Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

1. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,358
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som kjenner til sykkelutleie i Hiroshima?
    Har forsøkt meg meg Docomo sin app men får ikke registrert meg da de ikke sender SMS kode ...

2. gedal

gedal Nytt Medlem

Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Sånne sykkelleie apper funker dårlig hvis du ikke har japansk telefonnummer når jeg har prøvd iallfall...

Du kan leie sykkel uten app fra JR:
    https://www.ekiren.com/ekirinkun

Det er også gratis hvis du har ett West JR jernbanepass (virker ikke med JR Pass for hele japan)
    https://www.westjr.co.jp/travel-information/en/services-offers/ekiren/#ekirin

De har ett leiested ved Hiroshima stasjon, søk etter 'JR Rent-A-Car Hiroshima station' hvor de også leier ut biler.

Edit: Ok, ser også ut som en nå kan leie docomo sykler gjennom Navitime for alle som ikke har japansk telefonnummer:
    https://japantravel.navitime.com/en/booking/cycle/

Last edited: 17. mars 2026
    indahla liker dette
  3. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,358
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for gode tips =)
    Har nå også fått appen "Hellocycling" til å fungere ved å bruke et polsk mobilnummer. Appen støtter ikke Norge, men f.eks. Polen, Sverige, etc.

4. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    150
    Bonuspoeng:
    43
    Trenger tips ang. hotell i Tokyo. Vi har nå siktet oss inn på 4 netter der og 4 i seoul, i September. Vil bo alle nettene på samme hotell i hver by. Jeg sikter meg vanligvis inn på 2nd tier 5 star (Conrad, IHG, low-end AMEX FHR hotellene, forbeholdt at de ikke er gamle i standard). I Tokyo nå er jeg nokså usikker. Enten grunnet season eller slapp JPY er Tier 1 relativt gunstige (.e.g Four Seasons 750EUR per natt), men trinnet ned er dyrere enn forventet (Conrad rundt 500). Spørs er om dette er røverkjøp eller egentlig lite vits, det er jo ikke resort/solferie (henger ikke mye rundt bassenget a la bangkok f.eks.) Det fins også moderne, men mindre 5 stars til rundt 300EUR natta). Er det noen spesielle anbefalering, must bo?

F.eks. millenium mitsui garden er nokså gunstig i forhold, men ser alreit ut og? Samtidig er mandarin tilgjengelig for knappe USD 600, den ligger til vanlig langt nord fra 1000

5. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    683
    Bonuspoeng:
    113
    Har ikke bodd på annet enn Conrad, men generelt har jeg inntrykk av at femstjerner virker overpriset sammenlignet med fire stjerner i Tokyo. På den annen side høres 500 Euro rimelig ut for Conrad, jeg gar sett 1200 og 1500 dollar for dette hotellet.

6. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    683
    Bonuspoeng:
    113
    Noen forslag til hva som er å se på den metro direktelinjen fra Hnd til sentrum? Vet det er enkelt å bytte, men har kort opphold denne gangen?

7. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    683
    Bonuspoeng:
    113
    For vel svare meg selv. Vi Dro til Asakura med templer, shopping og en gammel "gate" under jorda. Ekstra heldig med en årlig tempelfestival som er i midten av mai. Veldig fornøyd med valget. 36-50 min med metro avhengig av express eller ikke.

8. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,566
    Bonuspoeng:
    183
    ANA Intercontinental, spesielt viss du har lounge tilgang. Bra frokost, afternoon tea, even cocktails med bra med snacks, sushi etc og ekte Champagne.
    Litt vanskelig å komme seg til med kollektiv fra HND, viss du har masse bagasje ellers bra lokalisert for å komme seg rundt.
    IC Strings også bra, men rater ANA hakket over.

9. Cumulus

Cumulus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    447
    Bonuspoeng:
    63
    Familien (kone, barn på 9 og 4 samt meg selv) skal tilbringe 15 dager i Japan nå i sommer. Ankommer Osaka med båt fra Busan, og flyr ut fra Tokyo.

Planen vår så langt er 9 netter i Osaka og 6 netter i Tokyo. Vi ønsker å redusere hotellbytter mest mulig, da dette fort kan legge beslag på ganske mange timer av dagen, særlig med barn på slep.

Tanken er å kjøpe et 5- eller 7-dagerspass på jernbanen for kun sørvestre del av øya, og dra på en del dags-utflukter fra Osaka til f.eks Hiroshima, Okayama/Kurashiki, Kyoto etc. I tillegg tenker vi å få med oss Osaka Castle, akvariet, Universal studios etc. I Tokyo har vi booket Disney, Kidzania og Team Labs og noen andre aktiviteter, og tenker dessuten å gjøre en del lokal sightseeing.

Høres dette ut som en noenlunde grei plan for en gjeng førstegangsreisende?

