Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,156
    Likes mottatt:
    36,641
    Bonuspoeng:
    293
    Min avveiing blir som følger. Med flight fra Narita( flyr du ANA fra Haneda går det raskere) går det raskt 2 timer fra utsjekk til flyplassen. + ventetid etter innsjekk + flyvning + buss/ tog inn til Osaka.

    Med en JR railpass for 7 har du: inkludert i billetten:
    1: Tog inn til Tokyo sentrum fra Narita ved ankomst den 10. 2: gratis reise på JR linjene i Tokyo. 3: Shinkansen tog hvert 30 minutt som ikke må bookes. Du drar bare til togstasjonen etter frokost den 15 og går på første tog. Du ankommer Osaka eller Kyoto( etter drøye 3 timer) midt Sentrum og kan reise videre fra Kyoto til Osaka fram tom den 17 med samme billett.

    Du mister en flyvning med ANA innenriks. Men du tjener muligens en helt annen reiseopplevelse nemlig Shinkansen Og jeg vil tro du sparer tid alt i alt.
     
    EgilSk, KristianR and RoadKing like this.
  2. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,156
    Likes mottatt:
    36,641
    Bonuspoeng:
    293
    Generelt kan en si at hvis en tar toget Tokyo-Kyoto-Tokyo, så lønner deg seg å kjøpe JR railpass (7 dager) framfor enkeltbilletter
     
    KristianR and RoadKing like this.
  3. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,204
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Flyr jeg blir det fra HND til ITM, som ligger mer eller mindre i Osaka-by, hvis jeg ikke tar feil? Jeg skjønner hva du sier, men jeg skal som sagt fly ut av landet fra Osaka (mulig det blir via HND), men ellers ser det ut som at det kun blir tog tur/retur Osaka-Kyoto, og inn til Tokyo fra Narita. Har Tokyo et lignende system som London (Oystercard) for t-bane?
     
  4. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,204
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    upload_2017-4-3_22-39-49.png

    Dette er reiseruten jeg ser på.
     
  5. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,156
    Likes mottatt:
    36,641
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har ikke oversikt over hvilke flyplasser ANA bruker innenriks ;) Men det er bra du ser poenget som er å få oppleve et helt utrolig stilig hurtigtogsystem.

    Lokalbefolkningen kjøper sesongkort på det metrofirmaet de bruker mest, i og med at det er både Japan Rail og private firmaer som drifter forskjellige linjer så finnes det ikke en billett som Oystercard som dekker alt.
    Som turist må du i praksis kjøpe papirbillett i automat som du finner ved alle sperringene. Prisen er basert på lenge på reisen, så du legger inn avreise og ankomst stasjon (bommer du og betaler for lite kan du betale litt ekstra på automat på ankomststasjonen så det går fint). Har du reist med MTB/Metro systemer før skjønner du fort systemet selv om det er enormt stort. Og det er stort sett godt skiltet på engelsk.

    Automatene tar mynt og seddel og/eller Sucia card som er et kort du kan bruke i steden for kontanter. Men på et kort opphold synes ikke jeg det er verdt det fordi du ender opp med å måtte ha kontanter uansett, denne typen kort som det finnes mange av kan ikke brukes i samme grad i de andre byene du skal til heller.
     
  6. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,204
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Vel, høres min konklusjon fornuftig ut, eller ikke? :p
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,156
    Likes mottatt:
    36,641
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg liker tog ;) Og jeg skjønner utmerket godt at du ser på den reisruten, så får klokere hoder en mitt si om det høres fornuftig ut.

    Uansett, kan det blir en veldig flott tur.
     
    KristianR liker dette
  8. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,204
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg verken liker eller misliker tog, men er nokså sikker på at jeg ville satt meg med laptopen og sett en film uansett. Får ikke med meg så mye da :) Jeg gleder meg uansett til å oppleve Japan, regner med det blir suverent, selv i juli! :p
     
  9. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,156
    Likes mottatt:
    36,641
    Bonuspoeng:
    293
    Av egen erfaring kan jeg love deg at det blir varmt ;)
     
  10. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,204
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Akkurat det er jeg forberedt på. Både varmt og "klamt". Luftfuktigheten er vel nokså høy. Tåler uansett varme mye bedre enn kulde, noe som er ganske ironisk mtp. at jeg er født og oppvokst i Nord-Norge ^^
     
  11. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,257
    Likes mottatt:
    2,756
    Bonuspoeng:
    113
    :eek: Hjelp!
    Ser at Japan Rail Pass må bestilles og sendes pr.post!
    Kan det hentes/kjøpes på Gardermoen (eller Bergen)?
    Drar lørdag morgen...

    Sånn går det når fokus på fly-routing har all oppmerksomhet...
     
  12. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,156
    Likes mottatt:
    36,641
    Bonuspoeng:
    293
    Ring rett til Japanreiser feks nå, og sjekk om de kan hjelpe deg. Det stemmer at du må ha med et fysisk papir til reisebyrået du aktiverer JR rail pass hos i Japan.
     
  13. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,156
    Likes mottatt:
    36,641
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ser etter hotell/ryokan forslag flere steder steder.

    Matsumoto ved Nagano, for å se borgen og besøke Suntory fabrikken. Noen andre forslag til opplevelser i det området?
    Ønsker meg en hotellovernatning utover det vanlige der. Så vil gjerne ha både billige og dyrere forslag.

    Miyajima, øya utenfor Hiroshima: Tenkte å se etter noe litt dyrere med mat og bad inkludert. Men vill heller ha en spesiell opplevelse en top comfort og høy pris.

    Noen forslag til hvor en bor og ser utover minnesmerket i Hiroshima?
     
    Origo liker dette
  14. Einar

    Einar Medlem

    Innlegg:
    108
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    Origo liker dette
  15. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,257
    Likes mottatt:
    2,756
    Bonuspoeng:
    113
    Takk! Ser ut som vi da kan kjøpe det på Narita :)
     
  16. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,156
    Likes mottatt:
    36,641
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer, steike, så bra ;) det hadde jeg glemt. Da håper jeg det ordner seg for Origo.
     
    Origo liker dette
  17. Frankk

    Frankk Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
    Det står på hjemmesidene at man kjøpe det i butikk på HND, bestilte på nett?

    @ccurrahee
     
  18. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,156
    Likes mottatt:
    36,641
    Bonuspoeng:
    293

    Jeg kom inn på en tid av døgnet der Henting/ kjøp på flyplassen ikke var aktuelt. Sim kortet lå klart på rommet på Hilton når J sjekket inn og fungerte perfekt.
     
  19. chipcampden

    chipcampden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    320
    Likes mottatt:
    517
    Bonuspoeng:
    93
    Ser at JRP finnes både som Ordinary (2. klasse) og Green Class (1. klasse). Noen erfaring med forskjellen, mao. er det verdt å oppgradere?
     
  20. Frankk

    Frankk Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
    Ok, da prøver jeg å bestille til hotellet jeg skla bo første natten på. Det står et sted 2-3 dagers levering og et annet sted 2-14 dager, bestilte du lenge i forveien?

    @ccurrahee
     

Del denne siden