Noen tanker rundt innleggene skrevet her:
https://insideflyer.no/forums/saudi-arabia-åpner-for-turistvisum
[Mod
Litt opprydding. Omtalte innlegg er fletta inn her i denne tråden; #254-259, 262-265 og 267.
/mod]
Lanseringen av eVisa er meget gode nyheter, jeg føler åpenhet og turisme er positivt for utviklingen av
Saudi Arabia (KSA), likt for Nord-Korea, Turkmenistan, Russland, Cuba etc.
Forumet bør holdes upolitisk, men det må være rom for å diskutere hvordan livssituasjonen i ulike land påvirker oss, verden og destinasjonsvalg.
Folk er selvsagt frie til å velge sine turer og grunner for å dra eller ikke dra, men om du begrunner et valg moralsk eller etisk – bør du følge opp i samme stil hele veien.
Å velge bort KSA fordi det er varmt, kjedelig, lite disco dancing, for mange kameler og tørrlagte GT drinker er helt OK hos meg.
Den dagen begrunnelsen din i hovedvekt går på menneskerettigheter, justisvesen og religiøse skikker som du er uenig med, må du se på det store bildet og historien. Du kan ikke drive med selektiv cherry picking på høyt nivå og beholde din integritet i mine øyne.
Saudi Arabia er en udiskutabel lilleputt i forhold til USA når det kommer til volum på ødeleggelse av liv og samfunn, påført smerte, brudd på menneskerettigheter og generelle fuckups med enorme konsekvenser.
Statene er enkelt eksempel å bruke, fordi det er et populært reisemål for forumgjester, men andre ferieland bør vurderes på samme måte.
NYTimes link
Er Myanmar, Kina, Las Vegas, Maldivene og Iran OK turmål – men på Saudi Arabia setter du ned foten?
Den logikken viser at du både er naiv og mangler kunnskap om lokale forhold. Samtidig er det en naturlig holdning når du primært følger nyhetskildene i Vest-Europa og muligens har besøkt få konfliktsoner og utviklingsland.
Matrix blir en passende analogi; er du på den
røde eller blå pillen?
Min erfaring er at ting ikke er sort/hvitt. Et lands forhold og kultur er fantastisk komplekst, sammensatt og moderne samfunnsutvikling tar tid og er messy.
Jesus, se på Afrika, de har bare vore fri fra kolonialisme under 70 år, det er ingenting.
Hvem som er Good guys og Bad guys virker innlysende fra utsiden – trygt i en sofa i Oslo eller Zurich, men blir fort veldig flytende og uklart når du er på bakken lokalt og snakker med bestefar, ungdommen, opposisjonen, de som står i det daglig.
There are more things in heaven and earth, Horatio,
Than are dreamt of in your philosophy.
- HamletVis alt...