Første runde var like etter overgangen til SkyTeam, hvor det i starten var veldig opp og ned hva man fikk søkt opp. Åpningshelgen kunne man finne business class i alle retninger, men så godt som ingenting lot seg booke ("ghost availability"), dagene etter ble alt filtrert bort, før vi etter en liten stund fikk relativt god tilgang på bookbare seter med Air France og KLM. Dette varte kun i noen dager før det meste var borte og tilgangen stabiliserte seg på et nokså labert nivå, med kun sporadiske seter i lavsesong, gjerne bare i én retning av gangen. Åpningen i mars slår meg mer som en utilsiktet "feilprising" enn noe bevisst strategi. Fredag 7. mars ble det plutselig aktivitet i bookingtråden og i løpet av onsdag 12. mars var vi tilbake til start. En typisk fredagsendring som ble reversert i det rette avdeling fanget opp hva som foregikk. En mulig tilfeldighet er at One Mile At A Time dagen før publiserte en artikkel om dårlig tilgang på business class i Flying Blue. Kanskje Air France/KLM justerte på et par brytere før de tok helg og at dette fikk utilsiktede følger for hva som ble sluppet til partnere som Eurobonus?
Kan man reise på kort varsel og er fleksibel på datoer (f.eks pensjonister), dukker det opp ledige bonusbilletter fra bl.a Air France CDG-BKK 11. og 13.juni. Retur 15. og 18. juni .... og 2.juli
Er det noen som bruker forbrukermakten sin og sender klage til Amex / Mastercard for dårlig tilgang på billetter? De selger jo et produkt (CT / Eurobonuspoeng) som det begynner å bli svært vanskelig å få utnytte så da bør en i hvert fall klage, eller true med oppsigelse, via de kanalene som finnes: Tilbakemelding - Selvbetjeningsportal - American Express
Kommer nok ikke noe vei med det, for det er på ingen måte vanskelig å bruke verken poeng eller CT, men det er vanskelig å finne billetter utenfor Europa for mer enn 1 pax. Det det derimot er grunnlag til å klage på, er at det enda ikke er mulig å bestille Premium Economy med Skyteam. Dette må sees i sammenheng med at CT opptjent med Amex premium etter 1 april kun kan benyttes på eco og premiuem eco, og pr nå er det i realiteten kun brukbart på eco (med unntak av rene SAS-flygninger).
Det er i hvert fall én ting en ikke kommer noen vei med og det er å klage i denne tråden . Skal det komme en positiv endring så bør en henvende seg i de rette kanalene også. Amex og Mastercard driver jo butikk og om kundene truer med oppsigelse av kredittkort pga. elendig tilgang til bonusbilletter så er det i hvert fall en mulighet for de tar dette opp med SAS.
Amex garanterer vel ikke at alle kunder skal finne bonusseter til en bestemt destinasjon som de har lyst til å besøke og til en bestemt dato de har tenkt å reise. Men for all del, du må gjerne sende inn en klage, men kanskje heller til SAS. Fordi de lovde at tilganger til bonusseter i ST ikke skal være dårligere enn i *A. Noen her på IF har vel allerede sagt opp Amex-kortet sitt i protest, mens mange fortsetter som før fordi de får fremdeles booket bonusreiser som før. For mitt vedkommende så finner jeg bonusseter til fine destinasjoner, men antall feriedager i året setter en effektiv stopp for booking av dem.
Men det trenger ikke være garanti eller regelrett avtalebrudd for at en skal uttrykke misnøye. Om du går på restaurant og blir servert en dårlig middag så sier du vel i fra selv om du teknisk sett har fått det du betalte for? Jeg spurte egentlig bare om dette for det er svært mange som klager i denne tråden og ellers på forumet men tenker at det nok hjelper lite på tilgang på billetter om ikke klagene i tillegg blir formidlet i formelle kanaler.
