Hvor drar du når du kjeder deg og har vært overalt

Tråd i 'Reisemål' startet av SASlovah4evah, 16. jan 2014.

1. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Var innom Cape Town noen dager forrige uke og ble sittende ved langbordet på Truth Coffee. Det var fin stemning. På min ene side hadde jeg en søtnos journalist fra Washington D.C. – tro kopi av Jennifer Connelly i filmen Blood Diamond.

Hun var på oppdrag for National Geographic for å dekke Prince Harry sin Afrikaturné.

Etter at jeg bemerket hennes analoge notater og überdetaljerte reiserute ble vi sittende å prate om interessante folk og steder rundt om på globen.

På den andre siden av bordet satt to elegante damer med sjal som koste seg med kake og kaffe. De var søstre fra Saudi Arabia på ferie i Sør-Afrika. Den eldste var ferdig utdannet lege på turnus og den andre studerte statsvitenskap i USA.

De fortalte om livet i Jedda, hvor liberalt det var på vestkysten ift. resten av kongeriket, planene om å få førerkort, Spotify playlists og reisetips for regionen.

Herlig hvilke folk man møter på tur og nå gleder jeg meg til å besøke KSA.

https://www.visitsaudi.com/en/

PDF link til Lonely Planets helt ferskt oppdaterte kapittel for landet, 53 sider.

Flott for oversikt og planlegging. Spandér å kjøpe produktet, dersom du vil bruke informasjonen videre (tenk travel karma).

Last edited: 12. jan 2020
    EndreD, Insomnia4u, NoLimit and 11 others like this.
  2. TommyL

TommyL Senior Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har vært der. Det er et land det ikke fins noen som helst grunner til å reise til.

NoLimit and benjaminbr13 like this.
  3. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Blir en tur ned og se på jeddah tower når det er ferdig også første fly hjem.

furlong liker dette
  4. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    911
    Bonuspoeng:
    93
    Sikkert noen flotte steder langs Rødehavet hvor man kan dykke, men enig i at Saudi Arabia bør unngås pga gjentatte brudd på menneskerettighetene. På lik linje med UAE, Iran og Qatar. Hvis jeg velger å reise dit, så vil jeg prøve å legge mest mulig igjen til lokalbefolkningen og minst mulig til statlige organisasjoner. Innkludert flyselskap. Det er de forskjellige landenes styresmakter som er galne :(

5. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,400
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan kjøpes som et tillegg. Til kvinnelig følge kan man også bestille plass i fengsel «in case you get rapes and we need to put you in jail”
    Hvis du ikke forhåndsbestiller blir eventuell kostnad sendt hjem til nærmeste familie...
    Dette landet er om mulig enda lenger ned på listen enn Qatar. Og det sier en hel del

Travellingalf liker dette
  6. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Morsomt når en sier at forumet bør holdes upolitisk, for så å legge ut en lang politisk "rant". :p

SayWhat liker dette
  7. sirwinston

sirwinston Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Finnes ikke et eneste arabisk land jeg kunne tenke meg å besøke.

8. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    29,350
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, ting er ikke svart/hvitt, og jeg tviler sterkt på at veldig mange kun benytter seg av en enkeltfaktoren som f.eks. menneskerettigheter ved valg av reisemål. Dette betyr imidlertid ikke at dette kan være en del av miksen av faktorer som mer eller mindre bevisst, mer eller mindre basert på kunnskap og eller fordommer vektes. Å tro for seg selv, eller andre, at en er i stand til en 100% rasjonell, 100% opplyst vurdering tror jeg er å lure seg selv.

Så for egen del, og det er mulig jeg går i kategorien naiv og dobbeltmoralistisk, ja menneskerettssituasjon veier, men det gjør andre faktorer som trygghet, preferansene jeg har knyttet til reise, økonomi osv også.

Dette og andre forhold er faktorer som jeg tipper det er like mange tilnærminger til som det er folk her, og som også endrer seg over tid.

Personlig har jeg ingen problemer med at folk ønsker å besøke f.eks. Saudi-Arabia, men det er ikke høyt på min personlige bucket list. Det er flere grunner til det og at menneskerettighetssituasjonen ikke er på topp bidrar ikke til økt interesse. Men derfra til at man er naiv og inkonsekvent om en reiser til andre steder av verden som heller ikke er best of breed når det gjelder menneskerettigheter, politisk situasjon, klasseskille, likestilling eller annet synes jeg blir selv blir en svart/hvitt fremstilling som ikke tar høyde for at det ikke kun er én faktor som teller ved vurdering av potensielle destinasjoner.

9. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,348
    Bonuspoeng:
    183
    Denne posten bør inn på insideflyers hall of fame.

Hør- hør.

10. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,400
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes at posten til @Edvard er særdeles ensidig, belærende og nedlatende mot oss "som bare leser vestlige medier". Jeg leser relativt mange og varierte nyhetskilder, så jeg er godt opplyst
    KSA er en av de aller verste statene i hele verden hva gjelder brudd på menneskerettigheter, kvinners rettigheter og besøkendes rettigheter.
    Det kan godt hende at bestefar, mor og hele slekta har det bra, men jeg vil ikke støtte opp om et regime som totalt sett er så ræva. Kall det gjerne cherry picking, men som jeg har nevnt før så er det ingen mennesker i hele verden som jan gjøre 100% moralsk riktige valg. Vi driver alle med cherry picking når vi gjør moralske valg. Alle kan ikke gjøre alt, men vi kan alle gjøre litt. Og det og reise som turist er ikke noe man må..

