Hvor drar du når du kjeder deg og har vært overalt

Tråd i 'Reisemål' startet av SASlovah4evah, 16. jan 2014.

  1. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    vi reiste med Royal Caribbean sitt cruise med Empress of the Seas. Lettvint og flott opplevelse, 2 dager i land i Havana med guide begge dagene. Man må delta på noe for å slippe på land, men vi kunne fritt gå rundt på slutten av dagen når guiden var ferdig å vise oss rundt.
     
    Edvard liker dette
  2. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,801
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Har planer om å gjøre nesten identisk tur nå i november.

    Er i Brisbane, Australia. Vi drar herfra rundt 8-16. november, og vil innom Solomon, Vanuatu, Fiji, Tuvalu, Tonga og Samoa. Tenker å være borte i ca. tre uker, så ca. det samme som deg.

    New Zealand planlegger vi å dra til i januar, men det blir en egen tur.

    Hvor bestilte du billetter? Og har du noen tips til hvordan vi kan få med oss mest mulig på tre uker?
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Henger meg på denne, @flying_all .
     
  4. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Ville ihvertfall hatt flere dager i Vanuatu, sånn at du rekker å komme deg til andre øyer. Hovedøya er ikke spesielt interessant. I Samoa og Fiji (og sikkert de andre øyene og) gjelder det å komme seg bort fra byene så fort som overhode mulig. Ikke overnatt i Apia, Nadi eller Suva! Anbefaler øyhopping i Fiji, og med 6 netter rekker dere å oppleve litt.

    New Zealand er fantastisk, men beregn ihvertfall 2 uker hvis det er fokuset.
     
  5. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Har veldig mye med smak og behag, samt med tiden man har tilgjengelig å gjøre. Stemmer sikkert! Men med 2 netter på Samoa blir det Apia denne gangen.

    På Tuvalu blir det litt vanskelig å komme seg bort fra byen/hovedøya :D

    Tar med meg tipset ang Fiji, ikke booket noe hotell der ennå. Men med prislapp på 7000-10000kr pr natt for de fineste øyene utenfor Nadi så blir det ikke denne turen. Skal se nærmere på priser på andre øyer i området!

    Har vært på mange «luksusferier» med dyre hoteller før, så hadde ikke tenkt å brenne av budsjettet på de fineste hotellene. Bare jeg har en strand, basseng, hyggelig betjening og en tennisbane så har jeg det jeg trenger. Hadde vært OK med litt sol også :cool:
     
  6. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    @Jan Fredrik @RoadKing

    Jeg startet med å få booket Thai C til MEL, men endret den til Thai F til SYD i ettertid. Var også tidlig ute må å få booket SQ F AKL-SIN, resten var ikke så nøye. Ringte inn og booket dette med CT og 240000 poeng i april.

    Hoteller: dette har jeg booka litt etter hvert, booket 90% på hotels.com (hver tiende natt gratis). Og litt på booking.com (er ikke alle hotellene som ligger på hotels.com bl.a lodgen som vi skal bo på i Tuvalu).

    Fly:
    SYD-MEL booket på Qantas sin hjemmeside.
    MEL-ULURU ROCK booket JetStar sin hjemmeside.
    ULURU-PER booket Qantas sin hjemmeside. Booket dette 8 mnd i forveien og prisene er STIVE til og fra uluru rock. Skal jo dit i januar så midt i sommerferien dems, sikkert derfor(?).

    PERTH-SYDNEY, Indian Pacific toget. Denne gleder jeg meg veldig til.

    SYDNEY BRISBANE SOLOMON ISLAND. Booket på Solomon Airlines sin hjemmeside.

    SOLOMON til VANUATU. Air Vanuatu, sin hjemmeside.

    VANUATU til FIJI NADI. Fiji Airways, sin hjemmeside. En natt på flyplasshotell Novotel.

    FIJI TUVALU. Fiji Airways, kan sjekke opp navn på lodgen (skriver alt her nå etter hva jeg husker bare, noen uker siden jeg puzzla med denne turen).

    TUVALU FIJI. Fiji Airways igjen. Tur retur billett i samme booking. 11000kr for 2 pers mener jeg å huske.

