Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Er det her vi klager over ANA når de kansellerer våre F reiser via Tokyo?

    LHR-HND kansellert på en torsdag, men automatisk flyttet til fredag, hvor det i gjeldende ruteprogram er flyvning. Utfordringen er flighten videre HND-ORD.
     
    Shyneno liker dette
  2. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    979
    Likes mottatt:
    6,499
    Bonuspoeng:
    163
    ANA har en veldig oversiktlig side som viser hvilke flighter de flyr og ikke flyr.
    https://www.anahd.co.jp/en/jp/topics/notice200206/

    Den gikk lenge bare til og med ut oktober, men for en uke siden la de programmet også litt ut i 2022 (litt større forutsigbart enn SAS der). Min SMS om endring (kansellering av flighten) kom et par dager etter at det var lagt ut på denne nettsiden, så denne siden synes å være kontinuerlig oppdatert.
     
    SirH00D, RoadKing and holmen like this.
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293

    Min nettop kansellerte flight ligger rett i etterkant av av den programperioden som er lagt ut. Så de har nok noen planer fremover som ikke er publisert ennå.
     
  4. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Lurer litt på disse kansellerte flygningene med ANA, er det selve flygningen som er kansellert eller er det fordi det er booket first? Jeg har avgang FRA til HND i The Room NH 224 slutten av oktober men ikke fått melding om kansellering enda. Får man igjen servicegebyret på 450 også om den blir kansellert av flyselskapet? Kommer til å kansellere snart selv men lønner det seg å vente?
     
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Noen av kanselleringene kommer fordi flere av rutene ikke har avreise på alle dager i uken. I de vinduene som er offentligjort på ANA sine hjemmesider. Som et startpunkt kan det jo være greit å sjekke Oktoberreisen din opp mot infoen der. Noen kommer på grunn av planlagte eller mulige bytter av metall slik at F forsvinner. Normalt taper en bookinggebyret på 450kr på en *A reise, uansett grunn for avbestilling. Men jeg ser jo at noen rappoerter at de har fått igjen også dette gebyret. Så lenge ingen av reisende dine ikke er kansellerte eller flyttet på i tid er nok det beste rådet å avvente, eller eventuelt flytte reisen utover i tid til høsten 22 hvor det nå slippes billetter. Med en tanke om normaliseringen kanskje har kommet litt videre om et år.
     
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Egentlig ikke, men det er de aktive medlemmene som styrer skuta.

     
  7. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,231
    Likes mottatt:
    786
    Bonuspoeng:
    113
    Da ble min tur i slutten av mars 2022 flyttet fra tirsdag til onsdag, så det kan se ut som de har planlagt lengre fram i tid enn det tabellen viser...
     
  8. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    207
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Legger ANA fortsatt ut to (?) seter i first hver dag (?) 355 dager frem?
     
  9. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    Nja, men Ikke nødvendigvis på samme fligth.
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Erfaringen min er at de legger ut 1 sete de fleste dager og 2 seter noen ukedager, på de to alternativene for Europa. Til USA ser det ut til å være litt bedre tilgang.
    Dette gjaldt i hvertfall et par måneder tilbake.

    ANA sin egen søkemotor er best for å sjekke, ellers blir det å ringe SAS/CT og sjekke tilgjengelighet i praksis.
     
  11. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    207
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Takk! Turen i november ser ut til å måtte flyttes. Vet noen hvilke dager de legger ut to seter i first?
     
    Last edited: 25. sept 2021
    Shyneno liker dette
  12. Propflyer

    Propflyer Medlem

    Innlegg:
    68
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    33
    har en t/r til HND i januar i First som så mange andre, som trolig utgår pga innreisereglene i Japan. går det an å legge på en flight videre til USA, og så tilbake via HND til europa? det går vel ikke an å mellomlande i en dyrere sone, men hvis man betaler for dyreste sone, går det da an å booke?
     
