Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

  1. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    1,425
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror ikke dette er omtalt tidligere i tråden. Reiser du en del til Japan og har et kredittkort med "Platinum" i navnet så kan du søke om å bli medlem i Japan Trusted Traveler Program, og du kan da passere grensen inn til Japan via de automatiske slusene på de største flyplassene. Litt fast track-/Global Entry-aktig altså. Tanken bak dette kravet er at du da har ryddig økonomi, og har nok midler til et opphold i Japan. Litt rar og firkantet tankegang, men det er jo japanerne godt kjent for.

    De krever at du allerede har hatt to innreiser, kan vise frem kredittkortet og at du tar deg tid til å fullføre søknadsprosessen personlig når du ankommer Japan neste gang (innen seks måneder).

    Ektefelle/barn kan også søke dersom den med Platinum-kort allerede har søkt.

    Jeg har et Mastetcard Platinum kredittkort fra Danske Bank, og har akkurat søkt sammen med min ektefelle. Tipset er å lese kravene til dokumentasjon nøye, og sette av minst et par timer til alt arbeidet.

    Det hele koster 2200 yen, som du betaler når du fullfører søknadsprosessen i Japan. Selv har jeg planlagt fire innreiser til i år, og med litt flaks kan jeg bruke dette en gang i juli.

    https://www.moj.go.jp/isa/publications/materials/ttp2_index.html
     
    milehigh, jgroneng, EndreD and 3 others like this.
  2. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,402
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis jeg forstår rett, er det nok å ha hatt ett besøk før man søker om JTTP, f.eks. en måned før besøk nr. 2. Når man reiser inn i Japan for andre gang, skal man møte opp på et bestemt kontor og fullføre søkeprosessen. Hvis man blir akseptert, får man et fysisk kort som varer i tre år.

    Edit: Kom også på at man må på forhånd kjøpe sånne "verdi-frimerker" (収入印紙 på japansk) på 2200 yen før man blir intervjuet. Mener de får man kjøpt på postkontor, 7-11, Lawson osv.
     
    Last edited: 08. mai 2023
    Fly med oss liker dette
  3. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Vi (sønn på 11 og meg) vurderer å ta Shinkansen direkte til Hiroshima etter at vi har landet på HND i 8-tiden. En vet jo aldri hvor lang tid det tar med immigrasjon, toll og bagasje, men å kunne ta et tog i 11-tiden bør vel være mulig?
    Bør/må vi booke seter? Hvor gjøres dette?
    Hvis jeg kjøper Japan Rail Pass på nettet før avreise (det er vel anbefalt?), må det hentes på Tokyo Station eller andre steder?
     
  4. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Det burde gå med mindre flyet blir forsinket eller du møter på turistkø ved henting av railpasset. Men det er jo heller ikke gebyr for å ikke møte opp til reservasjonen sin, bare at du ikke får booket ny reservasjon før den du hadde utgår.

    Jeg ville anbefalt dette, kan fint gjøres online om du kjøper rail pass gjennom den offisielle nettsiden.

    Ja, du må vise fram ditt pass med turistvisum-klistremerket for å få hentet ut ditt forhåndsbetalte railpass. Det er til tider ganske lang kø på både HND og NRT for å gjøre dette, da stort sett alle turister velger å kjøpe railpass og hente den ut ved ankomst. Om du har anledning, dra heller til en av de mindre stasjonene for å hente passet (men det gir ikke veldig stor mening om du kunne brukt passet umiddelbart etter ankomst, da).
     
  5. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,402
    Bonuspoeng:
    183
    Mener du må bytte i Osaka da Nozomi er no-go for railpass. Du må uansett til en stasjon der shinkansen stopper på uansett, så det er bare å hente railpass der.
     
  6. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Hva må en ta fra Osaka?
     
  7. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,402
    Bonuspoeng:
    183
    Sakura. (Eller Hikari, men den er den er en del tregere enn Sakura mellom Osaka og Hiroshima.)
     
    Last edited: 24. mai 2023
  8. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Anbefaler bytte tog i Shin Kobe, det er en mindre stasjon med bare 2 spor hvor du ankommer og forlater stasjonen på samme spor.

