Ja vi elsker Rimowa

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av GinTonic, 24. sept 2013.

  1. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Aagaard i Trondheim har fikset litt småskader på mine Rimowa det siste året.
     
  2. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Var ganske så mye som måtte fikses, så krøp til korset og hentet ut en ny Samsonite s´cure deluxe til rundt 5K.

    I følge flere forhandlere er Rimowa vanskelig å ha med å gjøre, og gjør det utfordrende å få tak i deler. I tillegg til at det visstnok er vanskelig å skru på.

    Skulle gjerne hatt en ny jeg, men helt uaktuelt å sende til Tyskland hver gang den får seg en smell. Og koster flere tusen kroner, så det lønner seg ikke.
     
    miura liker dette
  3. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    De har brukt ca. 2-3 uker på å få tilsendt deler fra Rimowa men virker som de har en dyktig kar på verkstedet som uten problem har fått ordnet skader så fort delene er på plass.
     
  4. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har tips til en god laptop bag som sklir nedpå håndtaket på kofferten, som har plass til laptop, liten toalettmappe, og en t-skjorte/skjorte, samt litt ladere etc. Finner stort sett bare drit, og har idag en småguffen sak fra Elkjøp...

    Har en Svart stål rimowa..

    C
     
  5. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
  6. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Jada, jeg VET at det ikke er "rett" merke, men min Samsonite fungerer utmerket. Ca 45 x 34 x 20. Har ekspansjonsmuligheter ( ca 3cm i dybde). Den har gode skulderreimer, mange små praktiske rom for stash, og ikke minst: godt polstret og justerbar lomme. Da sparer du ekstra cover for lap-toppen. Bra polstring mot rygg, hvor et16-17 cm IMG_0071.JPG IMG_0072.JPG IMG_0073.JPG bredt bånd sklir greit over de fleste håndtak, og holder sekken rimelig greit stabil. (De mer perseptive merker seg at jeg etterhvert har gull-tag'en på innsiden av sekken. Snobber nedover nå, vøtt.
     
    Travellingalf liker dette
  7. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
  8. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har en TUMI Alpha Luke og elsker den.
    Finnes i flere forskjellige farger/mønstre.
    På reiser opp til 3-4 dager bruker jeg kun denne - jeg har den i Reflective Silver (men tror kanskje ikke den varianten lages lenger).

    [​IMG]
     
    Chrisbgg liker dette
  9. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Setter kursen mot Hamburg i dag for å plukke opp en ny Rimowa carry-on. Noen som vet hva jeg skal gjøre for momsrefusjon og kan jeg ta den med som håndbagasje hjem eller må jeg sjekke den inn?
     
    Darkcho liker dette
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Du må i alle fall huske på at de skal se den når de stempler den ut av EU.
    Er synd og skam å sjekke den inn så tidlig, da blir den skrapet allerede før du får brukt den som håndbagasje.

    Når jeg kjøpte min la jeg bare sekken inni og tok den med på flyet.
     
    Adrian E and Insomnia4u like this.
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Se etter TaxFree på flyplassen i Hamburg.
    Du skriver det er "carry-on", hvorfor i all verden skulle du da sjekke den inn?
     
    Are liker dette
  12. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Takk folkens!

    Jeg prøver å unngå det, men har hørt noen skrekkhistorier om tollere som sender kjøpet inn på båndet så fort du har krevd din moms.
     
  13. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Når du kjøper kofferten, nevn at du ønsker momsrefusjon.
    Dersom butikken samarbeider med Global Blue, vil du da få en separat kvittering som du må fylle ut (adresse, hvilket kort skal momsen utbetales til osv.).

    På flyplassen må tollvesenet ("Zoll") utstede en bekreftelse på at du tar varen med deg ut av EU.

    Deretter kan du enten gå bort til Global-Blue-skranken, vise denne frem og gi fra deg kvitteringen. OBS: I Tyskland beholder de gjerne kvitteringen, så ta bilde av den før du gjør dette. Global Blue utbetaler da pengene til kredittkortet ditt i løpet av et par uker - eller du kan få pengene utbetalt kontant med engang. NB: Global Blue har ganske høye gebyrer, type 40% av momsen som utbetales eller noe.
    Du kan gå til et hvilket som helst Global-Blue-kontor, også på Gardermoen. (Etter min erfaring er Global Blue mye slappere i Norge enn i Tyskland, så det kan hende de ikke vil se toll-blanketten i Norge engang - i Tyskland får du ingen penger uten den.)

    Alternativt kan du sende bekreftelsen fra tollen til forhandleren og be vedkommende overføre hele momsen til kontoen din (uten gebyr). Det er litt ekstra jobb for forhandleren, så de er nok ikke så keen på dette. Men jeg mener at de er lovpålagt å gjøre det.

    Når du ankommer Norge, pass på å holde deg innenfor grensene for avgiftsfri innførsel. Hvis du er i tvil, gå på rødt. Hvis varens verdi er over et visst beløp, må du betale norsk moms og muligens også toll ved innførsel.
    (Selvfølgelig er det lite sannsynlig at dette blir oppdaget, men det er kanskje greit å være bevisst på det.)
     
    Adrian E liker dette
  14. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Det har jeg aldri hørt om eller opplevd. Tollen er jo ikke engang fysisk i nærheten av bagasjeleveringen.
     
    Shyneno liker dette
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville unngått GlobalBlue om mulig.
    De tar som nevnt ganske grove gebyr.

    Tommelfingerregel:
    Er du ute under 24 timer må du nok betale mva på din koffert
    Er du ute over 24 timer må du antakeligvis ikke betale mva på din koffert.

    Grensen er 3000kr verdi under 24 timers reise, 6000kr verdi over 24 timers reise.
     
  16. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Hva er alternativet til Global Blue?

    Jeg kommer til å være over 24 timer i Tyskland så verdigrensa er sånn ca. grei, men kommer fortsatt til å spasere gjennom tollen pga. samlet verdi på alt jeg tar med meg til Norge. Jeg gjør meg ikke til kjeltring for å spare et par tusenlapper, det er det ikke verdt.
     
    Icarus liker dette
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Spørs litt hvor du handler. Jeg har kjøpt to stk uten disse gebyr.
    Skal kun få stemplet kvitteringen ved utførsel fra EU, deretter sendes kvitteringen tilbake til sjappa og de refunderer til min konto/kort.

    Har faktisk ikke fått gjort dette ennå, men tenkte å skrive en liten how-to når det er gjort..
     
    Shyneno and Upsaker like this.
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Det er det vel liten fare for at du gjør pga en koffert (om ikke den er innsatt med diamanter da).
    Hva er momsen i Tyskland? 15%, gitt at kofferten koster 2000 NOK så utgjør momsen 300kr, av det så stikker altså GlobalEtEllerAnnet av med 120 så du har igjen 180kr :)
     
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Den er 19% og kofferten koster ikke 2000kr...
    De billigste koster 379€ og de dyreste koster 989€ som carry on.
    Er @Adrian E fornftig koster den 429 € eller 989€ om han i tillegg tjener godt..
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Hark, host, errg, gurgle, gurgle snaut 10 laken for en KOFFERT???
    Dæven, det er jo nesten to t/r HKG i Plus (på en god dag :) ) og drøyt 30000 poeng for den prisen...
     
    Are liker dette

Del denne siden