Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

  1. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Med slike studier og et internasjonalt vaksinasjonspass burde det jo være gode muligheter for gjenåpning av Japan en gang ut på høsten. I alle fall 50% sjanse for det? Jeg har avreise i slutten av oktober og håper jeg slipper å utsette den turen til februar 22 eller mai 22. Et av problemene er at det foreløpig går sent med vaksineringen i Japan og en skal visst ikke starte med den alminnelige befolkning før i juli.
     
    rgn liker dette
  2. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som mot formodning sitter inne med informasjon om når Japan kunne tenke seg å la turister inn? Vi har billetter i midt-november. Tvilsomt om vi får vaksine innen da. I tillegg er det ikke sikkert Japan lar oss komme inn uansett. Vurderer å utsette reisen til våren 2022, men ser ikke ut til å ligge noen billetter ute med ANA First p.t.
     
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,414
    Bonuspoeng:
    293
    Når Japan kommer til å slippe inn turister uten vaksine tør jeg ikke spå. Men jeg ser at det ligger billetter ute med ANA first i mars 2022. Er du ute etter 2 pers i first med ANA neste vår må du nok være tidlig ute og booke når de slippes. Sjekk gjerne trådene for booking av CT som var aktive før 31 mars. Da mange var på leting for detaljer.
     
  4. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,615
    Likes mottatt:
    7,531
    Bonuspoeng:
    183
    ANA har tidligere sluppet billetter 355 i forveien, nå ser det ikke ut som det ligger noenting ute etter midten av Mars... kan virke som de ikke lenger slipper awards, får satse på at det bare er midlertidig
     
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,414
    Bonuspoeng:
    293
    Ved søk nå nettop viser ANA sin hjemmeside utreise fra FRA 24 mars og hjemmreise 26 fra HND, en person i first. 2 billetter slippes ikke alle dager. Så hvis du er på jakt etter de billettene bør du nok sjekke hver dag. Hvilke flighter CT/SAS ser vet ikke jeg, men erfaringen er jo at det er grei sammenheng mellom ANA søk og EB tilgjengelighet.
     
  6. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,615
    Likes mottatt:
    7,531
    Bonuspoeng:
    183
    hmm.. jeg sjekket awardfares grunnet denne tråden, siste award mulighet jeg finner der er 17. mars

    Bestillte senest i januar billetter 355 dager i forkant, med hjelp av awardfares(som hentet tilgjenlighet for ANA fra Lifemiles).

    Disse billetten du nevner 24 og 26 mars finner jeg ikke på awardfares.

    enten problem med awardfares, evt at ana har stoppet og slippe billetter til lifemiles, eller stoppet for *A partnere..

    Fikk nesten lyst å ringe SAS selv om jeg egentlig ikke skal bestille noe.. :)
     
  7. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,567
    Likes mottatt:
    6,545
    Bonuspoeng:
    183
    Har du sjekket jevnlig i det siste? Om 355 dager akkurat nå er det jo helg, og det legges kanskje ikke ut billetter. Billettene for hverdagene før det kan allerede være borte.. selv om de ofte blir liggende lenger de dagene det bare legges ut 1 billett.
     
  8. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,615
    Likes mottatt:
    7,531
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, dette er kun ett øyeblikksbilde, se LHR-HND, HND-LHR som eksempel
    Dette er tilgjenglighet for 1 person i alle klasser med ANA Mars-April 2022, samme mønster på FRA-HND, HND-FRA



    hnd-lhr.PNG lhr-hnd.PNG

    EDIT: Ser det er god tilgjenglighet f.eks HNL-NRT, ORD-HND eller LAX-HND, så det ser ut som det er til/fra Europa det evt er begrensninger..
     
    Last edited: 14. april 2021
  9. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,567
    Likes mottatt:
    6,545
    Bonuspoeng:
    183
    Hmm.. ja.. det burde i det minste vært noen billetter i økonomi med ANA etter 11. mars hvis alle First-setene var plukket opp allerede.
     