    En del dager på Fiji, ikke bestilt hotell, orker ikke bruke 8000-10000kr natten for pure luksus. Blir dyr nok tur fra før og har vært på Maldivene, seychelles og disse øyene og hatt over Water bungalow med egent basseng og trapp ned til havet osv, så jeg må nok opp i en saftig pris for å bli imponert igjen. Nok om det :)

    Ut på Samoa (har hørt en del om at det skal være dårligere enn Tonga, stol aldri på rykter, så da blir det 2 netter der bare for å ha sjekka ut øya egentlig). Flyr med Fiji Airways ut dit, tur retur. Booka på Fiji Airways. Obs: de har endra flyvningen her fra 7:40 til 14:30 avgang fra Nadi, så mistet en del timer der plutselig.

    Tilbake til Fiji for å komme seg til Tonga. Fiji Airways ut til Tonga også. Enveis billett på hjemmesiden til Fiji Airways. Booka oss inn på FAFA Island, orker ikke begynne å booke oss inn på øyene som ligger nord når vi har så lite tid.

    Også videre ril Auckland med New Zealand air, enveis billett booka på hjemmesiden. 2000kr

    New Zealand, blir ikke prioritert. Vært i nesten 100 land (bare halve Europa), så veldig mange ulike. Tror dermed ikke NZ kommer til å imponere meg. Så velger å ta det en annen gang som en egen tur kombinert med Bora Bora eller noen andre nye øyer.

    NB: samtlige av flyene har fått «ny avgang/ankomsttid». Det er minuset med å booke alt så tidlig. Har blant annet «mistet» en dag i Sydney pga thai endret tiden vår, mistet en halv dag på Samoa, også 2-3 timer her og der på de andre flyvningene.

    Tror trikset for å få mest utnyttet tid etter mitt tidsskjema er å ikke reise videre ut på småøyene som de «øylandene» har å tilby. Da går det raskt en halv dag i reising frem og tilbake, flyplass til hotell, buss, taxi og båt hit og dit. Vet mange kommer til å reagere på at man ikke får utforsket landet ordentlig. Men da må man sette av utrolig mye mer tid, og da blir det oftes mye flere utgifter også for overnatting og mat.

    Vil egentlig ikke anbefale å ha for mange ulike hoteller heller på samme sted/land. Igjen vil det ta mye tid med utsjekk, innsjekk, komme seg hit og dit. Bo heller på et bestemt sted og ta utflukter eller ha en leiebil/atv og utforsk.

    Men som sagt, hver sin smak og interesse. Jeg svarer gjerne på spm viss noen lurer på mer spesifikke tips.

    Jeg kan gjerne sette opp en ny tråd med mer oversikt over eksakte priser og mine tanker. Gi gjerne en lik om du finner dette nyttig :)


    ((Men lover ikke noe reisebrev da jeg har et afrikabrev fra januar som jeg sliter med å få tid til å fullføre o_O))
     
    ina, dahlmath, Kalsnes and 13 others like this.
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Takker :)
     
    flying_all liker dette
  8. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Tilleggs tips: viss du / noen andre, lurer på hvilke øyer som de ulike flyselskapene flyr til, så er flightradar24 anbefalt, sjekk ankomst og avganger på flyplassene så får man en fin oversikt over hvem som tar deg til de ulike øyene.

    Har brukt det mye under planleggingen. Vær dog obs på at det kan være andre tider og selskap 6 mnd frem, så sjekk spesifikt for perioden du ønsker å fly :)

    @Are nevnte feks at Air Kiribati tar deg til Tuvalu også. Men i januar når jeg skal dit, er ikke det satt opp da jeg booket mine billetter. Kun tirsdag og torsdag med Fiji Airways fra SUVA.
     
    Stuttfeiten and RoadKing like this.
  9. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Mulig du har booket for Apia allerede men hvis ikke ville jeg dratt til sørsiden av øya, mange fine lokale plasser der som er veldig billig og du har i prinsippet kilometer med strender for deg selv. Brukte vel 2-3 timer med buss fra Apia, men går nok raskere med taxi, tipper du har litt større budsjett enn jeg hadde. Men lokal buss anbefales forsåvidt for opplevelsen. Jeg tok feil buss og endte opp i en liten landsby, der ventet de lokale med meg i to timer for å passe på at jeg kom på riktig buss, fikk servert te og mat, veldig hyggelige mennesker!