Jeg kjører el-bil og har iPhone. Det går utover fattige barn i Kongo. Jeg liker det ikke, men vi som forbrukere skal hvert fall være klar over hva vi bidrar til.

Det å reise som turist til et regime som KSA er også med på og legitimere dem som land. Ikke det at de tenger det all den tid USA backer de (og det er helt krise.) At USA ikke nødvendigvis er verdens beste land vet jo de fleste, men de er hvert fall en demokratisk stat der folk flest har det relativt greit og kvinner har stemmerett, de kan kjøre bil og generelt gjøre hva de vil (med unntak av abort, men det er en annen sak). Utenrikspolitisk så har USA maaaange svin på skogen, men fordi et land er jævlig så skal vi bare overse de andre?
    Jeg har hatt lyst til å besøke Nord-Korea, men det har jeg kommet frem til at jeg ikke vil støtte opp om
    Reis til KSA alt dere vil, men jeg vil aldri sette min fot der. Der tar jeg mitt valg

11. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Men tror du livssituasjonen til folket blir noe bedre ved å holde seg unna?

Besøk, turisme, åpenhet, faglig utveksling, dialog og møte mellom mennesker bidrar mer positivt for folket i Saudi Arabia og alle land – enn isolasjon, sanksjon, utestengelse og straff.

mathiasfe liker dette
  12. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    Spørsmålet kan snus : Har menneskerettigheter, tilgang på helsetjenester, mat og informasjonsfrihet bedret seg i Nord Korea etter at gamblingturismen fra Kina har blitt bygget ut. Eller er det eliten i Nord Korea som har fått bedre tilgang på vestlig valuta?

13. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,400
    Bonuspoeng:
    183
    KSA har vel også vært en nær alliert av USA i flere tiår uten at utviklingen har bedret seg noe særlig? Samme med Qatar og Dubai.
    Her: https://www.cato.org/human-freedom-index-new kan man lese litt om status. I MØ har det vært enn negativ utvikling fra 2008-2016
    Jeg har flere venner og kjente som har jobbet i KSA i kortere og lengre perioder og de har heller ikke så mye positivt å melde
    Men for all del, vi er alle forskjellige og jeg gjør mange ting som mange ikke er enige i
    Men akkurat hva gjelder disse statene i Midtøsten så holder jeg meg langt unna.
    Det hjelper ikke at bestemor på hjørnet er hyggelig når pengene man legger igjen er med på å opprettholde det overordnede systemet

14. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,804
    Bonuspoeng:
    350
    Vi begynner å bli litt på kanten nå karer.
    Før dette blir en «jeg har bedre verdier enn deg» kampanje roer vi det litt ned.
    Vi skal være så upolitiske som mulig her inne.

Og siden IF er Norges aller største nettside for sånne som oss må vi tåle ulikheter.
    Vil noen reise på ferie til Saudi, så la de gjøre det. På lik linje med at de som ikke vil dit skal få slippe.

drsyk, Edvard and paron like this.
  15. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke, ting tar tid. Have patience.

16. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Det viktigste er vel hvorfor en velger å reise på ferie. Jeg reiser for å kunne få flott opplevelser for meg selv, og legger gjerne igjen penger til landet selvfølgelig, noe som turisme bidrar til.

USA er fint fordi det er veldig fritt som turist, og det er masse ting å gjøre. Du kan kjøre rundt hvor du vil, og alt er lett tilgjengelig. Det samme gjelder i Europa, New Zealand, Australia og flere andre steder. Hva jeg skulle gjort i Saudi-Arabia, har jeg ingen peiling på. Det at det er store problemer med menneskerettigheter, gjør det heller ikke bedre. Selvfølgelig plukker jeg ut de destinasjonen der jeg føler jeg får mest utbytte av ferien min. Om Saudi-Arabia ønsker mer turister, så får de kanskje tilrettelegge og endre på litt ting, som gjør at folk ønsker å reise der.

Blir litt som å drive et falleferdig hotell, med lekkasjer og narkohandel i gangene. Joda, både de som jobber deg og de direkte i nærmiljøet hadde hatt godt av at du tok en tur, og de hadde sikkert hjulpet med å i hvert fall tette lekkasjene. Men de aller fleste hadde heller funnet seg et finere hotell.

Sonictravel liker dette
  17. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,576
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg "har vært" i Saudi Arabia to ganger i 1985! Tror neppe jeg kommer dit igjen.
    Jeg hadde jo selvsagt ikke noe der å gjøre, men SAS flyet fra CPH til DAR mellomlandet i JED begge veier og der ble vi stående i stekende varme i ca 1 time.
    Før landing fikk vi flere klare beskjeder om å skjule alt som kunne minne om alkohol! Ølkork, skrukork for miniflasker (vi fikk så mange vi ville ha), flasker ... dvs alt som kunne minne om alkohol.
    Beskjeden hadde en klar trussel om at dersom tollerne og politiet så noe slik, ville vi måtte bli sittende i flyet (uten AC) til kapteinen hadde vært til avhør og gjort opp for sine synder. Skrekk og gru ... det var ca 40 grader der ute i sandkassen.

sutenai, Kalsnes and anders82 like this.
  18. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
  19. sopranoss2

sopranoss2 Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    18
    Tenkte jeg skulle høre om noen har forslag til spennende reisemål på senvinteren? Har en liten uke til rådighet og rundt 100 000 eurobonuspoeng å rutte med. Har vært i USA flere ganger så det er i utgangspunktet ikke så veldig aktuelt, ellers kan både Asia, Afrika og Midtøsten være aktuelt. Reiser sammen med en eller to kompiser.

20. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,348
    Bonuspoeng:
    183
    Edvard liker dette

Del denne siden