Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

  1. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    868
    Bonuspoeng:
    113
    På iPhone kan man legge inn Suica i din Wallet ved å velge fra listen innunder Transit Card (usikker på norske menynavn). Man kan last opp akkurat hvor mye peng man ønsker. Med Google som viser nøyaktig reisepris, kan man veldig enkelt gå akkurat i 0 ved avreise. Funker som et vanlig kort, også når man er tom for batteri
     
  2. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,788
    Likes mottatt:
    21,903
    Bonuspoeng:
    293
    Kjenner du til om en kan benytte Suica på mobil og tappe flere ganger for å betalt for flere?
    Er det mulig tappe kredittkort direkte ved inngangen til t-banen? Mener det er mulig i flere byer i USA ..
     
  3. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Denne var praktisk, bare fyller man opp fra vanlig kredittkort? Leste at det var litt tungvint å fylle på disse kortene(fysiske kort) siden man måtte gjøre det med kontanter... Men dette virker jo veldig enkelt.
     
  4. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    868
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk beskjed av min kompis om at det var en mobil per reisende, så vi brukte 1 hver.
     
    indahla liker dette
  5. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    868
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, kan går på kortet, skriver inn hvor mange Yen man ønsker å legge på, så betale med enten kredittkort eller ApplePay - Amex fungerte fint fint :cool:
     
  6. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Under 48 timer til jeg sitter i 1A på SAS sin A350-900 mot HND...og usikkerheten trenger seg på:

    Nå da det ikke lengre er noe Covid-krav: Vil SAS be om noe som helst dokumentasjon ved innsjekk bortsett fra passet? Japan Web er fylt ut, men det bryr dem seg kanskje ikke om så lenge passet mitt gir Visa fri adgang til Japan?
     
    indahla and oddA like this.
  7. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    910
    Likes mottatt:
    3,152
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fløy til HND i Januar, ingen corona sjekk noe sted før landing.
     
    themichael liker dette
  8. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Har SAS fremdeles ikke fått dette her oppdatert? Eller det jeg som ikke er oppdatert?

    Under innsjekk:
    upload_2023-6-5_19-27-48.png

    Dette sendte dem til meg på epost i går:

    upload_2023-6-5_19-29-41.png
     
  9. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,481
    Likes mottatt:
    3,924
    Bonuspoeng:
    113
    Og når jeg reiste ZRH-NRT i Februar fikk jeg ikke komme ombord uten å vise koronasertifikat, dette til tross for at jeg kun skulle i transit.
    Godt eksempel på at det kan være greit å gardere seg med dokumenter man egentlig ikke trenger, kjedelig å bli nektet boarding av inkompetente folk ved gate som ikke er oppdatert på gjeldende regler.
     
  10. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    868
    Bonuspoeng:
    113
    Fløy selv ZRH - NRT i slutten av mars. Ingen spørsmål eller krav om munnbind.
     
  11. thfagert

    thfagert -

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    807
    Bonuspoeng:
    93
    Noen av dere som nylig har ankommet NRT på kveldstid som kan gi en liten pekepin på hvor lang tid man bør beregne fra ankomsttid til når jeg kan stå utenfor terminalen? Vil jo helst ikke bestille bil som blir stående der i to timer om det skulle være slik at det tar lang tid. Ankommer med ET i biz i starten av juli om det har noe å si.
     
  12. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,788
    Likes mottatt:
    21,903
    Bonuspoeng:
    293
    Interessert i samme tidsestimat for SAS til HND som lander 07:55 .. =)
     
  13. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Har noen har en anbefaling for onsen i Tokyo? Både lavterskel og mer luksuriøse varianter er interessant.
    Så lurer jeg også på "hvordan dette fungerer"? Er det korrekt at man bader naken? Her har jeg lest litt forskjellig informasjon. Er det stort sett kjønnsdelt?
     
