Er det her vi klager over ANA når de kansellerer våre F reiser via Tokyo? LHR-HND kansellert på en torsdag, men automatisk flyttet til fredag, hvor det i gjeldende ruteprogram er flyvning. Utfordringen er flighten videre HND-ORD.
ANA har en veldig oversiktlig side som viser hvilke flighter de flyr og ikke flyr. https://www.anahd.co.jp/en/jp/topics/notice200206/ Den gikk lenge bare til og med ut oktober, men for en uke siden la de programmet også litt ut i 2022 (litt større forutsigbart enn SAS der). Min SMS om endring (kansellering av flighten) kom et par dager etter at det var lagt ut på denne nettsiden, så denne siden synes å være kontinuerlig oppdatert.
Min nettop kansellerte flight ligger rett i etterkant av av den programperioden som er lagt ut. Så de har nok noen planer fremover som ikke er publisert ennå.
Lurer litt på disse kansellerte flygningene med ANA, er det selve flygningen som er kansellert eller er det fordi det er booket first? Jeg har avgang FRA til HND i The Room NH 224 slutten av oktober men ikke fått melding om kansellering enda. Får man igjen servicegebyret på 450 også om den blir kansellert av flyselskapet? Kommer til å kansellere snart selv men lønner det seg å vente?
Noen av kanselleringene kommer fordi flere av rutene ikke har avreise på alle dager i uken. I de vinduene som er offentligjort på ANA sine hjemmesider. Som et startpunkt kan det jo være greit å sjekke Oktoberreisen din opp mot infoen der. Noen kommer på grunn av planlagte eller mulige bytter av metall slik at F forsvinner. Normalt taper en bookinggebyret på 450kr på en *A reise, uansett grunn for avbestilling. Men jeg ser jo at noen rappoerter at de har fått igjen også dette gebyret. Så lenge ingen av reisende dine ikke er kansellerte eller flyttet på i tid er nok det beste rådet å avvente, eller eventuelt flytte reisen utover i tid til høsten 22 hvor det nå slippes billetter. Med en tanke om normaliseringen kanskje har kommet litt videre om et år.
Da ble min tur i slutten av mars 2022 flyttet fra tirsdag til onsdag, så det kan se ut som de har planlagt lengre fram i tid enn det tabellen viser...
Erfaringen min er at de legger ut 1 sete de fleste dager og 2 seter noen ukedager, på de to alternativene for Europa. Til USA ser det ut til å være litt bedre tilgang. Dette gjaldt i hvertfall et par måneder tilbake. ANA sin egen søkemotor er best for å sjekke, ellers blir det å ringe SAS/CT og sjekke tilgjengelighet i praksis.
Takk! Turen i november ser ut til å måtte flyttes. Vet noen hvilke dager de legger ut to seter i first?
har en t/r til HND i januar i First som så mange andre, som trolig utgår pga innreisereglene i Japan. går det an å legge på en flight videre til USA, og så tilbake via HND til europa? det går vel ikke an å mellomlande i en dyrere sone, men hvis man betaler for dyreste sone, går det da an å booke?
Du får ikke booket Europa-HND-USA t/r. Det er (har vært) mulig med Europa-HND-USA en vei. Så med en Europa-USA t/r i andre enden og 2x enveis som forklart over kan du komme deg to ganger «jorden rundt».
heftig prosjekt! turen i januar er fortrinnsvis ferie, ikke First class run.. jeg har ikke så mange CTer at det er aktuelt, og C europa-USA i januar er vel omtrent umulig å få tak i i januar, nå som "alle" skal til usa...? ideelt sett skulle jeg bytta Japan med Canada (skal på skiferie), da må man kanskje nøye seg med First én vei, og finne en grei rute Canada-europa, også enveis... ikke lett denne kabalen om dagen altså.
Om ikke noe veldig galt eller overraskende som skjer, har Japan nå kandidaten for neste statsminister på plass. https://www.bbc.com/news/world-asia-58729765 Han vil jobbe for det japanske samfunnet skal fungere normalt igjen fra begynnelsen av 2022. For å nå dette målet vil han ha fokus på at enda flere skal bli vaksinert utover høsten og utvikling av covid-medisin. Tipper medisinen som han tenker på er denne: https://www.shionogi.com/global/en/news/2021/09/e-210928.html
Cirka fra side 26 i denne tråden begynner tematikken å skli litt ut, kanskje tidligere også. Poenget med tråden er vel å kunne dele tips om opplevelser i Japan, altså om selve reisemålet, ikke diskutere tilfanget av F- og C-klassebilletter for poengrike bonusnisser? Misforstå meg rett, også tilgang på F- og C-klasse til Japan har livets rett på dette forumet, men kanskje i en dertil egnet tråd? – https://insideflyer.no/forums/threads/bonushjelp.28/ – https://insideflyer.no/forums/threads/f-ruter-som-kan-bookes-med-eurobonus-anno-2021.16965/ – Eller i en ny tråd dedikert bonusreiser til Japan? Det blir litt av en moderatorjobb, men er det mulig?
Om du tenker Tokyo så hadde jeg veldig gode opplevelser i mars, veldig pent vårvær (lite regn/mindre luftfuktighet). Sjekket fotoalbumet og jeg brukte åpen vår/høstjakke med t-skjorte i åpen hettegenser hver dag når jeg var der i 2017. (Om du drar hjem rundt 20-25 mars så kan det også være du får med deg starten av kirsebærblomstringen). Sjekk årets temperaturer i mars. Det varierer mye, fra 12-13 grader og helt opp til 20+. Lykke til med planlegging og booking! (Husk ingen vet når Japan åpner opp igjen, hvis du tenker å bruke en utgått CT).
Takk Vi tenkte Tokyo, Kyoto og Hiroshima blant annet, Planlegger å bruke "betale med poeng + penger" for kjøp av billetter..
Anbefaler siste halvdelen/ultimo mars. Da får dere med dere kirsebærblomstring/Hanami. Sjekk gjerne blomstringskalender for når full blomstring(Mankai/満開) finner sted fra region til region før dere reiser. Bildet tatt i Meguro i Tokyo 1. april.