Men hvorfor ofrer du fleksibilitet på carry-on for å få 4 liter ekstra? Den er teknisk sett for stor for SQ, Emirates, Asiana, United, TAP, Aeroflot, Icelandair, Air China, Air Baltic, Copa, EVA og Avianca. Det går trolig greit, men med dagens utvikling på light fares og fokus på kabinbagasje ville jeg valgt en 32 liter og ekstra duffel.
Interessant poeng. Men hva er sjansen for at en ab disse kastet din koffer av for 3 cm? Jeg tok samme valg her for kort tid siden, kjøpe 23cm koffert, i den tro at det er ikke særlig sjanse for at det blir et problem.. Har en travel pro nå. Den er også "iata-Ok" men betydelig større enn 23cm rimowa..
Sjansen er liten, men jeg ville ikke gjort tilsvarende siden jeg ofte fly turbopropell eller regionaljet. En annen viktig ting, jeg prøver å pakke smartere, ikke pakke mer. Bolero virker praktisk med lommen, men samtidig vil jeg ha laptop i en separat bag som jeg slenger oppå kofferten, mye mer praktisk når jeg må sette den fra meg utenfor flyet.
Jeg tror jeg har nevnt det før. Jeg bruker nå en Tumi Alpha Luke som PC-bag og håndbagasje opp til 4-5 dager (packing cubes er noe helt fantastisk). På lengre reiser bruker jeg min 56cm Topas i tillegg. Aldri hatt noen problemer så langt, bortsett fra noen kommentarer fra kabinpersonalet ("den der er egentlig for stor!"). Innsjekket bagasje trenger jeg ikke lenger.
Med på Ryanair går det? Tror de 3cm skal gå veldig greit. Var lysten på å kjøpe enda større, men fornuften tok meg.
Nå er jeg trygt plassert i senatorloungen med en stykk Topas ved siden av meg. TIlbakebetaling av moms gikk relativt greit med noen få nybegynnerfeil. Prøvde meg først på tollen før sikkerhetskontrollen, her fikk kontant nei til stempel som bare en tysker klarer å få frem. Den siden er kun for bagasje som skal sjekkes inn. Klarerer sikkerhetskontrollen og kom meg til Global Blue, helt til høyre sitter det en toller som skulle se på kofferten og ha papirer. Trivelig fyr som kjørte på med godvilje, for stempelet skal egentlig hentes inn på siste flyplass før du forlater EU, men det var søndag så det fikk gå for denne gangen. Agåre til Køben nå!
Jeg elsker min Salsa. Og det skal selvfølgelig kun være 2 hjul på en carry on. Disse er dessverre gått ut av produksjon, så de er vel noe vanskeligere å få tak i i dag, enn de var når jeg kjøpte min for 2,5 år siden.
Min helt nye Rimowa Topas Cabin Multiwheel er helt forferdelig å trille. Den skjærer ut til en side konstant.. Noen med samme erfaring? Regner med det er er eller flere hjul som ikke er helt bra.
Jeg har ikke problemer med det, men jeg har hatt problemer med voldsomt til knirking og knaking i hjulene. En liten runde CRC (smørespray) gjorde susen. Kan være verdt å prøve hvis problemet skyldes dårlige smurte hjullagre.
Takk for tipset. Er det slik at to av hjulene skal være tregere enn de to andre? Om jeg snur kofferten på hodet og «spinner» hjulene rundt (ikke selve hjulet, men feste til kofferten) så er to hjul en del tregere enn de to andre..
Rimowabutikken inne på Galais Lafayette i Paris. Aldri sett maken til galskap blandt pengesterke asiatere. Hamstret Rimowa i 8000-10000,- klassen. De måtte selvfølgelig sjekke om Dior- og Chanelposene passet i koffertene..
Jeg klarte ikke å bli helt klok av alle kommentarene, og prøver på nytt. Jeg flyr nesten ukentlig innenlands i Norge og i 99% med SAS. I dag har jeg en Samsonite X-Blade som er innenfor maks-målene til SAS for håndbagasje. Den har egentlig helt grei størrelse, og jeg ønsker meg ikke en mindre. I tillegg er den genial med at den kan ekspanderes ved behov, siden det ikke er en hardplast koffert. Jeg vurderer en Bolero Multiwheel 56X45X25CM, men ser at den er UTENFOR målene for godkjent håndbagasje. Er det noen erfaringer med denne? Vil det gå greit å ta den med ombord hos SAS? Eller bør jeg "safe'" og gå for den på 55X40x23cm? Jeg ønsker mest mulig plass, og ser at Rimova har sluttet med to hjul, noe som er kjipt fordi da mister jeg dyrebar plass innvendig i kofferten. Ser jeg på helt feil modell? Noen tips? På forhånd, takk!