Hong Kong

Tråd i 'Reisemål' startet av Helikopter, 15. sept 2013.

  1. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Grab
     
  2. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Så vidt jeg fikk med meg så ordnet du deg visum til Shenzhen i høst, uten å søke på forhånd, stemmer det?

    Er det i såfall noen som vet om det fortsatt er mulig for oss med norsk statsborgerskap? Andre visumsøknader har jo blitt veldig omfattende i det siste har jeg skjønt. (sist jeg var i Kina syntes jeg det også var litt omfattende, men bare barnemat mot hva jeg hørte en kompis måtte gjennom nå like før jul)
     
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    https://insideflyer.no/forums/threads/kina-–-visum-og-transit.9429/page-16#post-246960
     
    olekvi liker dette
  4. snartur

    snartur Medlem

    Innlegg:
    215
    Likes mottatt:
    527
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan er serveringen hos SAS med de nye avgangstidene? Full middag på det som egentlig er grytidlig morgen på destinasjon, eller lett måltid etter avgang og større lunsj før landing?
     
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Full middag etter avgang på CPH-HKG, frokost før landing.
     
  6. snartur

    snartur Medlem

    Innlegg:
    215
    Likes mottatt:
    527
    Bonuspoeng:
    93
    Takker. Får stille klokka etter at man har spist da.
     
  7. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    På returen fra HGK er det ekspress servering med fokus på at det er natt. Ble feks ikke servert varme nøtter, noe jeg savnet veldig. Har bare tatt ruten en gang, men om du reiser biz for maten sin del var mat serveringen på utreisen mye bedre.
     
    Shyneno liker dette
  8. snartur

    snartur Medlem

    Innlegg:
    215
    Likes mottatt:
    527
    Bonuspoeng:
    93
    Høres greit ut. Flyr hjem fra Beijing.
     
  9. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Dette sitatet er egentlig herfra, men regner med det går bra. :)
    Noe spesielt du kan anbefale?

    Jeg og en kamerat har 4-5 dager i Hong Kong i mai, og jeg kunne tenkt meg å besøke elektronikk- og lekemarked i Shenzhen, men er usikker på hvor lang tid jeg bør regne, og evt. om en overnatting kan være smart eller ikke. Ønsker ikke at det skal gå for mye utover selve Hong Kong-besøket, men til gjengjeld har vi ikke noen planer der heller.
     
  10. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg var på vei til Shenzhen i oktober for en dagstur, bekjenter forsikret meg at det ville være helt ok å gjøre.
    Men så var jeg med nordmenn og de fikk ikke visa.
    Så kan ikke si om det hadde vært verdt det eller ikke.
    Uansett ta en tur til Golden Computer Arcade i Sham Shui Po Hong Kong hvis det er elektronikk du er ute etter :)
     
  11. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    I følge innlegget jeg siterte kom @Upsaker seg inn uten problem.
     
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Ingen problemer med visa on arrival for nordmenn. Få med dere lysshowene fra Lianhuashan Park (helst toppen av denne), bo på Four Seasons, bruk DiDi (uber), besøk ett eller flere elektronikkmarkeder. Det er mye spennende mat, men vanskelig å vite hva man får og personlig ingen høydare. Restauranten på hotellet var veldig bra. Ta tog tilbake til Hong Kong, men beregn god tid og vent rett ved toget. Vi misset to tog på grunn av noe dårlig research.
     
    awt liker dette
  13. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Var i Shenzhen i 2017 og ventet ca. 30 minutter for å få visum på grensen og fikk det uten problemer. Men så har jeg anstendig pass. :p Du klarer det godt på en dagstur fra HK - bare å hoppe i en riktige Metroen. Disse elektronikkhusene er sykt - du blir nesten dratt inn så snart du forlater grensepost. Men mye mye fake der.

    Eneste jeg fant ut at kortene mine ikke ble akseptert alle plasser. Prøvde noe enkelt som McD og hverken Visa, MasterCard, AMex eller Diners - bare kort jeg aldri hadde hørt om. Sikkert ikke noe problem på store hotell, me litt kontanter kan være greit.

    Veldig morsom i Metroen der - sikkerhetscheck før jeg kunne gå inn (hyggelig personale), kjøpte 24t-ticket med mye peking - aldri sett så tom tunnelbane i en mange-millionby - men jeg var eneste fra vesten der og mange hyggeligge, smilende folk som sikkert lurte på hva han store tykke gjør der. :D
     
    Shyneno and Insomnia4u like this.
  14. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Bumper opp denne tråden igjen!

    Drar til Hong Kong for første gang på fredag! Lander lørdag formiddag, og drar videre til Bangkok på tirsdagen. Mye bra hotelltips på tråden her, men er det noen som har litt oppdaterte restauranttips? Eventuelt sights? Områder å gå rundt på?
    Ble forresten tipset om dette hotellet (av en gjeng phd.-studenter fra HK som jeg møtte på byen forrige helg, satser på det blir bra!:D): ibis Hong Kong Central And Sheung Wan
     
  15. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    1,423
    Bonuspoeng:
    93
    NoLimit and jgroneng like this.
  16. oggaman

    oggaman Aktivt Medlem

    Innlegg:
    256
    Likes mottatt:
    198
    Bonuspoeng:
    43
    Er Hong Kong et ok reisemål for en familieferie med to barn på 6 og 8 eller er det for mye mas?
     
  17. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    593
    Likes mottatt:
    763
    Bonuspoeng:
    93
    Tjah, man har jo ocean park og liten disney.
    Det er fint med parker og strender og greier (i forhold til sessong).
    Men veldig mye folk. Gå i kø mye av tiden, presset kollektivtrafikk i rushen.

    Digger HK, men ikke helt sikker på om det er noe stas for de på den alderen å reise dit uten de som kjenner do and donts
     
    oggaman liker dette
  18. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Spørs hvor lenge dere skal være. Det er veldig mye kø og mas i Hong Kong. Ser ikke for meg at det er så veldig optimalt for de små.
     
    oggaman liker dette
  19. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Vedr. Shenzhen som ble diskutert litt over her kan jeg oppdatere med at jeg kom inn uten problem. Kameraten min som hadde pass som gikk ut om halvannen måneds tid kom derimot ikke inn (vi regnet heller ikke med det, men stod litt forskjellig på nett, så vi gjorde et forsøk). Altså, passet må ha minst seks måneders gyldighet om man skal få visum på grensen.

    Kan også nevne at alt av "vestlige" mobiltjenester fungerte fint (Facebook, Google etc.) med mitt norske simkort.

    Byen i seg selv var... interessant? Ihvertfall verdt et besøk. Ble kun dagstur for min del, men kunne gjerne tenkt meg å hatt et lengre opphold ved en senere anledning.
     
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Henrik liker dette

Del denne siden