Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

  1. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har funnet nye hint om evt gjenåpning?
     
  2. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    InsideKyoto.com har ukentlige statusoppdateringer:

    At this point, a 2021 opening seems increasingly unlikely. However, we still think Japan will reopen in the spring of 2022. Of course, this depends on cases staying low, or, at least, Japan deciding to open regardless.
     
    Shyneno and mrt like this.
  3. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    113
    Får vel fortsette å henge i den tynne tråden i håp om å få se hanami live i 2022
     
  4. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    862
    Likes mottatt:
    2,989
    Bonuspoeng:
    93
  5. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    113
    «In an attempt to lower fixed costs, the parent of All Nippon Airways Co. will reduce the workforce, mostly in Japan, including ground staff and flight attendants, to around 29,000 in fiscal 2025, down 20 percent from fiscal 2020, through retirement and by curbing new hiring.» - bra plan, syns jeg, når de først må redusere
     
  6. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    862
    Likes mottatt:
    2,989
    Bonuspoeng:
    93
  7. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Begynner å bli pessimist for januar-turen med SAS A350 mellom CPH og HND, ja :(
     
    Shyneno liker dette
  8. Trailingtwomike

    Trailingtwomike Hooked

    Innlegg:
    216
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    +1
     
    Shyneno liker dette
  9. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har selv en tur til Japan i slutten av januar og er foreløpig ikke pessimistisk. Lettelse som vi ser i denne runden er i tråd med det man kan forvente av den japanske regjeringen. I september reduserte Japan antall karantenedager for businessreisende. Grunnet valg og ny regjering i oktober, ble ikke flere nye lettelser kunngjort før nå. Statsminister Kishida har sagt at han vil jobbe aktivt for normalisering av det japanske samfunnet. Han har indikert "mye kan skje ved inngangen til 2022". Som jeg nevnte i en tidligere post, japanere er et forsiktig folkeslag og liker å ta et lite steg om gangen. Så jeg velger å ta det med ro og venter på nye kunngjøringer fra den japanske regjeringen.
     
    Last edited: 02. nov 2021
  10. Lillegutt

    Lillegutt Lonesome traveler

    Innlegg:
    214
    Likes mottatt:
    833
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har planer for februar, og krysser fortsatt fingrene....
     
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    alternativt er det jo bare å fly videre til et land du kommer inn i…….
     
    Kalsnes, Shyneno and trygveat like this.
  12. oyvindm

    oyvindm Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg fikk melding i SAS-appen nå at ANA F til Tokyo i starten mars ble kansellert :( Noen som har opplevd det samme?
     
    Shyneno liker dette
  13. DrJens

    DrJens Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    Opplevd for slutten av januar. Flere andre som har fått kansellert misosuppen sin.
     
    Shyneno liker dette
  14. oyvindm

    oyvindm Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg ser nå at det er equipment change, så det er derfor F-billetten er kansellert. Gikk fra 777 (2019-config) til 787-9.
     
    Shyneno liker dette
  15. Kalsnes

    Kalsnes Medlem

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Flere enn meg og @Shyneno som skal ut 22 januar og hjem 26? :)

    Blir mye neglebiting frem til den tid...
     
  16. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    113
    Føler med dere. Har tur i mars og biter selv negler
     
  17. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    446
    Likes mottatt:
    1,425
    Bonuspoeng:
    93

    Skal ut 26. Så håper det fortsatt går...

    For å prøve å pensle denne tråden inn igjen. Hvor anbefales det å bo for en førstegangsreisende til Tokyo. Vi er to som er over gjennomsnittet opptatt av mat og drikke, men aldri vært i Japan før. Har dog ingen status på hotelkjeder.
     
  18. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Det er dessverre ikke lett å anbefale hvor dere skal bo. Tokyo er SVÆR med mange bydeler med eget bydelssentrum. God mat og drikke får dere så å si overalt. Gjør dere kjent hva/hvor dere vil besøke og velge utifra det.
     
    Last edited: 04. nov 2021
  19. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    For førstegangsreisende så er det kanskje enklest å bo i nærheten av en av stasjonene på Yamanote-linjen (grønn linje) da den tar dere direkte til de fleste attraksjoner i byen. Liker selv å bo sånn at det går tog direkte fra flyplassen, da det er litt stress med bytter når man har med bagasje (universell utforming er et ukjent begrep).
    Hoteller i Japan har jevnt god standard, så med mindre dere tenker suite og lounge og luksus så er det egentlig samme hvilket hotell dere velger.
     
  20. bunit

    bunit Medlem

    Innlegg:
    117
    Likes mottatt:
    762
    Bonuspoeng:
    93
    Alle steder i Tokyo har et overveldende utvalg av gode muligheter for mat og drikke, så det er ikke så førende for hvor det er best å bo. Det handler mer om at de ulike områdene har ulik "vibe".

    For mest mulig effektiv/enkel transport rundt i byen, anbefaler jeg å bo i nærheten av en stasjon med JR Yamanote line. Vil si at Shinjuku er et godt tips for førstegangsreisende, her er det stort utvalg av hoteller, gode connections fra stasjonen og generelt et område med mye "liv". Vil man ha litt roligere forhold kan Ebisu være et godt alternativ.

    Alternativt dersom man er ute etter mer "high-end" eller attraksjoner på vestsiden er Ginza og området rundt Tokyo station være en option.

    God tur - krysser fingrene for at Japan åpner. Har selv en tur booket i mars...
     
    Upsaker and Kalsnes like this.

Del denne siden