Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

  1. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Masse info i tråden, ingen tvil om det :)

    Vi skal dra 6/9 og lander i Tokyo tidlig 9/9. Flyr hjem 15/9 så vi har 6 netter.

    2 voksne som begge er 40. Ikke noen kjempefan av uteliv men liker heller god mat og drikke. Og å se nye steder. Har lyst til å oppleve Hakone, Mt Fuji og storbyen Tokyo. Og kanskje teste Shinkansen. Ellers ikke noe veldig spesielt vi har funnet ennå.
    Tips om hotell i 1500 kroners klassen tas også imot :)
     
  2. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Selv har jeg benyttet meg av de vennlige tjenestene til @milehigh. Aner jo ikke hva vi ender opp med med tanke på oppgraderinger og slikt, men det virker jo på andre som om denne metoden definitivt kan anbefales! :)

    https://insideflyer.no/forums/threads/lyst-til-å-prøve-ut-toppstatus-på-hotell.2961/#post-204697
     
    Henrik, Shyneno and indahla like this.
  3. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Hmmm... Vi har jo prestert å glemme Kobe og Kobe-biff! Er jo grunnen til at jeg reiser til Japan i utgangspunktet :eek:

    Kan for eksempel løses ved at vi dropper natt nr to i Magome. Kan da ta bussen fra Tsumago kl 1526-1535 og Shinkansen til Kobe 1555-1837. Får da en overnatting i Kobe og kortere vei til Hiroshima neste dag :)

    Hvordan er det med middagstider i Japan? Er det ok å booke en restaurant til 21, eller er det for sent der borte? For øvrig noen kobe-bifftips i Kobe? :)
     
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,852
    Bonuspoeng:
    293
    "Kobe biff "får du over alt i Japan så det kan du nesten spise hver dag om du orker.
    Ellers er det bare dyrt for AmExen å gå etter det som kalles Kobe biff til turistene. Du er på jakt etter waguy kjøtt fra ku rasen som har levd et godt liv og mange steder kan du selv velge i kvalitet og dermed pris oppover. Men kjøttet blir ikke noe bedre av at kua har levd i Kobe området, bare dyrere.
    Sjekke litt bakover i tråden så ligger det et innlegg fra meg om det, og en god video om kjøtt/kuer/kvaliteter osv.
     
    watchaddicted, Gullars and Edvard like this.
  5. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Har faktisk sett videoen før! Blir jo helt våt i munnen :rolleyes: Det blir nok opptil flere biffmåltider i løpet av turen.

    Men det jeg lurer mest på er altså hvor sent det er vanlig å spise ute i Japan. Litt kjipt hvis vi belager oss på en litt sen ankomst og middag ute 21, og så viser det seg at alle kjøkken har stengt :eek:
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,852
    Bonuspoeng:
    293
    I storbyen får du mat alle steder hele døgnet. I småbyer har du måltid inkludert på hotellet / ofte /. Da må du sjekke middagstider på hotellet, for kommer du for sent er kjøkkenet stengt. Ellers er det stort sett alltid mat å få ved tog/t-bane/buss stasjoner. Men jo lengre fra storbyen jo tidligere stenger alt ned, tidligere en du tror.
     
    Gullars liker dette
  7. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
  8. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    vegardg and Gullars like this.
  9. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har erfaringer emd baggasjetransportservice i Japan? Tenkte det kunne være greit å få sendt koffertene fra Tokyo til Kobe slik at vi kan klare oss med sekker i Magome/Tsumago.
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,852
    Bonuspoeng:
    293
    Send en epost rett til hotellet dere bor på i Tokyo siste natten og sjekk hva de har av muligheter. Min begrensede erfaring er at det fungerer utmerket.
     
