode erfaringer med SAS og EU261/2004 regulativet. De er ikke så flinke å opplyse om det, men det var relativt lett å få kompensasjon med referanse til dette så lenge det ikke skyldes forhold utenfor SASs kontroll: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Flight_Delay_Compensation_Regulation#Notes
Fikk akkurat beskjed om at hun nå sitter på flyet til Oslo. Det flyet var en drøy halvtime forsinket så de rakk det med minst mulig margin. Da tror jeg hun har brukt opp flaksen sin for sommeren... Tusen takk for all hjelp, det kommer sikkert til hjelp en annen gang. Eller noen andre kanskje.
Liten oppdatering: Da de hadde løpt og rukket flyet, så de at det kun var litt over halvfullt. Sammen med dem fra Amsterdam var det rundt 20 pax, mens de måtte vente ytterligere på 20-25 pax fra Milano. Så tydeligvis at SAS har holdt igjen det siste flyet til Oslo for å slippe hotell + + + for 50 pax... Hun kom hjem i alle fall, dog uten bagasje. Den dukker vel opp i dag en gang. Igjen, takk for all hjelp og innspill! Beste forumet ever!
Altfor sent med denne tilbakemeldingen, men det kan jo være av interesse å vite for framtiden. Fruen og jeg var i Shanghai i fjor på denne tiden. Da vi skulle hjem hadde kjekkasene i det kinesiske luftforsvaret funnet det opportunt å leke krig i luftrommet vest/nord av Shanghai med den konsekvens at ingen fly til europa fikk ta av. Vi fikk ikke engang sjekke inn og komme oss til loungen, men måtte henge på flyplassen, evt ta en tur inn til Shanghai de neste 6 timene. Da vi omsider fikk sjekke inn, så fikk vi vite at det ikke var sikkert vi kom oss avgårde da heller, men kunne risikere å bli sittende på rullebanen å vente. Heldigvis, ikke bare kom vi avgårde, men vi sneik oss ut enda litt tidligere enn forventet. Dog, da vi kom til CPH var det selvfølgelig natta. Ved bagasjen stod det SAS personell klar og ordnet ombooking til OSL dagen etter, vi fikk anledning til å velge fly i den grad det var mulig og ble deretter transportert med drosje til et hotell litt utenfor Kastrup. Der stod det sandwicher og drikkevarer klare som vi kunne ta med på rommet. Vi fikk også en voucher for drosje tilbake til CPH dagen etter. I hele tatt, vi ble tatt hånd om 110%. Og det selv om det ikke var SAS sin feil. Det tror jeg ikke det er mange andre selskaper som ville gjort. Nå reiste vi Biz og begge to hadde EBG, men jeg tror ikke det gjorde noen forskjell. Kanskje på det at vi fikk velge fly til OSL, men neppe det andre.
Erfaringen min med det siste flyet fra CPH er at det veldig ofte holdes igjen i CPH fordi de venter på de fleste passasjerer som kommer sent inn. Spurte en gang crewet om hvordan det var med arbeidstiden deres på den sene flighten, og de som fløy den turen kunne jobbe til kl. 05:00 så da var det tydeligvis planlagt at man skulle kunne vente litt.
Jeg også, dvs. starter jeg i CPH så forsøker jeg å unngå den, men veldig kjekt om man kommer fra et annet sted med en sen avgang og litt tight connection.
Det har skjedd med meg også. Kom halsende ombord 45 minutter etter oppsatt avgangstid. Det er litt sånn oppsop-flight. Det er jo fint for både passasjerer og flyselskap.
SK984 fra Tokyo ti København har store forsinkelser. Flyet kom 2 timer forsinket fra København og ombord fikk vi (jeg er en av PAX) beskjed om å forlate flyet pga teknisk feil som må repareres. Flyet har akkurat forlatt gaten uten passasjerer og er tauet et annet sted. Uvisst hvor lenge vi må vente. Dette er andre gangen jeg opplever lang forsinkelse med A340 flyet til SAS. Sist uke (6 november) kom vi oss avgårde 3 timer forsinket fra CPH til NRT. Noen som kan sjekke hva skyldes denne tekniske feilen ? Vi fikk ingen beskjed. Er det normal praksis at pax bes forlate flyet ?
Huff real forsinkelse der gitt. Regner med dere får ordnet mat og overnatting. Kompensasjonkrav kan du sende inn også. De visste vel at det var en ganske alvorlig feil på flyet da de ba folk forlate det igjen.
Da ble vårt fly 21 timer forsinket. Ny avgang kl 0830 søndag Tokyo tid. Fikk beskjed at de henter inn et nytt erstattigsfly fra Shanghai. Får fortsatt ikke noe info på hva slags feil det er . Regner med at dette flyet skulle fly et annet sted lørdag ettermiddag og denne avgangen blir dermed også innstilt. Det ble veldig tungvint med hotell og overnatting. SAS sa at alle passasjerer måtte booke hotell selv. Slitsomt for mange barnefamilier.