    Når du booker sete på japan rail pass siden så er det uansett her den foreslår at du bytter tog.

    Bare skriv hvor du drar fra og skal til så får du opp raskeste rute :)
     
    indahla and jgroneng like this.
  9. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,561
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    Er det ikke sånn at denne begrensningen forsvinner når prisen på Rail Pass kommer til å gå opp? Det forutsetter såklart at @indahla skal ut å reise i oktober eller seinere
     
  10. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,402
    Bonuspoeng:
    183
    Mener å huske det er snakk om å reise i juni da det ble sluppet flere SAS bonusseter til Tokyo. Dessuten gir det litt lite mening å planlegge kjøp av JR pass nå hvis man ikke skal reise før oktober eller senere fordi man ikke får kjøpt JR pass så lang tid i forveien.
     
  11. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skal reise i juni, ja :)
    Er det mulig å «teste» søkingen etter avganger uten å faktisk kjøpe passet? Ser ikke sånn ut ..
     
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan søke avganger på Google Maps og overse Nozomi togene. Eller sjekke Seat61 feks. Eller hjemmesiden til JR.
     
  13. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
  14. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Beklager på forhånd at jeg spammer tråden.. Men forsøker å finne ut av dette med Rail Pass til Hiroshima..
    Når jeg søker på Google Maps får jeg kun opp Nozomi, og dette skal ikke være tilgjengelig med Rail Pass.
    Hvis jeg bruker denne tjenesten:
    https://booking.baolau.com/en/ og søker Tokyo til Osaka får jeg opp to muligheter:
    1) "Direkte" til Osaka, men da med Nozomi
    2) Via Kanazawa, og da tar reisen nesten 7 timer ..

    (søker jeg Tokyo - Hiroshima får jeg kun opp ruter med Nozomi)

    2023-05-25 14_23_27-Window.png

    Er det ikke mulig å komme seg fra Tokyo til Hiroshima med Rail Pass uten å kjøre halve Japan rundt og bruke en hel dag på reise..?

    Edit:
    Denne gir svaret:
    https://world.jorudan.co.jp/mln/en/japan-rail-pass/?sub_lang=ja
    (som er ja, det er mulig)
     
    Last edited: 25. mai 2023
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293

    Joda, det får fint. Selv om alle togene stopper under veis, så går det hyppige tog på ruten fra flere stasjoner i Tokyo.
     
  16. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Denne ruta fikk vi foreslått med japan rail pass når vi skulle reservere seter ( går ca hver time)

    Point Blur_May252023_095349.jpg
     
    indahla and Anita like this.
  17. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    587
    Likes mottatt:
    759
    Bonuspoeng:
    93
    Byttet også i Kobe i april, veldig enkelt da det bare var å bli værende på samme plattform.
     
    indahla and Lars J like this.
  18. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    I disse tider hvor den norske krona er så svak er det fint at det ikke slår så uheldig ut mot japanske yen. :) Etter mange Japanturer og flere opphold i Tokyo pleier jeg alltid å sjekke Asakusa først og så sortere på pris i det distriktet. Fikk booket The Kanzashi Tokyo Asakusa denne gang til 8130 yen natta (640 NOK), virker som flott overnattingssted. :) Har også gode erfaringer med APA hotell i det prisgunstige sjiktet. Gøy å høre om andre erfaringer her. :)
     
    Last edited: 04. juni 2023
    markus liker dette
  19. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Er det stor forskjell på kostnad ved bruk/uttak med kredittkort i Japan? Hvilken lønner seg - er det noen som har regnet på det?
     
  20. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,321
    Bonuspoeng:
    183
    Stort sett mykje billigare og bruke kort, stort sett dårligare vekslingskurs + gebyr på kontant uttak, Revolut/Curve er smart for kontanter.
    Men ikkje alle plassar som tar kort, så greit og ha litt cash i bakhånd.
    Suica/Passmo kort er fint for metro, 7eleven, vending machines etc, men har lest at det er kanskje vanskeleg og få tak i p.g.a chip mangel.
     
    Anita liker dette

Del denne siden