Jepp, jeg har booket: 1110-1205 OSL-ARN 1245-1355 ARN-CPH 1455-1545 CPH-HAM 1925-2015 HAM-CPH 2255-0005 CPH-OSL Rett under 3k, ca. 6500 poeng med gullbonus. Var avhengig av å få til alt på én dag på en av helligdagene i mai, så egentlig ganske godt fornøyd selv om jeg kommer hjem noe sent.
Du får ta et par clicks fra Senator Loungen, da aldri vært der eller vil dra ditt igjen, 2 x MR til Ham i Biz holder for Life God tur!
Det er vel også slik at flightene fra HAM til OSL, ARN og CPH har noen titalls minutter mellom dem, slik at man kan skape seg en liten buffer på 45 min + ved å for eksempel ankomme fra skandinavisk hovedstad A og reise videre fra HAM til skandinavisk hovedstad B (husker ikke hvem av de tre morgenflightene som kommer og drar nøyaktig når). Dette er imidlertid heller ikke fullstendig idiotsikkert, så gjennomgående booking anbefales (samt minimum to timer mellom eventuelle bookingblokker, for å gi litt buffertid og oppfylle reiseforsikringens krav til innhenting av rute).
Forslag til MR med one world / Finnair C: Oslo Helsinki New Delhi får man til 7300kr PR vei. Samme med Oslo Helsinki Shanghai med a350. Dette gir 36000 Finnair poeng med null status og 25% ekstra ved platinum =45.000 poeng. For å beholde platinum trenger man 150.000 poeng. Dvs 3.3 turer så har man platinum et nytt år 51.000kr for Finnair platinum og 150.000 poeng som rekker til 3 turer i Finnair business + at du får noen oppgraderinger på langdistanse til business.
Mange points, men det er da slettes ikke særlig god value. Du får eksempelvis 6561 poeng t/r 12. juni for 2.345, eller 7498 poeng samme dato for 3.288. Pointratio på hhv 0,36 og 0,43.
OSL-GDN, 6 legs, alt i Plus gir 6k poeng (uten gullbonus) for 2500kr Det er vel noe av det beste du kan få tak i nå for tiden?
Riktig! Jeg valgte vanlig sas plus men ser nå at saver (billig sas plus) og vanlig sas plus gir like mange poeng
Gjennomførte akkurat en tur bgo-cph-gdn-cpg-osl-bgo. På vei til Gdansk snakket jeg med besetningen og når vi landet snakket de med bakkemannskapet og de åpnet døren til gate slik at jeg slapp å gå runden på flyplassen. Veldig hyggelig betjening på fly til Gdansk som ordnet og passet på.
Forsøkte meg i en annen tråd, men der druknet spørsmålet. Vil tro dette er grei skuring for de med litt innsikt i ITA Matrix: Kan noen hjelpe meg å tolke dette riktig? View attachment 69242 For å få lavest pris må jeg velge SAS (og ikke LH) i ITA Matrix, men alle flyene er operert av LH. Vil jeg da få LH sin bookingklasse U som gir 750 EB eller SK sin U som gir 500/100 (og blir det i så tilfelle 500 eller 100?!)? Poengtabell LH: View attachment 69244 Poengtabell SK: View attachment 69243
Ved code share mappes man som regel til en annen bookingklasse hos operating carrier. Om prisen er lav ville jeg regnet med en av Economy (low)-klassene, oppslag i Expertflyer ser også ut til å antyde dette: Spoiler Genererelt er det lurt å styre unna codeshare i Star Alliance om man vil ha forutsigbar opptjening, men et kompetent reisebyrå vil nok kunne bekrefte bookingklasser før eventuell bestilling.