Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

1. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,019
    Bonuspoeng:
    293
    Oppdatering fra Haneda.

First innsjekk er gull verdt. Det var nesten 50 meter kø bort til sperrebåndene for å komme inn til biz innsjekk.

Face ID som jeg beskrev over ved ankomst. Finnes også ved avreise. Etter innsjekk og bagasjedropp går du til automat 5 meter unna. Scanner boarding card og pass. Da kan du bruke fast track til sikkerhetskontroll. 5 meter kø og ikke den store lange på 500 meter.

Du kan også bruke automatisert emigrasjon. så det gikk raskt igjennom selv om Haneda nå er full av folk og det er køer over alt.

EndreD and indahla like this.
  2. fly4fun

fly4fun Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
  3. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,589
    Bonuspoeng:
    183
    Fant ikke innlegget du viser til over, kan du forklare prossessen med å få brukt face Express?

Vi ble stående ca 45 minutter i den vanlige køen for å komme gjennom sikkerhetssjekk. Stod fast track på boarding passene, men i følge personalet som håndhevet køene var denne stengt.

Last edited: 11. april 2023
  4. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,906
    Bonuspoeng:
    293
    Hvilket selskap fløy du ut med?
    Så du om det var samme med SK ?

5. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,019
    Bonuspoeng:
    293
    Fast track ble stengt pga covid og er ikke åpnet enda. Face express er ikke et statuskunde tilbud men en innføring av ny teknologi for håndtere kundemassene og registrerer data og bevegelser på den enkelte reise. Og selvfølgelig for å automatisere prosessen.

Prosessen er beskrevet i de to innleggene mine. En "må" altså være registert ferdig på VisitJapan nettsiden og ha fått opp 2 QR koder per reisende. ( Hvordan dette blir med barn vet jeg ikke).
    Ved ankomst gikk vi rett til skranke/kø for passkontroll. Her scannet jeg første QR kode og fikk stempel i passet. Slapp da rett ut i bagasjehallen. Her var det Face Express maskiner ved hvert rullebånd, så @indahla, jeg kan ikke skjønnet at dette skulle være knyttet til flyselskap. Uten om jeg kjenner til at tenologien er innført alle steder på flyplassen.

Mens jeg ventet på bagasje scannet jeg QR kode nr 2 og passet mitt, og bekreftet tidligere informasjon på skjermen. Den lagt inn via nettsiden. Det ble tatt bilde av fjeset mitt. Når bagasjen kom kunne jeg gå rett til toll og utgang og fjeset mitt ble scannet og jeg gikk rett igjennom.

Ved ankomst Haneda, sjekket jeg inn som vanlig hos ANA, fikk boardincard og gikk til Face express automat rett ved innsjekk. Scannet boardingcard og pass og kunne deretter gå til separat kø inn til sikkerhet som var en 100 del av den svært lange køen som strakk seg ut i terminalbygget, for andre passasjerer. Fjeset ble scannet på automat før sikkerhet og jeg kom raskt igjennom og kunne bruke automat for å scannet passet før jeg var airside.

Hvis det kommer nok automater og når "folk flest" blir kjent med teknologien kan dette bli bra. I dag tok det nok lengst tid i face expresss køen at et par stk hadde forsøkte å bare stille seg der, og et eldre Indisk ektepar som slet litt med å stå stille, riktig sted for kamera osv.

Flymunda liker dette
  6. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,019
    Bonuspoeng:
    293
    Fløy ANA F, så andre kunder hos ANA som også benyttet teknologien. Ved rullebåndene var det automater ved alle båndene, så ikke knyttet til et flyselskap. Ved innsjekk vet jeg ikke.

7. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,420
    Bonuspoeng:
    113
  8. Landing

Landing EBD

Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    13
    Fløy hjem med 984 på søndag. Møtte opp på Haneda rett før ni, da var det to skranker for business / status, ferdig innsjekket på 10 minutter.

Det er to mulige sikkerhetskontroller, og det så ut til å være en del kortere kø på den som befinner seg bak Lufthansa sin innsjekk, i helt motsatt ende av terminalbygget i forhold til SAS sin innsjekk. Vi brukte cirka 45 minutter i hovedkøen i midten.