  13. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Du får ikke booket Europa-HND-USA t/r.
    Det er (har vært) mulig med Europa-HND-USA en vei.
    Så med en Europa-USA t/r i andre enden og 2x enveis som forklart over kan du komme deg to ganger «jorden rundt».
     
    Shyneno liker dette
  14. Propflyer

    Propflyer Medlem

    Innlegg:
    68
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    33
    heftig prosjekt! :p turen i januar er fortrinnsvis ferie, ikke First class run.. jeg har ikke så mange CTer at det er aktuelt, og C europa-USA i januar er vel omtrent umulig å få tak i i januar, nå som "alle" skal til usa...? ideelt sett skulle jeg bytta Japan med Canada (skal på skiferie), da må man kanskje nøye seg med First én vei, og finne en grei rute Canada-europa, også enveis... ikke lett denne kabalen om dagen altså.
     
    indahla liker dette
  15. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,459
    Likes mottatt:
    5,609
    Bonuspoeng:
    183
    Om ikke noe veldig galt eller overraskende som skjer, har Japan nå kandidaten for neste statsminister på plass. https://www.bbc.com/news/world-asia-58729765

    Han vil jobbe for det japanske samfunnet skal fungere normalt igjen fra begynnelsen av 2022. For å nå dette målet vil han ha fokus på at enda flere skal bli vaksinert utover høsten og utvikling av covid-medisin. Tipper medisinen som han tenker på er denne: https://www.shionogi.com/global/en/news/2021/09/e-210928.html
     
  16. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Cirka fra side 26 i denne tråden begynner tematikken å skli litt ut, kanskje tidligere også. Poenget med tråden er vel å kunne dele tips om opplevelser i Japan, altså om selve reisemålet, ikke diskutere tilfanget av F- og C-klassebilletter for poengrike bonusnisser? Misforstå meg rett, også tilgang på F- og C-klasse til Japan har livets rett på dette forumet, men kanskje i en dertil egnet tråd?
    https://insideflyer.no/forums/threads/bonushjelp.28/
    https://insideflyer.no/forums/threads/f-ruter-som-kan-bookes-med-eurobonus-anno-2021.16965/
    – Eller i en ny tråd dedikert bonusreiser til Japan?

    Det blir litt av en moderatorjobb, men er det mulig? :)
     
    KRS, Jonkebassen, Edvard and 5 others like this.
  17. zerocool

    zerocool Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    28
    Hei!
    Er mars en fin eller ok måned å reise til Japan? :)
     
  18. SirH00D

    SirH00D Roger, Roger. What's our vector, Victor?

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    458
    Bonuspoeng:
    53
    Om du tenker Tokyo så hadde jeg veldig gode opplevelser i mars, veldig pent vårvær (lite regn/mindre luftfuktighet). Sjekket fotoalbumet og jeg brukte åpen vår/høstjakke med t-skjorte i åpen hettegenser hver dag når jeg var der i 2017. (Om du drar hjem rundt 20-25 mars så kan det også være du får med deg starten av kirsebærblomstringen). :) Sjekk årets temperaturer i mars. Det varierer mye, fra 12-13 grader og helt opp til 20+. Lykke til med planlegging og booking!

    (Husk ingen vet når Japan åpner opp igjen, hvis du tenker å bruke en utgått CT).
     
    jgroneng, oddA and Travellingalf like this.
  19. zerocool

    zerocool Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    28
    Takk :)

    Vi tenkte Tokyo, Kyoto og Hiroshima blant annet,

    Planlegger å bruke "betale med poeng + penger" for kjøp av billetter..
     
    SirH00D liker dette
  20. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,459
    Likes mottatt:
    5,609
    Bonuspoeng:
    183
    Anbefaler siste halvdelen/ultimo mars. Da får dere med dere kirsebærblomstring/Hanami. Sjekk gjerne blomstringskalender for når full blomstring(Mankai/満開) finner sted fra region til region før dere reiser.

    Bildet tatt i Meguro i Tokyo 1. april.
    IMG_0982.jpg
     
    Last edited: 19. okt 2021
    indahla, jgroneng, KRS and 5 others like this.

Del denne siden