Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

  1. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, jeg har nok mer tro på Tyskland i juni men skal aldri si aldri. ;)
     
    RoadKing liker dette
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,578
    Bonuspoeng:
    293
    Det må bli, jeg skal til Hamburg j slutten av den måneden :)
     
    Apo liker dette
  3. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Trodde alle ANA flygninger til HND med 777-300 ER hadde den nye kabinen med The Room i biz men nå ble jeg litt usikker her. Er inne på Awardfares for å finne bonusbillett men fra FRA er det bare NH204 som er merket med 2019 kabin. Betyr det at kveldsflygningen NH224 har gammel kabin? Foretrekker å fly på kvelden men dersom den ikke har The Room er det uaktuelt med den flygingen. Da må det bli NH204 eller fra LHR.

    12:10 Frankfurt am MainFRA
    06:35Tokyo HanedaHND
    ANA NH204 11 h 25 m
    Boeing 777-300ER2019 Cabin

    20:45 Frankfurt am MainFRA
    14:55Tokyo HanedaHND
    ANA NH224 11 h 10 m
    Boeing 777-300ER
     
    Last edited: 29. des 2020
  4. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Awardfares er ikke helt oppdatert på hvilke flyvninger som er planlagt med ny kabin. Fra ca. april 2021 skal begge avgangene til FRA være oppgradert, men dette kan selvsagt endre seg:

    Screenshot_20201229-075852.png
     
    Last edited: 29. des 2020
    Lnbre, Apo and holmen like this.
  5. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    RoadKing liker dette
  6. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Japan har stengt grensene for 152land fram til 31.Januar.
    Inkludert dei som allerede har fått visum utstedt.
    Strengare innreise og test regime også for retur for egne innbyggerar, ekstra strengt om du kjem frå UK eller Sør Afrika.

    Men det har vore snakk om og kutte ned på karantene, ved utvida testing.

    https://www.mofa.go.jp/ca/cp/page22e_000925.html
     
    sutenai liker dette
  7. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Takker så mye @trygveat, fikk booket biz poengreise til Tokyo oktober/november nå med NH224 ned og NH203 retur, så får jeg heller endre om NH224 ikke skulle ha The Room på den tiden. Men jeg forstår ikke at jeg ble belastet med 450 Nok i servicefee, Star alliance onlinesystemet er jo nede og er ikke regelen at det da ikke skal belastes gegyr når man ringer for å booke reise.☹️
     
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Det betales alltid 450kr i service fee for å booke Star Alliance ruter via telefon.
     
  9. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Ahh ok da har jeg nok misforstått. Jeg trodde det var sånn at man slapp gebyr om man skulle gjøre ting som ikke var mulig å gjøre selv online, f.eks om man skulle ha skulle ha en First class bonusbillett som aldri er mulig å booke online selv men man må ringe, så mener jeg at jeg leste at man slapp gebyret av den grunn. Trodde dette også gjaldt her generelt med Star Alliance booking i den tiden SAS midlertidig har fjernet muligheten for å booke online. Hadde de åpnet igjen i morgen kunne jeg jo bare avbestilt og ordnet det selv og spart de 450.:oops: . Hvorfor skal de påtvinge oss et gebyr på 450 når man helst vil ordne opp selv online. o_O Men kan jeg endre datoer på booking selv uten å ringe mon tro? (Mulig jeg forlenger turen med en uke avhengig av hvor lenge jeg får ta ferie) Si jeg ønsker å oppgradere den strekningen fra biz til first senere,da må jeg jo ringe og betaler en da mer servicefee? Er litt forvirret her.:eek:
     
    Last edited: 29. des 2020
  10. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Service fee på kr 450 per person betales også ved booking på nett når løsningen er oppe. Gebyret betales en gang per booking og er ikke-refunderbart. Ved endringer over telefon betaler man kun endringsgebyr på kr 150.

    Normalt betaler man i tillegg telefongebyr på kr 375 ved bestilling, men høres ut som at du har sluppet det her.
     
    Last edited: 29. des 2020
  11. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Ahh da skjønner jeg. Jeg hadde trodd det bare var skatter og avgifter man betalte på nett. (I mitt tilfelle 1388) Men jeg skal altså ikke betale noe mer i kroner om jeg endrer på dato eller bookingklasse forstår jeg. Og hvis jeg avbestiller reisen så får jeg 1388+450 refundert. Alltid kjappe og gode svar på IF. :)
     
  12. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    450kr. får du nok ikke tilbake hvis du avbestiller. Hvis SAS avbestiller, så er det noe annet.
     
  13. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Hadde inntrykk av at det er en del her som har mange bonusreiser pågående uten at en nødvendigvis er sikker på om alle kan gjennomføres. Det må jo bli en del penger ut av vinduet om det ikke er full refusjon (opp til 24 timer før avreise)
     
  14. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Å avbestille er ikke det eneste alternativet. Det er mulig å ombooke/utsette reiser man ikke får gjennomført. Jeg har selv en Chicago-tur booket sept. 2019, avreise apr. 2020 som jeg har utsatt flere ganger. Foreløpig er den utsatt til juli 2021.
     
    Apo liker dette
  15. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    862
    Likes mottatt:
    2,989
    Bonuspoeng:
    93
    Dette gjelder både Japan spesefikt og hele verden Generelt.
    Skal bokke hotell for meg,Kona og 1 år gammel baby.
    Har null erfaring med baby og ferie.
    Kiden sover jo mellom oss, eller i reiseseng vi har med oss.

    Bokker man 2+1? Eller to voksene?
     
  16. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Japanere er sære med tanke på hotellbestilling. Antall boende er viktig, uansett alder. Hos de hotellbestillingsportaler jeg kjenner til, er det mulig å legge inn antall barn og deres alder.
     
    oddA liker dette
  17. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som har vært på Okinawa og kan anbefale hotell og steder å se? Har litt over en dag der i januar (hvis verden åpner opp..)
     
  18. zerocool

    zerocool Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    28
    Hei folkens.

    Drømmer meg bort med en reise til Japan i 2022 (jeg har alleredde vært i Japan i 2018 og 2019), men da reiste jeg i business class.

    Denne gang vurdere jeg å fly first class, og lurer på hvilket selskap dere anbefaler meg?

    Takk!
     
  19. Finnks

    Finnks Banushare

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    1,052
    Bonuspoeng:
    93
    Det er to selskap som er realistisk med bonuspoeng i *A - Lufthansa og ANA - Lufthansa slipper first 14 dager før avreise og ANA 355 dager før, så ANA er mye enklere å planlegge langt frem i tid. ANA har kommet med ny first class også, ny ANA first (bare pass på at du ikke får den gamle first) eller Lufthansa er vel begge svært bra :)
     
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,566
    Bonuspoeng:
    293
    "Gammel" ANA er også svært bra. Det er ikke ikke som gammel Thai F feks.. :D
     

Del denne siden