Hvor drar du når du kjeder deg og har vært overalt

Tråd i 'Reisemål' startet av SASlovah4evah, 16. jan 2014.

  1. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Apropo India, anbefaler Dehli Crime på Netflix. Til tross for en grusom historie gir den et spennende innblikk i India.
     
    Edvard liker dette
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 11. april 2020
    NoLimit, Henrik and jgroneng like this.
  3. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    De er uber entusiastiske, noe som er veldig bra! Men de har kanskje blitt vel litt kommersielle de siste 2 år ... Men ja, det er gøy å følge de.
     
    Edvard liker dette
  4. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som har følgt med og kanskje vet: hva jobbet de med før de begynte å reise og hvordan har de råd til business class og first?

    De reiser jo rundt verden 3-4 ganger i uka istedenfor å ta et og et land nedover som hadde vært billigere.
     
  5. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    De er relativt transparente:
    https://karaandnate.com/income-reports/

    Men ja, det er vel et par eller flere investorer bak her. Good looking young couple ...
     
    Edvard liker dette
  6. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Ser man det ja!
     
  7. renzor

    renzor Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg tok turen din som et spark i ræva, og kom meg endelig til stillehavet.
    Turen gikk som følger:

    OSL HEL NRT
    NRT NOU
    GEA ILP
    NOU VLI
    VLI TAH
    VLI NAN
    NAN HKG HEL OSL

    Fantastiske reismål, med to klare høydepunkter i Ny Caledonia og på Vanuatu.
    Så igjen, takk @flying_all
     
  8. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Flott! Likte meg godt der :)
     
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Pakk skiene og ta en topptur til K2 på 8611 moh. (uten oksygen).

    Andrzej Bargiel er for tiden i Khumbu, Nepal i forberedelse til å surfe ned Mount Everest.



    Edit: Quality footage from Everest’s friendly neighbor; Lhotse.
    Filmed in September 2018. Video is 23 minutes long.

     
    Last edited: 07. mai 2020
  10. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Enkelt og greit idioti. De fleste gir seg ikke før de dør. En rekke svensker bla har kjørt seg i hjel de siste årene inkl han som ble med nordmannen som overlevde på Everest.
     
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Vel, Valery Rozov hoppet fra Changtse på 7220 moh. Det er en liten spasertur fra toppen av Everest både teknisk, O2 og høydemeter.

    https://goo.gl/maps/zrVwvxxjPNnN6DaV9

    Han har tidligere snublet i en wingsuit fra Ulvetanna i Antarktis, Kilimanjaro og fra siden av Cho Oyu. Valery tok kvelden i fjellsiden på Ama Dablam, Nepal november 2017 (52 år).

    https://www.washingtonpost.com/legendary-russian-dies-base-jumping-the-himalayas

    Det er klart uhell kan hende, men Andrzej Bargiel har god erfaring og kompetanse på ski.
     
    milehigh liker dette
  13. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
     
  14. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Då dekkjer vel dette pisking på nærmaste gatehjørne om ein tafsar på reisepartner, samt ev offentleg halshogging om det kjem fram at ein ikkje er gift med reisepartner? Eller kjem dette i tillegg til prisen for visumet?
     
  15. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er et land som er laaaangt nede på min lite over plasser jeg ønsker og besøke...
     
    Monkeycat, drsyk and Sonictravel like this.
  16. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Denne kan jeg IKKE klikke like på dessverre...Blir vel piska ihjel om ser meg sjangle på arabiske gater med en flaske DOMPA i ve hånda og det røde passet i høyre, for å si "jeg er turist med rettigheter" i det en skal bli burra inne:rolleyes:
     
    Points4Fun, Xflipper and Avixlo like this.
  17. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Har noen land på fyfy-listen min. Saudi kommer HØYT opp på den listen..
     
    drsyk and Xflipper like this.
  18. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Selv om jeg er liberal når det kommer til å besøke andre land, er ikke Saudi-Arabia et land jeg kan forestille meg å tilbringe noen dager som turist. Ikke ser jeg hva jeg kan gjøre, og det er ikke akkurat det landet som gir meg mest trygghet, både på det ene og det andre.
     
    drsyk liker dette
  19. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, helt uaktuelt å reise dit.
     
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Noen tanker rundt innleggene skrevet her:
    https://insideflyer.no/forums/saudi-arabia-åpner-for-turistvisum
    [Mod
    Litt opprydding. Omtalte innlegg er fletta inn her i denne tråden; #254-259, 262-265 og 267.
    /mod]


    Lanseringen av eVisa er meget gode nyheter, jeg føler åpenhet og turisme er positivt for utviklingen av Saudi Arabia (KSA), likt for Nord-Korea, Turkmenistan, Russland, Cuba etc.

    Forumet bør holdes upolitisk, men det må være rom for å diskutere hvordan livssituasjonen i ulike land påvirker oss, verden og destinasjonsvalg.

    Folk er selvsagt frie til å velge sine turer og grunner for å dra eller ikke dra, men om du begrunner et valg moralsk eller etisk – bør du følge opp i samme stil hele veien.

    Å velge bort KSA fordi det er varmt, kjedelig, lite disco dancing, for mange kameler og tørrlagte GT drinker er helt OK hos meg.

    Den dagen begrunnelsen din i hovedvekt går på menneskerettigheter, justisvesen og religiøse skikker som du er uenig med, må du se på det store bildet og historien. Du kan ikke drive med selektiv cherry picking på høyt nivå og beholde din integritet i mine øyne.

    Saudi Arabia er en udiskutabel lilleputt i forhold til USA når det kommer til volum på ødeleggelse av liv og samfunn, påført smerte, brudd på menneskerettigheter og generelle fuckups med enorme konsekvenser.

    Statene er enkelt eksempel å bruke, fordi det er et populært reisemål for forumgjester, men andre ferieland bør vurderes på samme måte. NYTimes link

    Er Myanmar, Kina, Las Vegas, Maldivene og Iran OK turmål – men på Saudi Arabia setter du ned foten?

    Den logikken viser at du både er naiv og mangler kunnskap om lokale forhold. Samtidig er det en naturlig holdning når du primært følger nyhetskildene i Vest-Europa og muligens har besøkt få konfliktsoner og utviklingsland.

    Matrix blir en passende analogi; er du på den røde eller blå pillen?

    Min erfaring er at ting ikke er sort/hvitt. Et lands forhold og kultur er fantastisk komplekst, sammensatt og moderne samfunnsutvikling tar tid og er messy.

    Jesus, se på Afrika, de har bare vore fri fra kolonialisme under 70 år, det er ingenting.

    Hvem som er Good guys og Bad guys virker innlysende fra utsiden – trygt i en sofa i Oslo eller Zurich, men blir fort veldig flytende og uklart når du er på bakken lokalt og snakker med bestefar, ungdommen, opposisjonen, de som står i det daglig.

    There are more things in heaven and earth, Horatio,
    Than are dreamt of in your philosophy.
    - Hamlet
     
    Last edited by a moderator: 28. sept 2019
    NoLimit, KRS, RoadKing and 11 others like this.

Del denne siden