    Gullars liker dette
  11. Einar

    Einar Medlem

    Innlegg:
    103
    Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    28
    Kaster meg inn fra sidelinjen her, men bagasjetransport er noe alle som reiser i Japan bør unne seg hvis du skal reise litt. Ta-q-bin finner du over alt, se etter en logo med to svarte katter. De har også en avdeling på Narita, så det går an å sende kofferter både til og fra flyplassen. Det er rimelig, du kan få levering både til hotellet, til kiosker og til egne utleveringsstedet i de aller fleste byer og tettsteder. http://www.kuronekoyamato.co.jp/ytc/en/send/services/takkyubin/ gir en oversikt over priser og hvordan du går fram.
     
  12. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Skal være i Tokyo (for første gang) fra 9-15/9. Er usikre på om vi skal ta en 2-dagers tur (en overnatting) til Hakone eller kun en dagstur. De prisene jeg har funnet ligger på 7000+ for to personer med all transport, overnatting, frokost og middag. Litt usikker på om det er verdt det..

    Hva tenker dere? Dagstur eller 2-dagers?
     
  13. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,852
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg synes det hørtes veldig dyrt ut.

    For transportdelen av en 2 dagers tur til Hakone koster det ca 7-800kr

    https://www.odakyu.jp/english/passes/hakone/ Det inkluderer all transport du trenger for 2 personer fra Shinjuku og tilbake.

    Les mer om litt av hva dere kan se i hakone på 2 dag her : https://www.japan-guide.com/e/e5200.html

    Hvis du drar på litt og bor på feks https://hakone.regency.hyatt.com/en/hotel/home.html

    Så er du fremdeles et stykke unna 7000+

    Selv bodde jeg på https://www.facebook.com/fujihakoneguesthouse/?ref=br_rs

    Og spiste middag i nabolaget.
    Dette er ikke noe fancy sted, men så er jo totalprisen på turen 2500 eller noe sånt.

    Ellers er ikke Hakone med overnatting noe dumt hvis dere skal 1 tur ut av Tokyo. Dere får sett Fujiyama og kjørt tog ( om ikke shinkansen)

    Men vær klar over at dere ikke er alene ( som om man er det noe sted i Japan) det er mange lokale turister på tur.
     
  14. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,852
    Bonuspoeng:
    293
    RoadKing liker dette
  16. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Da vi var i Hakone tok vi tog dit, booket overnatting på Ryokan da vi kom dit og kjøpte oss bussbilletter for en dag der man kunne gå av og på som man ville. Husker ikke prisen, men det kan ikke ha vært mange lappene. Får naturligvis ikke guiding rundt, men jeg synes det er best å slippe slikt uansett...

    Vi tok altså 1 overnatting og brukte dag 2 på rundtur i området. Syntes det var helt greit.
     
    indahla liker dette
  17. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Når du sier oppleve Mt. Fuji, hva mener du da? Se det, eller bestige? Har gjort begge deler. Du kommer deg ganske langt opp på fjellet med buss/bil, men endestasjonen der folk begynner å gå er egentlig bare en massiv turistfelle. Du har heller ikke spesielt god utsikt opp til toppen. Med mindre dere skal gå opp, ville jeg droppet å dra til 5th station (endestasjon for buss/bil). Det er fint å se Mount Fuji fra Hakone, men på den tiden dere skal må dere være klar over at skydekket kan være lavt og at dere ikke ser noe som helst.

    Dersom dere skal på tur i Shinkansen så vil jeg på det sterkeste anbefale minst en dagstur (helst lenger) til Kyoto som er et fabelaktig sted med mye å by på.
     
    indahla liker dette
  18. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Se, ikke bestige. Har funnet noen fine dagsturer som jeg tror vi går for. Da kan vi også velge en dag med fint vær.

    Tenker du t/r Kyoto på samme dag?
     
  19. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, eller eventuelt ta en natt der. Togturen er ganske lang (3.5t), men tar dere et grytidlig tog og er der i 10-tiden får dere sett en del før dere skal hjem igjen på kvelden. Det er en vakker by med et mer tradsjonelt preg enn Tokyo. Gjør dere greit med research på forhånd bør dere kunne rekke en god del, men for vår del ble tre netter for kort.
     
  20. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Hm.. decisions, decisions..
    Takk for tipsene :)
     

Del denne siden