Mens jeg først er her er det verdt å nevne at ANA har to lounger åpne for business / EBG+. Hovedloungen ved gate 110 var ganske folksom og hadde egen noodle bar.

upload_2023-4-11_13-45-28.png

Satelitt-loungen ved gate 114 var nesten helt tom, siden den stengte klokken 11:00. Der var det egen sushikokk i stedet for noodle bar.

upload_2023-4-11_13-45-7.png

9. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,906
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tenkte mest på køen i innsjekk, om den var lang for SK Biz, men det så du kanskje ikke siden du fløy ANA =)
    Men fikk svar fra @Landing

10. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,019
    Bonuspoeng:
    293
    Aner ikke :) Min kvalifiserte gjetning er at med max 30 kunder i biz + litt status bakover så går det helt fint. Og at det er sikkerhetskontrollen som er utfordringen.

Haneda har hatt køer nå post covid. Det skal nevnes at det kom epost fra ANA, som ba alle komme tidlig, pga svært mange reisende nå i dagene etter påske.

indahla liker dette
  11. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,019
    Bonuspoeng:
    293

Stilig. Den har jo vært stengt under covid. På suites lounge er det " bare" soba kokk, så da må det bli en svingom innom gate 114 ved neste anledning.

12. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    1 reis til Japan og synes det er mye å sette seg inn i. Etter å ha lest i denne tråden har vi valgt å avlyse overnattingene i Osaka hvor Universal/marioworld var hovedattraksjon. Vi har derfor 3 netter tilgjengelig, tenkte å dele det i to netter i Kyoto og en i Hakone. Har dere et godt tips til en ryokan i Kyoto? Må være mulig å avbestille grunnet SAS sin kanselleringsvilje.
    Sliter også litt med å forstå dette med Japan railpass, for når jeg søker på reisen på f.eks google maps får jeg opp de togene som ikke er inkludert i denne billetten. Vi skal reise direkte fra HND til Hiroshima, derifra til Kyoto, Hakone og så tilbake til Tokyo hvor vi skal være siste uken.
    Forøvrig veldig glad for alle reisebrev som er lagt inn :)

13. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,589
    Bonuspoeng:
    183
    Hurtigtogene som er tilgjenglig for Japan Rail Pass går en eller to ganger per time avhengig av når på dagen det er.

Eneste forskjellen fra disse og "Nozomi" togene som dukker opp på google maps er at de stopper på ett par flere stasjoner enn Nozomi

Bestiller du Japan Rail pass fra https://www.japanrailpass-reservation.net/ får du reservert plasser online, i tillegg lister den opp hvilke tog du kan velge, bare skriv hvor du reiser fra og til. så slipper du lete i rutetabellene selv.

indahla and Anita like this.
  14. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Takk, da skal jeg forsøke det. Lurte litt på om det bare var de togene som brukte dobbelt tid som var inkludert, men da gir vi det en sjanse.

15. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg synes det var greiest å søke her
    https://www-westjr-co-jp.translate.goog/global/en/?_x_tr_sl=ja&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=sc
    (Du skriver navn på ene stasjonen du skal fra, f eks Osaka og destinasjon f eks Tokyo)

Du får da opp følgende bilde, haker av for faktisk stopp og destinasjon, ønsket avgangstidspunkt, og haker av for "exclude nozomi/mizuho") og vil da få opp 3 tog fom tidspunktet du valgte som alle kan brukes med Rail Pass.
    upload_2023-4-23_18-14-24.png

Anita liker dette
  16. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Takk, du får det til å se enkelt ut... ;) Satser på at det løser seg, selv om vi bommer på et tog eller tre... :)

17. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,589
    Bonuspoeng:
    183
  18. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg bruker selv «Hikari» mellom Tokyo og Osaka og «Sakura» mellom Osaka og Hiroshima. Og les gjerne om nye bagasjeregler.

Last edited: 24. april 2023
    Anita liker dette
  19. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,906
    Bonuspoeng:
    293
  20. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Takk, vi tenkte å sette igjen de store bagasjene på flyplassen, og bare reise med håndbagasje siden vi ellers må passe på riktig booking. Problemet er hvis det blir mye shopping...

Del denne siden