Son det blir nevnt over. Store variasjoner i tid. Book reisevei til hotell etter ankomst når en ser hvilket alternativ som blir raskest.
Vi har 7 dager i Tokyo i slutten av juni (meg og 11-åringen) og har lyst til å bruke en av dagene på en dagstur med Shinkansen. Gjerne til et sted som ikke er en "by", slik at vi kan se en annen del av Japan enn Tokyo. Vi kommer nok ikke til å reise mer med tog enn denne dagen, så Japan Rail Pass er nok ikke aktuelt. Forslag?
Helt konkret som jeg foreslår ofte. Ta toget sørover , de går ca hvert 20 min så dere behøver ikke booke. Shinkansen til Himeji. Det er fin gåavstand gjennom sentrum av byen til Himeji Borgen i treverk og besøke r den og den vakre Hagen. Orge en omvisning i Japans hvite trane borg/slott og lær om det japanske føydal samfunnet. Dere får fin utsikt til Fuji på veien.
Sjekk om "JR Tokyo wide pass" kan være aktuelt for dere. Husk det er dyrt å reise med Shinkansen. Et pass kan likevel være billigere enn en tur/retur Shinkansen-billett.
@bombusfervidus har helt rett, sjekk regionale pakker opp mot billettluke pris. Alternativt kan dere ta en tur med 1 overnatting til Hakone. Uten shinkansen men på japansk tog og rundreise billett. Disse er ikke med JR men med det andre store tog firmaet.
Dette er ikke et tips om destinasjon, men sist jeg var i Japan så skulle vi Tokyo-Kyoto t/r og det var en god del billigere å kjøpe shinkansen-billett gjennom Smart-Ex-appen enn på togstasjonen. Dette var også betraktelig billigere enn rail pass siden vi ikke tok noe tog utenom dette (bortsett fra et par ganger internt i Tokyo). Vi hentet billettene på en automat på Tokyo Station, men det ser ut som de nå har lagt til støtte for at man knytter et Suica/Pasmo-kort til appen sånn at man kan bruke dette til å komme seg gjennom portene istedenfor. Høres mer lettvint ut hvis det ikke er noe dyrere å vente til etter man har skaffet seg et sånt med å kjøpe billettene. Mener å huske det var en del early-bird og off-peak rabatter.
Hm.. Ser ikke ut som app'en er tilgjengelig på iPhone i Norge =( Men kan nok booke via nettsiden isteden.
Et viktig tips: Dersom noen skal i Universal Studios i Osaka og gå i Nintendo world så les dere først opp på Tripadvisor slik at dere er forberedt for det kaoset dere har i vente. Man må enten kjøpe fast pass som inkluderer Nintendo world (som blir utsolgt flere måneder i forkant), ellers må man gjennom en syk jakt for å komme inn. Denne jakten er umulig å forstå for en stakkars utlending, og det var nok stort sett Japaneserne som hadde vært der før som fikk tak i disse. De ansatte snakket ikke engelsk, så de kunne heller ikke forklare systemet for oss. Jeg forstod det slik at Standby billetter er tilgjengelig fra morgenen + med jevne mellomrom fra en billettautomat (det siste her er jeg litt usikker på). Men det finnes også et lotteri man kunne delta i for å få standby billetter (vi gjorde det, og angret...). Dersom man deltok i og tapte i lotteriet fikk man nemlig ikke hente ut standby billetter senere. Da hadde man brukt opp sin sjanse. Parken åpnet 09.00 og vi var inne i parken kl. 08.30 (de slipper inn folk en time før åpningstid), og vi kom ikke inn i Nintendo world. Dette var ufattelig skuffende da Nintendo world var høydepunktet for barna.
Hvis man ikke kjøper hurtigpass, må man bokstavelig talt løpe og trekke kølapp, «Senriken»(整理卷) på japansk, rett etter åpning. På kølappen står det når dere kan gå inn Marioparken. Hvis man ikke vet hvor man skal løpe og hva man skal trekke, så er hurtigpass det eneste alternativet.
Ja, jeg angret som en hund at jeg ikke hadde gjort bedre research i forkant. Vi var ved billetttatuomatene hvor man fikk standby pass 25 minutter før åpningstid, da var det tomt, siden de hadde sluppet folk inn fra 60 min før åpningstid. Det var da vi ble lurt til å delta i lotteriet, da vi trodde det var siste mulighet. Hvis jeg forstod systemet rett så slapp de flere standby billetter senere for de som ikke hadde vært med i lotteriet, men mulig jeg har misforstått her.
Vi var i Universal Studios nå på Torsdag(i går). Hadde bestillt fastpass for 4 attraksjoner, inkl. inngang til Mario world og Harry Potter. Skal man rekke kjøre alt så bør man kjøpe fast pass som inneholder 7 attraksjoner.evt besøke parken flere dager. De fleste karuseller man har lyst til å ta har 60-120min kø. Vi rakk ikke to berg og dalbaner for tiden rett og slett ikke strakk til, selv om eneste hvilen vi hadde var en matpause på 30 min. Man kan også reserve tid for Mario world via USJ appen, sjekket for morro skyld rundt klokken 0930 og da var det mulig å reservere tid kl16.
Ja, det var det jeg mistenkte, at det var mulig å booke tid også utover dagen. Men vi fikk ikke lov fordi vi hadde deltatt i lotteriet, så da var løpet kjørt.
Vi var der i januar og booket via USJ-appen i det vi scannet billetten inn ved åpning og det gikk helt fint. Tips om ikke er avhengig av å kjøre sammen: Vi var to stk og kjørte i hovedsak single rider hele dagen. På de fleste attraksjoner kom vi oss unna med 15-20 minutter køtid ettersom de er så opptatt av å stoppe køen med sperrebånd overalt. Når de da glemmer seg med å åpne, så slipper de basically inn halve single rider køen fordi hovedkøen er tom ved attraksjonen (folk står bak et sperrebånd lenger bak). Var gjerne estimert over en time i single rider også, men det stemte sjelden. Vi fikk kjørt sammen i 80% av tilfellene og hadde vel kommet oss gjennom de mest populære attraksjonene til lunsj
Ny forenklet immigrasjon på Haneda i dag. https://www.vjw.digital.go.jp/main/ registrer alle punkter her og ta screen shot av 2 qr koder før avreise. Vi kunne gå rett til passkontroll som i dag var helt uten kø. Scanner kode og viser pass. Slippes rett inn i bagasjehallen. ved båndene er det automater. Scann pass og og qr kode nr2. Plukk opp bagasje når den kommer. gå rett til tollkontroll. Der scannes fjeset ditt i automat ( om ingen vil sjekke kofferten din da) og du er ute i ankomsthallen og kan gå rett til monorailen. lengste ventetid var på bagasjen, satt på monorailen ca 30 min etter landing.
Vi bruker airolo her. Jeg har for gammel tlf, så reisefølget kjøpte airolo pakke (moshi moshi tror jeg), og vi opplever til tider at det er litt tregt. Han kjører mobilt-hotspot til meg. Spesielt i Osaka har vi hatt ganske tregt nett.