Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis J husker riktig åpner de for å bestille 14 dager før leveringsdato/ aktivering. Husk å dobbeltsjekke adressen til hotellet... japanske adresser .... sukk.

    Ellers må alle rope høyt om de har funnet et bedre sim alternativ. Ting forandrer seg fort i den bransjen.
     
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror den største forskjellen er 2+2 seter i green car og 3+2 i feks hikari shinkansen. Vi var 2 på reise og fikk alltid en 2 seter men opplevde aldri fulle tog. Så vi kunne ta oss litt til rette med plass. Ellers var det alltid benplass god nok for en nordmann på rett under 2 meter på shinkansen. Mange av lokaltogene vi brukte av 1 klasse tog. Så oppgradering ville jeg bare vurdert om jeg skulle reist lange strekninger med shinkansen.
     
    Last edited: 20. mai 2017
    chipcampden liker dette
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Det finnes veldig mange typer JRP : Har noen funnet en bedre oversikt en denne? i og med at Det landsdekkende Railpass er ganske dyrt kan det være greit å bruke litt tid på å lete etter andre alternativer som dekker det området en faktisk skal reise i.

    http://www.japan-guide.com/e/e2357.html
     
    chipcampden liker dette
  4. phithor

    phithor Medlem

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Kom akkurat hjem fra en 11 dagers tur til Japan. Fløy SAS til NRT og kjøpte Japan Rail Pass fra Japanspesialisten(levert hjem på en dag) til 2490 per pers ca.
    Brukte passet overalt i byene der det var JR tog, i tillegg med Shinkansen Tokyo - Kyoto - Hiroshima - Osaka - Tokyo. Vi var dessverre der under Golden Week så alt av Ryokan og Onsen var svindyrt eller sold out. Hørte og leste mye bra om Hakone eller i fjellene rundt Nagano om du gidder å ta turen opp dit.

    Jeg var veldig fornøyd med mitt Japan Rail Pass men den er ikke strengt nødvendig om du ønsker å fly(selv om det koster en del mer enn flykostnaden). For eksempel er Narita Express på over 350kr per pers uten JRP, men HND er en del nærmere og sikkert rimeligere uten at jeg vet noe mer.

    Vi kjøpte Ordinary Pass og hadde ingen ting å utstede på det vs Green Class
     
    miura and Fridtjof like this.
  5. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Er i Japan (Tokyo) akkurat nå, og kan anbefale to ting: Drit i å kjøpe/leie sim-kort (med mindre du har tenkt å ringe mye), lei heller en pocket wifi med ubegrenset data. Funker utmerket. For transport med undergrunn, tog, buss etc, kjøp et Pasmo-kort (ligner Oyster-card som du får i London). Ikke opplevd at det ikke har blitt akseptert noen plasser ennå.
     
    drsyk, jonss, chipcampden and 2 others like this.
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Hvilket pocket wifi har du kjøpt/leid? Noen link til hjemmeside med priser for bestilling? Vurderer ny sim til høsten på neste reise, men det er jo data jeg er ute etter.
     
    Edvard liker dette
  7. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Plukkes lett opp på flyplassene. Er en haug av tilbydere :)
     
    Edvard liker dette
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Sist jeg var i Japan brukte jeg http://www.bmobile.ne.jp/english/product.html som lå klart på hotellet når jeg kom dit første dagen. 5GB 21 dager 270 Nok.

    Spørsmålet var egentlig om du har sett noe som er lavere priset i forhold til oppholdslengde og GB :)
     
  9. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Aha. Må ærlig innrømme at jeg ikke husker hva jeg betalte, men mye var det ikke. Plukket opp på Narita og leverte på Narita. 100% problemfritt opplegg. Veldig enkelt å greit. Boksen lå i lomma hver dag mens vi trasket rundt i Tokyo :)
     
    Sjefen1234 liker dette
  10. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har leid pocket wifi siste gangene jeg har vært der fra Ninja Wifi som jeg forhåndsbestiller, ikke sikkert det var nødvendig, men sparer litt tid, så du slipper å stå i kø og fylle ut skjema, den er klar når du ankommer flyplassen... Det fins en haug å velge mellom, men Ninja er eneste jeg vet om som også gir deg ekstra batteri... ;) https://ninjawifi.com/
     
    jonss liker dette
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Selv om det står Unlimited på mange av disse pakkene er det ofte en data cap (hos ninjawifi 3GB/day).

    Noen som har erfaring med om båndbredden i praksis strupes (og til hvilket nivå).
    Eller er dette mer en mulighet de reserverer, tilfelle behov?
     
  12. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Ser ut som sim kort koster godt under halvparten.. iallefall stedene jeg har funnet.. (trenger 14 dager)
     
  13. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan godt stemme. Pocket wifien vi har leid kostet omtrentlig 12000 yen for 15 dager. Den har ubegrenset bruk og struper (visstnok?) ikke hastigheten. Han som leide den sier det er fra Global Advance Communication
     
  14. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Ser at ninja vil koste omtrent 120$ for mitt opphold.

    De bærbare wifi løsningene er en god del dyrere med mindre man er mange og flere personer streamer film osv slik at forbruket blir veldig høyt.
     
  15. torfje

    torfje Nytt Medlem

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Heisann :) har sas egen lounge i Tokyo Narita eller delar dei lounge med andre? Korleis er kvaliteten på loungen mtp kva dei tilbyr? :)
     
  16. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    ANA og United på NRT... United har sushi.. ANA har bra varm mat.. (jeg pleier å gå innom united på veien til ana og spise litt sushi.... eneste triste i ana loungen er usikten;)
     
  17. torfje

    torfje Nytt Medlem

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Så du kan velga kva for dei to du vil gå på, eventuelt begge? Ikkje so sushi frelst so vert nok ikkje da :D
     
  18. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Du velger som du vil på lounger ja.. så lenge du er Star Gold.
     
  19. torfje

    torfje Nytt Medlem

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Ehh, ikkje heilt inneforstått med kva du meinar her. Må eg vera gull medlem på sas eurobonus eller får eg tilgang til loungen der om eg reisar med sas plus billett utan noko status?
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Oppfatter at @shyneno sier du må bruke ANA eller United sin lounge. Det betyr at du med Plus billett må sitte på gangen. Sorry, SAS gir deg bare adgang til egne lounger.
     

Del denne siden