Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293

    De er like, og dekker det samme.

    Detaljene finner du i linken. Min personlige erfaring er at JR pass og kontanter holder fint. Jeg fikk ikke brukt mitt vannmelon kortet mitt ( sjekk link) så mye. Brukte kontanter og kredittkort i praksis.
     
  2. trillebag

    trillebag Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Vet ikke med Ninja Wifi, men vi hadde god erfaring med Japan Wireless. Hentet den på flyplassen ved ankomst og fikk da ferdigfrankert konvolutt for retur da vi skulle hjem. Ubegrenset data og medfølgende ekstra batteri. :)

    Vi kjøpte Suica-kortet og syns det var kjekt å kunne reise effektivt rundt i Tokyo uten å måtte innom billettmaskinen hver gang. Brukte det også til småkjøp her og der på 7-11 o.l. Forskjellen på kortene er bare leverandør. Det ene må kjøpes på JR-maskin og fylles opp, mens det andre kjøper du på Metroen (hvis jeg husker korrekt..).
     
    indahla liker dette
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Det japanske språket er fascinerende, men krevende å beherske. Ved å lære deg noen få gloser vil du åpne dører og få bedre kontekst til den lokale hverdagen og kulturen:

    https://shop.lonelyplanet.com/products/fast-talk-japanese
    https://www.nhk.or.jp/lesson/english/easytravel
    https://www.japantimes.co.jp/life/well-said

    Selv om det finnes gode språklærings-apper, så er det enkleste for en ferietur å bruke Google Translate. Japansk har live-oversetting med kameraet, så det er bare å holde mobilen opp mot et skilt – pure magic. Du kan også snakke inn, skrive inn og holde dialog mellom Engelsk og Japansk. Fungerer smørfint.[​IMG]
     
    drsyk, Gullars, indahla and 1 other person like this.
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  5. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg skal bestille bord til en bursdagsfeiring på Ritz-Carlton Tokyo og ser det er 7(?) restauranter å velge mellom - har noen tanker om hva jeg bør velge for best mat og utsikt?
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
  7. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Til dere som har vært i Japan i det siste: hvor fikk dere tak i Yen?

    «Ingen» banker i Norge tilbyr Yen lengre men har fått tips om at DNB (filialen, ikke automatene) på Gardermoen har Yen.
    Har planlagt å ta ut kontanter når vi lander i Tokyo men er alltid greit å ha litt cash med for å være sikker :)
     
  8. shu

    shu Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    145
    Bonuspoeng:
    33

    Jeg har tatt ut i Yen i skranken til DnB på Oslo lufthavn (i ankomsthallen) for ca ett år siden.
    I følge dnb.no skal de fortsatt ha denne valuta der:
    https://www.dnb.no/om-oss/kontorer/gardermoen.html

    - S
     
    indahla liker dette
  9. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Har tatt ut på flyplassen. Noe som har fungert helt knirkefritt. Sjekk nå hvilket kort som gir deg beste betingelser ( for meg er det vel BankNorwegian) så slipper du de dyre vekslegebyrene til Dnb osv. Selv har jeg stort sett med litt $ i sedler så skulle hele minibanksystemet der jeg lander være ute av drift kan jeg heller veksle sedler som ellers bare er med for sikkerhetsskyld.
     
    indahla and Edvard like this.
  10. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan ta ut på Gardermoen i skranka, men skal du ha litt mindre sedlar og som kan vere lurt og ringe dei på forehand. Slik at dei kan ha klart ein sum til deg, også med litt mindre sedlar.
    7 Eleven er beste plass og ta ut $ i Japan. Det er veldig mange plassar som ikkje tar Internasjonale Kort.
     
    indahla liker dette
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Er vanligvis kritisk til veksling av kontanter på flyplass og skulle kommentere at du ikke må finne på å kjøpe yen på Gardermoen – men sjekket så opp dagens kurs NOK/JPY.

