Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

  1. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har også hørt at dette kan være en utfordring, selv om hotellet kun har noe få rom der røyking er tillatt luktes det gjerne i hele huset.

    Jeg gikk for APA Hotel Nihombashi Bakuroyokoyama Ekimae som er helt røykfrie. I tillegg top beliggenhet ved både Shinjuku Line og Asakusa Line, samt JR Line. Knallkjøp for 50 Euro per natt. Bare at rommene virkelig er små (men smart og komfortabel innredet med futuristisk toalett, badekar, kjøleskap, AC, god seng,+++).
     
  2. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,788
    Likes mottatt:
    21,903
    Bonuspoeng:
    293
    Vi bor på APA Hotel & Resort Yokohama Bay Tower nå. Veldig små rom men smart innredet. Og kjempeutsikt fra hjørnerom i 32. etg.

    IMG_4121.jpeg IMG_4120.jpeg
     
    RoadKing, themichael, Upsaker and 3 others like this.
  3. NielsKlim

    NielsKlim Nytt Medlem

    Innlegg:
    30
    Likes mottatt:
    82
    Bonuspoeng:
    18
    Endelig på plass i Ishigaki (reisebrev kommer siden). Har lastet ned Airalo, men MB trekkes fremdeles fra norsk operatør. Må jeg ta ut mitt norske simkort før Airalos esim kicker inn?
     
    Fly med oss liker dette
  4. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,596
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, men du må velge hvilket kort som skal brukes til data. Helt øverst inne på mobildata velger du esimet ditt. Skru gjerne av roaming på det norske kortet ditt og for å være sikker.

    IMG_8338.jpeg
     
    NielsKlim liker dette
  5. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,609
    Likes mottatt:
    6,039
    Bonuspoeng:
    183
    Det er regnsesong i Tokyo og Kanto-område nå. Håper det ikke ødelegger for mye for dere.
     
  6. MariusJS

    MariusJS Medlem

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Mange kreative løsninger der borte

    Syntes de fleste reiseadapterne sitter dårlig, så kan anbefale å heller kjøpe en lokal C7/"apparatkabel" for 50kr dersom laderen din tar det :)

    Bic Camera og Yodobashi har også rimelige adaptere, SIM kort, ladekabler og det meste annet man kan se for seg å trenge av elektronikk

    Som flere andre nevner så var det flere USB A porter på begge hotellene vi var på :)
     

    Attached Files:

    snus_mumrikken liker dette
  7. MariusJS

    MariusJS Medlem

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Har forresten 2 SIMkort med en del data til overs som jeg kan sende om noen vil ha dem, ett med 5G - burde være rundt 8GB igjen der og ett med 4G hvor jeg tipper det er minst 30GB igjen
     
    milehigh and holmen like this.
  8. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,491
    Likes mottatt:
    62,824
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tar gjerne imot, skal til Tokyo i august.:)
     
  9. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,788
    Likes mottatt:
    21,903
    Bonuspoeng:
    293
    Ser ut som regnet holder seg i vest (foreløpig).
    Er meldt sol og sky hele uken, og 22-30 grader.
    Det blir det været det blir :p
     
  10. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg var jo der i regnsesongen også og synes ikke at det var til besvær. Det var regn nesten hver dag, men også lange perioder med oppholdsvær. Samtidig er regn i 28 grader mye mer behagelig enn typisk trøndervær. Hotellene var også rimeligere enn i april og mai. Om det blir bonus billetter i regnsesongen igjen så er det (nesten) ingenting som stopper meg fra å dra.
     
  11. NielsKlim

    NielsKlim Nytt Medlem

    Innlegg:
    30
    Likes mottatt:
    82
    Bonuspoeng:
    18

    Tusen takk, lå under Simkortadministrasjon hos meg. Hvis ikke hadde det blitt dyrt når vi beveger oss vekk fra paradishotellet.
     