  14. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    422
    Likes mottatt:
    1,179
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ankom NRT med LO i april rund kl.18.30 og var gjennom immigrasjon og toll på 30 minutter. Å vente på bagasjen tok lengst tid.
     
    thfagert liker dette
  15. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Av dem som har dratt til Japan i det siste: Er det noe som sier at man ikke bør kjøpe lokalt SIM kort? Jeg hører bare at alle leier mobil WiFi som da må tas med helle tiden. Da virker jo SIM mye mer praktisk.

    Hvis noen har en anbefaling for en uke så er jeg også veldig åpen for det.
     
  16. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    868
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er veldig fornøyd med Airalo og esim
     
    themichael liker dette
  17. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg svarer meg selv på dette:

    Rett etter ankomst kjøpte jeg et rent datasim uten nummer på flyplassen. Man har mer å velge mellom enn man klarer å sammenligne etter en 13 timers flytur.

    Jeg gikk for et 3GB SIM fra Docomo (trur jeg dem heter) for 3 000 Yen. Da slipper jeg å ta med WiFi overalt. Hastigheten er greit, stort sett raskt nok 4G+.

    Litt negativt at var at butikken ikke tilbød seg å hjelpe med nødvendig oppsett av APN, men jeg fikk en grei nok beskrivelse (sist da jeg kjøpte datasim i Armenia ga jeg bare telefonen til hun bak disken som fikset alt på min norsk Android, så jeg var noe bortskjemt kanskje).
     
    Leon and holmen like this.
  18. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Har ikke noe spesifikt forslag til onsen i Tokyo. Har lest om noen større steder som fremstår mer som badeland, med badbukse og uten kjønnsdeling i Tokyo men ikke vært fristet.

    Jeg deler opp onsen opplevelsen omtrent sånn.

    Større anlegg som eksponeres mer mot turister. Ofte med tøy ofte blandete kjønn. framstår mer som badeland en onsen.

    Onsen på hotell: Her kan det variere med pris og hotell. Jeg liker Ryokan opplevelsen både tradisjonele trehotell bygninger og mer moderene bygg men med japansk designede rom. Disse hotellene har onsen anlegg tilknyttet hotellet. Det kan være ute/inne eller kombo. Og kan være i stedet for et baderom tilknyttet rommet, eller som et ekstra tilbud selv om rommet har fullt bad.

    Jeg har hatt: Tilbud om bruk av hotellets onsen privat for alle som bodde på rommet i feks 1 time på kvelden og så etter frokost neste dag.

    Kjønnsdelt onsen på hotellet. En av deling per kjønn, alle gjester kan bruke anlegget fritt. i åpningstiden på ettermiddag og formiddag. Typisk funker et helt fint, til amerikanerne kommer og blir forvirret.


    Mer tradisjonele onsen som ligger ved en elv, eller ved varme kilder, eller med utsikt i en skog el. Kanskje min favoritt å besøke. De fleste er kjønnsdelte og en bader naken eller med den lille hvite kluten som dekke. Her finner du oftere varmere og kaldere badeområdet. dampbad og både ute og inne avdeling.

    Uansett er det greit å vite at en ofte sitter og dusjer i Japan ( naken) du finner en rad med dusjer og krakker. sett deg ned og vask hele kroppen med såpe osv som er satt fram og skyll av området etterpå. prøv å ikke sprute vann fra dusjen på naboen og bruk bøtta til å øse over deg. Før du går ut i badeområdene.
     
    milehigh, EndreD and themichael like this.
  19. MariusJS

    MariusJS Medlem

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Ca samme her på tirsdag, men det er en klar fordel om man flyr Biz, de som var bakerst i Eco kom til en grei kø der de fleste i biz/first allerede var gått gjennom
     
  20. MariusJS

    MariusJS Medlem

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Eneste man burde være obs på er at de piper traffikken gjennom Singapore elns, så det vil være litt lengre ping osv enn lokalt SIM, samt ingen sms eller tlf
     
    trygveat liker dette

Del denne siden