Vaksineringen har skutt fart de siste månedene og det er nå 47,3% som er fullvaksinerte. Det er 14 prosentpoeng opp på en måned, fortsetter det i samme tempo vil de nå 75% første halvdel av november og 80% innen utgangen av november med god margin, og det er vel rundt der det magiske tallet ligger. Klarer de å opprettholde dette tempoet tror jeg Japan åpner deler av lander i desember.
Jeg har to turer til Tokyo i "pipen". 2. - 6. desember .. magefølelsen min her sier NAY.... (SAS Plus Friends and fam.) Neste tur er 22. - 31. januar.. her sier magefølelsen min YAY..... (ANA First (CT/poeng) Vi får se....
Tar over stafettpinnen den 3. - 11. januar , har også en ANA First som venter 27. april til godt ut i mai. Ser ut som Japansk vaksinepass heldigvis rulles ut i disse tider, så da får vi håpe de starter prosessen med å godkjenne EU-pass og åpne grensene også! Det å ha CT(er) til Tokyo føles nå litt som å spille Lotto, spenningen er der selv om man oftest taper, men krysser fingrene hver gang uansett! It ain’t over until the sumo sings!!
Jeg henger meg på, LHR/HND 4/3. Jeg håper det er så langt fram at ting har normalisert seg til da. Det er håp i hengende snøre!
Og jeg har CT til Tokyo, med ANA First ene veien, i slutten av januar. Hadde nærmest gitt opp håpet, men øyner nå en liten mulighet igjen.
De må bare få fortgang på ting så ANA begynner å fly 777 til FRA innen januar! Nå skal jo japanerne etter sigende være ferdig med vaksineringen en gang i november, men har ikke sett noen planer om å åpne opp, annet enn for egne innbyggere.
Det er valg i Japan senest 21. okt. Ikke utenkelig at de venter med å informere gjenåpningsplan til etter valget.
Hong Kong blir stadig mer og mer komplisert. Vanskelig å vite hva slags gjenåpningsplan HK har. De strammet inn karanteneregler nylig ved at fullvaksinerte utlendinger må i karantene i 14 dager istedenfor syv. Mens i vesten ha vi valgt å leve med koronaviruset, tviholder HK, på lik linje med Kina, fremdeles mål om å utrydde koronaviruset.
Var litt kjapp, det er en av bookingene med stop innom FRA for å få til LH F mulighet. Så per i dag flyr jeg fra LHR 13/1. Og jeg som håpet du ville holde av plass til Waguy i loungen når jeg kom fram.........
Dagsfersk nytt operererer med November for mulig oppheving av restriksjoner i Japan. https://www.japantimes.co.jp/news/2021/09/08/national/japan-restrictions-coronavirus-emergency/ Men sier ingenting om gjenåpning av internasjonal turisme. Slik jeg leser det gjelder det bare for de som bor i Japan. Avreise til Japan slutten av oktober virker nå nesten umulig. Optimistisk scenario er vel gjenåpning i desember, men tviler sterkt.
Har reise til Tokyo i vinterferien og håper virkelig det lar seg gjennomføre. Kan ikke forstå annet at de fleste land må akseptere opphold uten karantene når en har gjennomført nødvendige vaksiner. Opplevde med en vennegjeng Riga i helgen at en måtte vise dokumentasjon på vaksine for å kunne besøke barer og restauranter. Det ble veldig strengt håndtert over hele byen. Tungvint men det føltes trygt. Satser på at de får til en lignende løsning i Japan. Som nevnt av andre føler jeg det er litt «lotto» å planlegge en reise til Japan under dagens omstendigheter. Tokyo er alltid en artig by og besøke. Det gjelder å være optimist og drømme om å kunne spise verdens beste biff (verd hele reisen)