F-ruter som kan bookes med Eurobonus

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Are, 04. nov 2016.

1. Cforoe

Cforoe Bonusjeger

Likes mottatt:
    654
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk varsel fra ExpertFlyer at min flyvning i F BKK-ICN i oktober 2018 er endret fra 747 til A350-900 uten F :(. Det største taper er vel her at jeg går glipp av den beste loungen i BKK da jeg ankommer med C også.

2. kepiblanc

kepiblanc Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Hvordan fungerer dette i praksis om man har en booking i First!? I.e. hva skjer?

3. ortega

ortega Medlem

Likes mottatt:
    142
    Bonuspoeng:
    33
    Fikk det samme, men hadde ikke fått F tickets, sånn at ble en oppgradering med lie-flat i business sånn sett. Har skjønt det sånn at Thai bytter ganske mye på flyene, så kan vel endres flere ganger. Regner med du har ICN-FRA på F og?

4. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,883
    Bonuspoeng:
    293
    Samme her. Byttet ut min 744 med F til A359 på BKK-ICN i mars i dag. Fikk mail fra SAS.

5. Cforoe

Cforoe Bonusjeger

Likes mottatt:
    654
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke første gang det skjer for denne turen til Bali at det blir endringer i flytype som ikke har F. Forrige gang fikk jeg faktisk ikke noe varsel (e-post) fra SAS men oppdaget det selv. Flighten dukker opp i f.eks. SAS appen som kansellert, men så dukker den samme flighten opp men i en annen bookingklasse ( I i stedet for O).
    Du har helt rett @ortega. Har heldigvis F med Asiana til FRA fra ICN. Bare ikke de tuller med flytypen.

ortega liker dette
  6. Cforoe

Cforoe Bonusjeger

Likes mottatt:
    654
    Bonuspoeng:
    93
    Tyder dette på utfasing av 747 for Thai nå som de får flere 350? Litt bekymringsfullt når selskapene kjøper nye fly uten F til erstatning for eldre fly med F. Blir det vanskeligere å få F i fremtiden?

7. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel ikke tvil om at First er en døende klasse desverre. Så antar de eldste flyene med F nå går intra Asia og det er nok disse som ryker først. Men vet ikke

Cforoe and mariusbb like this.
  8. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,000
    Bonuspoeng:
    93
    De superrike som flyr regelmessig F går over til learjet?

Cforoe liker dette
  9. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    1,987
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis man flyr med et EØS-basert selskap, eller har flight ut fra EØS, har man rettigheter ifølge EU261/2004 art. 10, som gjelder også for bonusbilletter. Hvor mye man får refundert kan diskuteres, dog...

kepiblanc liker dette
  10. FFlyer

FFlyer Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Ser ut som TG nylig har gjort om på mye av longhaul maskineriet sitt fremover....min flight LHR-BKK i Sept med A350 har nå blitt 777-300...samme klasse men ettersom noe av poenget var å fly A350 er det dumt.
    I tillegg er BKK-KIX i F med 747 nå blitt gjort om til A380 i samme klasse. Noe sier meg at her kommer det flere endringer før avreise.....

Cforoe liker dette
  11. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Kommer litt an på om endringen skjer (i god tid) før avreise. På bonusbilletter må man da booke om eller kansellere. Slik praktiserer i alle fall SAS det.

Når det er sagt så ble jeg nedgradert fra F til C med TG HND-BKK underveis på en booking. Fikk da cash i konvolutt av TG ved innsjekk. Tre år siden. Japan følger regelverket slavisk, så det eksisterer ett. Men de fleste andre stasjoner hos TG ville ikke gitt cash tilbake på bonusreiser.

12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,748
    Bonuspoeng:
    293
    Er det lov å spørre hvor mye du fikk? Var det en bonusreise?

13. mariusbb

mariusbb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Høres tvilsomt ut!:D

14. Cforoe

Cforoe Bonusjeger

Likes mottatt:
    654
    Bonuspoeng:
    93
    Glemte å spørre: Har en nedgradering fra F til C på BKK-ICN noen konsekvenser for skatter og avgifter, så det er verdt å ringe Tallinn for rekalkulering?

15. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Tror det var nærmere 2000 NOK. Var en DM-reise i 2014.

Hehe, måtte underskrive en haug av dokumenter da ;) Har ikke noen bankkonto i Japan. Går i cash i utlandet vettu.

RoadKing liker dette
  16. Scribble

Scribble Medlem

Likes mottatt:
    488
    Bonuspoeng:
    63
    Thai har pleid å ha to daglige flights KIX-BKK med F, en 747 på formiddagen og en 380 på ettermiddagen. Når er 747 byttet ut med 380, og på ettermiddagen er 380 byttet ut med A350. Synd siden ettermiddagsflighten som lander rundt halv ti i BKK var fin til å connecte til en sen flight med F til MUC/LHR/CDG. Nå blir det litt lang layover om man vil ha F hele veien.

17. salvesen

salvesen Medlem

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Lurer litt på dette med å oppgradere fra biz til first på diverse fly, har prøvd å søke litt men finner lite info. Noen som kan si noe om hva en må ut med i poeng sånn røfflig? Typisk til USA eller Asia for min del.

18. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Hos andre enn SAS er det kun de dyreste billettene du kan oppgradere.
    Det betyr i praksis at det ofte vil være like kostbart som å kjøpe høyere klasse med en gang.

Dette er et opplegg som er laget for å "narre" bedriters regler om "kun økonomi" på reiser. Således betaler man for svært dyr økonomibillett og får muligheten til å oppgradere. Selskapet som flyr får inn penger for høyere klasse, uten at regnskapsfører/sjef klager, fordi det ikke står markert med avvik fra reiseregler. Og ikke minst, vedkommende som flyr får det som en vil.
    Alle er fornøyd, riktig?

19. MrPutter

MrPutter EBG

Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Vet at TG fortsatt benytter 747 på flighten mellom BKK og HKT flere ganger om dagen. Men det ser likevel ikke ut til å være mulig å få bestilt billetter i F på disse avgangene. Jeg har i alle fall ikke funnet den muligheten enda.

20. salvesen

salvesen Medlem

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Dette er noe som er aktuelt for meg, vi lever på samme "regler". Altså, vi reiser i biz men får ikke lov til å reise første klasse(om det ikke er noe annen mulighet så klart).

Derfor lurer jeg på hvor mange poeng jeg skal "legge av" til neste gang denne muligheten kommer(reiser biz på en strekning hvor de har F og jeg kan oppgradere med poeng).

Del denne siden