Jeg tror ikke dette er omtalt tidligere i tråden. Reiser du en del til Japan og har et kredittkort med "Platinum" i navnet så kan du søke om å bli medlem i Japan Trusted Traveler Program, og du kan da passere grensen inn til Japan via de automatiske slusene på de største flyplassene. Litt fast track-/Global Entry-aktig altså. Tanken bak dette kravet er at du da har ryddig økonomi, og har nok midler til et opphold i Japan. Litt rar og firkantet tankegang, men det er jo japanerne godt kjent for.
De krever at du allerede har hatt to innreiser, kan vise frem kredittkortet og at du tar deg tid til å fullføre søknadsprosessen personlig når du ankommer Japan neste gang (innen seks måneder).
Ektefelle/barn kan også søke dersom den med Platinum-kort allerede har søkt.
Jeg har et Mastetcard Platinum kredittkort fra Danske Bank, og har akkurat søkt sammen med min ektefelle. Tipset er å lese kravene til dokumentasjon nøye, og sette av minst et par timer til alt arbeidet.
Det hele koster 2200 yen, som du betaler når du fullfører søknadsprosessen i Japan. Selv har jeg planlagt fire innreiser til i år, og med litt flaks kan jeg bruke dette en gang i juli.
https://www.moj.go.jp/isa/publications/materials/ttp2_index.htmlVis alt...