    I Fiji går det en båt som stopper på mange øyer utover. Du kan kjøpe noen pakker med forskjellige hotell på forskjellige øyer. Jeg hadde vell litt over en uke med stopp på 4 forskjellige øyer. Jeg valgte de billigste, men finnes hele spekteret av prisklasser.

    For Vanuatu så finnes det noen perler på hovedøya og, selv om det er enda bedre på de andre øyene. Men ikke bo i sentrum av Port Vila, lei en bil og kjør rundt på øya og bo på en av de fine hotellene rundt på øya.
     
    flying_all liker dette
  10. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Takk @Sindre :)

    Samoa / Apia: tusen takk for bra tips, allerede bestilt fly, ikke bestilt hotell, har bare 2 netter her. Lander 13:40 og reiser på morgenen etter. Anbefaler du likevel å reise sør på øya for så kort tid? Vi liker å se oss omkring altså. Og blir sikkert nok ligging på strender så er ikke noe stress om å legge seg inn i Apia for å slappe av.

    Fiii: hvilke hotell låg du på? Hva heter denne båten og hvor bestiller man?

    Vanuatu: har sett på Warwick Le Lagon, brukbart? Kun 2 netter her også så ikke gira på å reise til andre øyene i landet.

    Takk på forhånd :D
     
  11. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Samoa: to netter eller en natt? To netter hadde jeg definitivt gjort det, en natt blir kanskje litt stress. Da hadde jeg kanskje bodd på nordsiden (men utenfor Apia).

    Fiji : jeg husker ikke helt sikkert, men tror det var disse vi brukte: https://www.awesomefiji.com
    Husker ikke hvilke hoteller vi bodde på, men det var nok de billigste. Du blir hentet av en liten båt fra hotellet son kommer til den store ferja. Mange forskjellige muligheter.

    Vanuatu : Den kjenner jeg ikke til. Vi bodde bla. på "Waves on Bakura" som var veldig hyggelig. Det er litt utenfor sivilisasjonen, så jeg ville leid bil om jeg var dere.
     
    flying_all liker dette
  12. renzor

    renzor Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Hvordan var det å bo på de rimeligste alternativene?
     
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Henrik and milehigh like this.
  14. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Henrik and Edvard like this.
  15. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Som sagt, vi hadde to netter.

    Opp til hver enkelt sin smak, vi liker å bevege på oss og utforske flere steder innen kort tid og ikke ligge 1 uke på samme hotell/området.

    På Samoa bodde på nord-siden, rett utenfor flyplassen ved Apia. Reiste uansett sør på øya dagen etter og angrer ikke:

    9D7C2A75-672A-4456-887B-DB5C642673D7.jpeg
     
    ina, Henrik, chrt and 5 others like this.
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    For de som er interessert i store fjell og klatring har Alan Arnette hver sesong god oversikt og status på lagene i Himalaya.

    Trodde du topptur til verdens høyeste fjell var en ensom naturopplevelse? Den 22. mai var det ca. 300 stk. på toppen fra Tibet i Nord og Nepal i sør (bilde).

    Totalt i mai har Mt. Everest vore besteget over 810 ganger.

    http://www.alanarnette.com/blog/everest-2019-team-locations-and-headlines

    [​IMG]
     
    Last edited: 24. mai 2019
    Mavo liker dette
  18. Travelbear

    Travelbear Aktivt Medlem

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Apia er OK, men er vel ikke så mange sandstrender der? Lalomanu beach på den andre siden av øya er en fin strand, de arrangerte noen gåturer til et waterfall når jeg var der får noen år siden. Med buss må man beregne god tid, kan jo være bussjåføren skal inn og spise middag og ta seg en lur mens bussen fylles opp.
     
  19. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Ja ikke så mange strender der. Ligger en på hotellet Sheraton ved flyplassen også :)
     
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    jgroneng and Kristian like this.

Del denne siden