    1000 NOK til Japanske yen i sedler hos DNB er 12 500 JPY. Midtkursen gir ca. 13 070 JPY.

    Uttak i minibank Japan gir en vekslingskurs ~midtkurs, når kortgebyr/valutapåslag er inkludert. Så en differanse på 570 JPY/45 NOK (+ 50 NOK gebyr) i Norge ved 1000 spenn må sies være bra.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Banknotes_of_the_Japanese_yen

    [​IMG]
     
    Last edited: 19. aug 2018
    watchaddicted and Stuttfeiten like this.
  12. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tipper det blir:
    2000 NOK til Yen på Gardermoen (hos DNB)
    200 Euro til Yen i minibank i Tokyo med Revolut-kort
    Resten til Yen i minibank i Tokyo med Bank Norwegian-kort
     
    drsyk liker dette
  13. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Hva skal du med så mye kontanter? Kort er vidt akseptert i Japan, har hatt null problem med dette på 2 turer.
     
  14. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Alltid greit å ha litt lokal cash når vi lander men mulig 2000,- er 1000,- for mye :)
     
  15. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    det er endel restauranter som kun tar kontant, så greit med litt kontanter :)
     
  16. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Det spørs veldig hvor du spiser og handler. Det er nok av spisesteder og butikker og feks busser og t baner der det er vanskelig eller umulig å betale med kort. Japan er fremdeles i mye større grad en Norge en kontantøkonomi. På min siste tur bodde jeg på flere hoteller som kun tok kontant betaling, men som kunne bookes online og som gav beskjed om dette ved bestilling.

    Når det er sagt oppfatter jeg det som unødvendig å veksle inn til Japanske Yen før ankomst Japan. Med mindre en finner en måte å gjøre dette på som ikke koster så mye som det er nevnt i eksemplene over.
     
  17. sness

    sness Medlem

    Innlegg:
    178
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    På vår første første-reise har vi en overnatting i Tokyo. Ankomst 13:05 og avgang 08:50 påfølgende morgen (HND). Har aldri vært i Tokyo, så råd og tips mottas med takk.

    Med relativt tidlig avreise; er det mest hensiktsmessig å ha hotell ved flyplassen, eller er det såpass effektivt og enkelt med kollektivtransport at vi kan sove i byen? Hvor mye tid bør vi eventuelt beregne å ha behov for på morgenen mtp på transfer, innsjekk og på flyplassen?

    Klarer vi oss med bankkort eller er det must å ha med cash? Hvor mye?

    Hva er must-do's med såpass kort tid i byen? Vet det er alt for lite tid og alt for mye å se og gjøre, men fint å vite hvilke turistfeller vi kan styre unna. Hva har dere forumister opplevd som det beste av Tokyo?
     
  18. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293

    Hvis jeg skjønner deg riktig ankommer og reiser dere fra Haneda? Derfra går det monorail inn til Hamamatsucho stasjonen på Ringlinjen som heter Yamanote. Økonomivalget er derfor å kjøpe returbillett til den stasjonen dere velger på Yamanotelinjen.
    http://www.tokyo-monorail.co.jp/english/timetable/train/05/00829.html
    For tider togene går.

    http://www.haneda-airport.jp/inter/en/access/bus.html#stop
    Busser frem og tilbake.

    Enklere og dyrere : jeg vet ikke hvor dyrt er drosje frem og tilbake. Det siste jeg ville sjekket var airport transfer til fra hotellet dere velger.

    Min stategi ville vært som følger : Funnet et område som gir meg både litt kultur : og et uteliv og matområde på kvelden som ligger ved en av de sørlige stasjonene rundt Yamamotelinjen : så funnet et hotell jeg liker og som er greit for den prisen dere leter etter. og så sjekket reisemulighetene til og fra hotellet før dere booker og valgt etter lommebok og reisetid.

    Målet er altså 1: lett reise til og fra flyplassen 2: bo i nærheten av det området dere skal være for å oppleve bittelitt av Tokyo slik at dere kan gå rundt den ettermiddagen/kvelden dere har til rådighet og så kan gå rett i seng for en tidlig retur.

    Generelt sett er Japanske flyplasser effektive. Hvordan morgenrushet på Haneda er kan jeg ikke si noe fornuftig om.
     
  19. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Kom akkurat hjem fra Tokyo og fant 2000 Yen i lommeboka + et Suica kort som ikke er tomt. Usikker på hvor mye som er på det men tipper ca. 2000 Yen der også.

    Noen som skal til Japan og har lyst til å kjøpe dette av meg?
     
  20. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    5,403
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skal til Japan i november og kan sikkert kjøpe. Men transporten koster vel mer enn vekslingsgebyr hvis du ikke tilfeldigvis er i Oslo en dag det passer.

    K
     

Del denne siden