Ja, som jeg skrev, klag heller til SAS som jeg mener tilsvarer restauranten i sammenligningen din. Amex kan heller sammenlignes med arbeidsgiveren din som utbetaler deg «valuta» som du kan handle med hos SAS/restauranten.
For oss som har vært på forumet en stund er vel erfaringen at det i liten grad hjelper å «klage» selv til de rette instanser. Selv lovnader eller informasjon som kommer direkte fra SAS, feks på nettsiden eller events som An evening of conversation, blir ikke overholdt. Tilgangen til bonusbilletter i C skulle bli bedre når det ble innført avbestilingsgebyr - det skjedde ikke. Premium eco i SkyTeam skulle bli tilgjengelig «early 2025» - vi er nå i mai og det er fortsatt ikke på plass. Tilgangen på bonusbilletter og prisingen skulle ikke endres ved overgang til ny allianse - vel, vi ser hvordan det gikk.
Hei, har lovet svigers en tur langt bort til sol og varme i biz, forhåpentligvis en gang i Q1 2026. Vietnam var lenge et yndet reisemål, billetter tom. funnet ifbm. forrige slipp fra AF, men et par timers nøling i påska og vipps så er det full tørke. Utvidet søket til flere steder i Asia, samt Karibien, men tilsynelatende er nesten ingen billetter i det hele tatt tilgjengelige, og hvertfall ikke både til og fra Europa. Fra Karibia finner jeg billetter begge veier i blant, men uten unntak vært "ghost-tickets" hehe.... Skjønner at dere her inne ikke kan trylle frem billetter, men har dere noen tips til andre steder med sol og varme (og gjerne noe å oppleve også) i Q1 2026 som kanskje kan være mulig å komme seg til. Også skal jeg skrive opp vanlig poengpris på Vietnam Airlines på årets ønskeliste til nissen så kanskje kan vi håpe på et bedre marked i 2026
Merker fremdeles at SAS ikke har klart å ordne opp i dette med "feeder flights". Det er plenty med ledig sas-bonusbilletter mellom to norske byer, men "Tyvär" så ser ikke agenten dem. Da ender man opp med å måtte gjøre en egen ny bestilling kun for denne feeder-flighten. Noen som har en lur måte rundt dette?
Jeg tok agentrulletten og fikk napp hos en hyggelig svensk kar. Han fikset det, men ser han gav meg økonomi istedenfor pluss, men det kan eg leve med da det er en kort strekning og eg tukler ikke mer med bestillingen….
Det beste tipset er vel å ikke nøle. Det skjer slipp innimellom med både ST og SAS, men gjelder å være rask på labben
Ja, det er vanlig. Merkelig men vanlig. Plus feeder kan ikke kombineres med Biz long haul i noen tilfeller. Mener det var fordi Biz er klasse I, mens plus kan være både F og I. Hvis det kun er ledig i F kan man ikke kombinere F feed med I long haul. Noen må gjerne rette på meg da det er er fritt fra hukommelsen
Det stemmer på en prikk. Merkelig at SAS har satt det opp slik. Det fremstår ganske rart for kunden. De hadde spart seg for mye bry om de hadde tillatt kombinasjonen av F og I. I praksis har det lite å si for SAS da man opptar det samme setet på flyet uavhengig av bookingklasse.
Er det noen andre som opplever å få alerts fra AwardFares om tilgjengelige billetter, men klarer ikke å finne de? I dette tilfellet er det snakk om biz fra Europa til Asia, har fått varsel om henholdsvis 3 + 6 seter ledig. Er det så skrapt for tilgjengelighet at noen har booket alt før jeg rekker å søke det opp?
Tror det ligger feil i sas partnersøk. Trykker datoer frem og tilbake mellom 21-25 for eksempel da dukker opp ledig plasser. Og retur dato hvis velger 1. utreise forsvinner. Velger 3. utreise dukker opp men ikke alltid. Awardfares får ingenting i sitt søk på samme datoer. Bare å prøve