  10. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Noen positive nyheter på Japanfronten i dag med at en skal ha nok vaksiner til alle i Japan innen utgangen av september:
    https://www.japantimes.co.jp/news/2...-pfizer-additional-covid-19-vaccine-supplies/
    Det kan være et lite skritt nærmere for oss som håper på å reise til Japan i Oktober. Selv om det sies null og intet om når de vil åpne for turismen er det nok en forutsetning at de har kontroll på egen situasjon først. Greit å fokusere på det positive der en kan og krysse fingrene.
     
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  12. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,567
    Likes mottatt:
    6,545
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tok kontakt med kundeservice nå, og de får opp ledige seter i starten av april 2022 selv om Awardfares ikke viser noen i det hele tatt. Det var desverre ikke 2 i F noen av dagene jeg kunne tenke meg, men man må tydeligvis ringe CT-telefonen eller maile venner i Danmark hvis man vil sjekke tilgjengelighet på Europa-HND for tiden
     
    Last edited: 19. april 2021
    Lars J liker dette
  13. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,615
    Likes mottatt:
    7,531
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for at du sjekket, da er det fortsatt håp om Januar turen min skulle bli kansellert etterhvert.
     
  14. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,567
    Likes mottatt:
    6,545
    Bonuspoeng:
    183
    Er det noen som har erfaringer med kanselleringsvilkår for ANA Domestic forresten? Jeg synes det ser ut som man kan fritt kansellere de fleste billettypene fram til 55 dager før avreise mot et kanselleringsgebyr på bare 440 JPY (35 kroner): https://www.ana.co.jp/en/jp/book-plan/fare/domestic/guide/charge.html

    Det jeg ikke klarer å finne ut er om dette er vanlige vilkår eller om det er spesialvilkår pga Covid....
     
  15. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,567
    Likes mottatt:
    6,545
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg svarer meg selv litt her :)

    Det ser ut som at for å få fare-typene ANA SUPER VALUE xx (der xx angir antall dager før avreise man må bestille for å få denne prisen) så må man bestille på ana sine japanske nettsider (https://www.ana.co.jp/en/jp/) og betale i Japanske Yen.

    Hvis man bestiller på siden som retter seg mot det europeiske markedet (https://www.ana.co.jp/en/eur/) så betaler man i euro og får ikke-refunderbare billetter. Ikke bare det.. men man betaler faktisk ca 900 kroner mer for to t/r-billetter HND-OKA i februar 2022 på de europeiske sidene enn på de japanske.

    Spørsmålet er bare om man får bestilt på de japanske sidene med norsk ip. Time will sjåww hvis vi faktisk ender opp med å bestille ;)
     
    Last edited: 19. april 2021
    Shyneno and holmen like this.
  16. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Har de siste dagene kun fått opp nye billetter HND-OSL med SAS mars 2022 i Go, ikke i Plus og Business. Noen som vet om det er slik at SAS ikke legger ut PLUS og Business lengre/samtidig med Go?
     
    Shyneno liker dette
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,794
    Likes mottatt:
    57,186
    Bonuspoeng:
    293
    Husk at du må søke HND-CPH, da det ikke nødvendigvis er billetter videre til OSL.
    Er ledig biz (1 pax) 15. og 17. mars. 2 Plus 1y. mars.

    Så de slipper nok billetter, men noen andre tar dem.
     
  18. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Konklusjon. Det legges ut, men de forsvinner raskere enn lyset.
     
    Shyneno liker dette
  19. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som vil komme med et gjett på om dette lar seg gjennomføre? Trykker febrilsk på Awardfares for å finne nye billetter i First i 2022, uten hell.

    Klasse: Economy/Business/First
    Avreise fra: OSL
    Destinasjon: HND
    Enveis, T/R, Open Jaw: Open jaw
    Antall poeng brukt: 225 000 + 1 CT
    Skatter & avgifter: 2 136 NOK per voksen (inkludert 450+150 kroner i gebyr)
    Antall reisende: 2 voksne + 1 spedbarn
    Reisen finner sted i: November 2021
    Booket: November 2020

    Flyvninger:
    OSL-FRA / LH Business
    FRA-LHR / LH Business
    LHR-HND / NH First (2019)
    HND-FRA / NH First (2019)
    FRA-OSL / LH Economy
     
  20. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    5,672
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut til å være to ledige billetter FRA-HND den 19. april.
     

Del denne siden