    Fly med oss liker dette
  12. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,788
    Likes mottatt:
    21,903
    Bonuspoeng:
    293
    Kan forresten melde at også neste hotell har USB-uttak ved sengen og dermed kan vi lade både telefon, iPad og høretelefoner uten adapter :)
     
    MariusJS liker dette
  13. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    1,546
    Bonuspoeng:
    93
    :confused:
    Sånn, da har jeg det forbanna kortet i hånda :confused: Det tok en time med aktiv saksbehandling på immigrasjonskontoret på Haneda. Følgende "feil" ble avdekket, men manuelt godkjent av backoffice:
    1. Det står ikke Platinum skrevet på kortet mitt (det var heller ikke noe krav).
    2. Kortet har ikke signaturfelt.
    3. Det står ikke Mastercard på kortet, kun Mastercards nye logo.
    4. De har aldri hørt om Danske Bank.
    5. Etternavnet mitt har bokstaven 'ø' mens passet har både 'oe' og 'ø'.
    Herregud, dette var en prøvelse for en jetlagget stakkar, men ikke akkurat overraskende. Jeg kjenner Japan og japansk byråkrati godt. Det er ikke noe som heter "å bruke hodet" ;)

    Men nå har jeg fått kortet, og skal ikke klage mer. Men var det verdt alt bryet? Det får tiden vise...

    *EDIT* For å tydeliggjøre for eventuelle andre som søker etter informasjon om dette i fremtiden så dreier det seg altså om JTTP/Japan Trusted Traveler-programmet som gjør det mulig, for de som oppfyller visse krav, å krysse de største grensepunktene inn til Japan utelukkende ved bruk av selvbetjeningsautomater. Mulig ut også, men der er det allerede mye selvbetjening på plass for menigmann har jeg opplevd.
     
    Last edited: 26. juni 2023
  14. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg holder på å bestille togbilletter for å komme fra HND til Hiroshima. Synes det er veldig vanskelig å avgjøre hvilket tidspunkt det er mest sannsynelig at vi er ferdige med alt som må gjøres på flyplassen. Vi skal hente ut togpassene (har bestilt, men har de kun digitalt), og så skal vi sende mesteparten av bagasjen til hotellet vi skal bo på i Tokyo. Jeg ser det skrives om mange timers venting, og noen ganger at alt går superkjapt. Flyet skal etter tid lande ca. kl.8, og jeg vurderer å bestille tog fra Hamamatusuco som går ca 15, har jeg beregnet nok tid da dersom det ikke oppstår noe spesielt?
     
  15. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,609
    Likes mottatt:
    6,039
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vil tro det er mer enn nok tid. Jeg personlig vil velge å reise fra Tokyo stasjon istedenfor Shinagawa. I tilfelle dere har veldig god tid, er det mye å finne på både på og rundt stasjonen.
     
    Anita liker dette
  16. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,176
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Er du sikker på at du trenger å bestille plasser. Hvis dere er på togpass og reiser på hovedlinjen er det kanskje like greit å bare gjøre en sete reservasjon nå dere aktiverer togpassene på HND?

    Togene nedover går jo hele tiden.
     
    Fly med oss liker dette
  17. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,176
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293

    @bombusfervidus eller andre...

    Har noen et godt forslag til leiebilfirma på HND som leier ut artige biler?
     
  18. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Takk, da prøver vi det. Det er ikke lange omveien!
     
  19. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Grunnen til bookingen er for å få plass til koffert, forstår det slik at en vanlig koffert regnes som oversized. Men kan jo helt sikkert booke om dersom tiden blir for knapp.
     
  20. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,609
    Likes mottatt:
    6,039
    Bonuspoeng:
    183
    Artige biler vet jeg ikke, men prøv gjerne Nippon Rent a car, Times car og Orix Rent a car. Du må muligens til terminal 1 eller 2 for å få kontakt med disse leiebilfirmaene.
     

Del denne siden