Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

  1. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Ta med en eller to kofferter færre enn billetten deres tillater og kjøp heller en eller to kofferter i Japan ved behov.
     
  2. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Kan melde om at disse ikke nødvendigvis håndheves i praksis... var helt texas på Tokyo-Kyoto ved månedsskiftet, i alle fall.
    (kan jo allikevel være greit å være en av turistene som faktisk oppfører seg, da :p Synes kanskje det er innafor å ha med én koffert å ha foran seg så lenge den er liten nok til å ikke plage sidemann og crew?)
     
  3. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Kjipt hvis man møter en streng konduktør som faktisk håndhever reglene. :p Men jeg tror ikke det er verre enn en setereservasjon som skal til for større koffert. Siden man faktisk må få ut en billett til den avgangen man skal reise med, så er det ikke mye ekstra arbeid for setereservasjon.
     
    Anita liker dette
  4. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Forstår at kommentaren min kunne være misvisende. Vi skal ha en uke på "rundtur" og en uke i tokyo, slik at vi kan velge å la noe være igjen i Tokyo. Leste at de har bagasjeoppbevaring på HND.
     
  5. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Det har de. Jeg tenkte på shopping mens dere er på rundreise. :) Hvis tokyo-oppholdet kommer etter rundturen og dere shopper mye mens dere reiser rundt, kan dere eventuelt vurdere å sende det dere har shoppet til hotellet deres i Tokyo. Leverandører jeg kan anbefale er:
    https://www.kuronekoyamato.co.jp/en/
    https://www.sagawa-exp.co.jp/english/
    https://www.post.japanpost.jp/index_en.html

    Leveringstjenester er mye i bruk i Japan og de er forholdsvis rimelige, synes jeg.
     
    Last edited: 25. april 2023
    Anita and jgroneng like this.
  6. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Det var ikke dumt, takk for tips.
     
  7. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    I det vi fikk omgjort flybillettene våre til japan bestilte jeg hotell litt på måfå, siden det føltes litt usikkert på om vi fikk reist la jeg ikke så mye i det. Vi drar direkte fra HND til Hiroshima hvor vi har 3 netter, så har vi tre netter i Osaka og så 6 i Tokyo. Planen er en dag i Hiroshima, en dag på mijyajima. Hadde egentlig tenkt å endre nettene i Osaka til Kyoto og et sted til, men så ser jeg at hotellprisene er doblet! Er det ok med dagsturer fra Osaka til Kyoto og Nara f.eks?

    Har også sett på transporttjeneste av kofferter, dette var overraskende rimelig. Forstår jeg det riktig at vi ikke må være på plass på hotellet når koffertene ankommer?

    Videre så ser jeg på kollektivmuligheter i Tokyo, ser da at de har 3 dagers metrokort til 1500 yen, dette må vel lønne seg kontra suica? Må vel ha Suica i tillegg til de andre byene og småkjøp.
     
  8. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Ja. Dagsturer til Kyoto og Nara fungerer helt ok. Jeg har selv venner som pendler fra Kyoto til Osaka daglig.

    Ta kontakt med hotellet på forhånd så skal det ordne seg.

    Jeg personlig reiser mye oftere med JR enn begge metroselskapene tilsammen når jeg er i Tokyo. Så for meg vil det aldri lønne seg. Sist jeg var i Tokyo, brukte jeg kun metro en gang. Alle andre reiser var med JR eller private jernbaneselskaper.
     
    Last edited: 30. april 2023
    Anita liker dette
  9. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar, da prøver vi det. Når du skriver at du oftest reiste med JR, betyr det at man trenger RailPass også mens vi er i Tokoy, eller er dette der man bruker Suica?
     
  10. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Det holder med Suica for lokaltrafikk. Faktisk kan Suica brukes i lokaltrafikk i Osaka og Hiroshima også. Så jeg tror det er like greit å skaffe dere Suica når dere lander i Tokyo. Og Suica kan brukes som betalingskort på vending maskiner og «kombini» (7-11, Lawson osv). Har du iphone, kan Suica legges inn der og fylles på med Apple pay. Veldig praktisk, med andre ord.
     
    Last edited: 30. april 2023
    indahla, Upsaker and Anita like this.
  11. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Fantastisk gode nyheter for "sånne" som meg som ikke har fått covid-booster?

    https://www.mhlw.go.jp/stf/covid-19/bordercontrol.html
     
    Jorge liker dette
  12. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Japan vil uansett fjerne kravet om vaksinebevis og test om en uke. De har valgt å fremskynde den prosessen pga golden week.
     
    Shyneno liker dette
  13. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Det har da gått forbi meg. Uansett svært gledelig for meg at jeg slipper å tenke på det nå.
     
  14. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Så nå er det fritt frem for alle?
    Ikke nødvendig å registere seg lengre?
    Ref denne: https://www.vjw.digital.go.jp/main/#/vjwplo001
     
  15. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
  16. NielsKlim

    NielsKlim Nytt Medlem

    Innlegg:
    30
    Likes mottatt:
    82
    Bonuspoeng:
    18
    Skal snart ut på første tur i Biz med familien og var heldige som fikk billetter til Japan. Vi starter i Ishigaki. Noen som har vært der? Deretter flyr vi til Kagoshima før vi har endel stopp før vi ender med en uke i Tokyo. Er det noen som har erfaring med å kjøpe regionale togpass på nett før en reiser til Japan?
     
    Fly med oss liker dette
  17. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Har aldri vært der, men det står på ønskelisten sammen med Yonaguni! Drar til Naha neste måned, men det klaffer ikke å dra videre denne gangen. Tar mer enn gjerne en rapport når dere er hjemme igjen :)
     
    NielsKlim liker dette
  18. NielsKlim

    NielsKlim Nytt Medlem

    Innlegg:
    30
    Likes mottatt:
    82
    Bonuspoeng:
    18
    Vi lurte også på Naha, men fant direktefly til Ishigaki så da ble det tid i stedet. Yonaguni ser jo også spennende ut. Skal se om det ikke kan komme et reisebrev til sommeren :)
     
    Fly med oss and indahla like this.
  19. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Det ligger noen innlegg om regionale togpass i tråden, om en ikke trenger hele Japan railplass. Jeg har kjøpt sistnevnte et par ganger uten noen utfordringer. De regionale har ikke passet inn i den planlagte ruten for min del.
     
  20. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har nylig gjort dette ved å kjøpe et lokal pass på Klook.
    Fungerte helt fint, samme logikk for å hente den på JR kontorene, bare husk at når du skal bruke det i automater for å hente setereservasjoner så må du velge "discounted tickets" og ikke "JR Pass".
     
    NielsKlim liker dette

Del denne siden