Har noen her erfaring med "Have fun pass" (https://travelcontentsapp.com/en/ha...out_this_package_LIST.Link&clickId=f687286c31) ? Er det noe som er verdt å anskaffe?

10. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,358
    Bonuspoeng:
    293
    Kan legge til Hakone som dagstur fra Tokyo. Veldig spennende med vulkan og 6(!) ulike transportmetoder på samme tur. Tog (t/r Tokyo), lokaltog opp i fjellet, gondol, "fløyen-bane", "piratskip" og buss.

11. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    700
    Bonuspoeng:
    93
    Husker jeg satt på en bar i Tokyo på kvelden 30. juni i 2023 og leste rapporten din fra Hakoneturen et par dager før: https://insideflyer.no/forums/threa...ior-på-tur-til-tokyo.19481/page-3#post-501186

Hadde ikke noen spesielle planer dagen etter, så kjøpte et Hakone Freepass og fulgte i dine fotspor.

Tok bare en runde, men fikk tilgjengeld gått en tur på noen kilometer i åsen bak Motohakone.

btm, Cumulus and kongenamundsen like this.
  12. Sykkelthor

Sykkelthor Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,422
    Bonuspoeng:
    93
    Med 9 netter i Osaka bør dere i hvert fall planlegge godt med utflukter, ellers tror jeg dere blir litt ferdig med den byen. Nara bør på listen, og egentlig også Kyoto, men da bør dere bo der for å kunne få med dere ting på morgenen før de ville folkemengdene dukker opp. Sjekk når tempel-vogn-festivalen er. Jeg fikk den med meg helt tilfeldig, men det var en morsom greie. To tomler opp for Hakone også.

Hvis dere virkelig er eventyrlystne går det an å leie japanske gatebiler og råne rundt i Tokyo (både med og uten guide), eller leie (gate)bil og kjøre opp og se på Mt. Fuji.

Husk at man ikke trenger (eller bør) frakte bagasjen sin selv mellom hotellene. Man får den sendt i forveien, så det å bytte hotell er ikke så mye mer avansert enn å dukke opp og sjekke inn.

indahla liker dette
  13. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,566
    Bonuspoeng:
    183
    Syns at Shimokitazawa er verdt et besøk og det er litt mer som «gamle» Tokyo. Ofte foodtrucks og livemusikk også i helgene. Vintage shops, samt besøke en veldig bra ramen sjappe der. Det er kanskje litt som Tokyo’s versjon av Grünerløkka. Starbucks reserve roastery er turist ja, men sykt imponerende arkitektur.

Så siden dere har med barn sø bør dere jo besøke et Pachinko, en eller annen plass. Det er som et game center med all slags spill. Jeg blir sliten av å være der da det veldig mye lyd. Men kan tenke meg det er spennende for barna. Japanere elsker disse og de har slike overalt.

Har dere apple telefon så kan dere bruke Passmo/Suica på telefonen for kollektiv transport, samt 7eleven etc.

Ellers er Google maps kongen for å komme seg rundt, men husk å slå på før du går ned på banen slik at du vet hvilken exit du skal ta. Det er sykt mange på de store stasjonene.

Så har Tokyo veldig mange fine parker.

Men ikke legg opp til for my planer, bare det å reise rundt i Tokyo er en opplevelse i seg selv. Ha litt slack i planen både Tokyo og Osaka.

Yen er nå veldig svak så en kan spare mye på joggesko, spesielt Asics.
    Samt Uniqlo og GU. Så ha litt plass i kofferten på vei hjem. Jeg er veldig fan av Uniqlo og det er stort sett gratis å få buksen lagt opp der.

14. MarkSS

MarkSS Medlem

Likes mottatt:
    1,087
    Bonuspoeng:
    93
    Verdt å nevne at t-baner i Japan nå tar tap-to-pay, slik at man bare kan tæppe seg inn og ut Visa/MC/Amex. Samme pris som med transportkort.

Funket fjell for meg i Osaka, Kyoto og Tokyo forrige måned

indahla, Jorge and holmen like this.
  15. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,144
    Bonuspoeng:
    293
    Så bra! Fikk du noen problemer med at du da (antar jeg) ikke skaffet deg fysisk Passmo/Suica eller hadde den digitale Apple-varianten? Antar at vending machines etc. fortsatt ikke tar ordinær contactless

16. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,564
    Bonuspoeng:
    183
    Det er stadig flere vending machines som tar i mot betaling med reisekort. Det gjelder også billettautomater hos ramen-sjapper. Så jeg velger å beholde det digitale reisekortet mitt og fylle opp det med Amex-kortet mitt. Det fungerer også bra som betalingskort hos så å si alle butikker jeg har besøkt de siste årene.

17. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,358
    Bonuspoeng:
    293
    Å hente ut Shinkansen-billetter uten fysisk Pasmo kort viste seg kronglete (mars i år). En kan ikke tappe med mobil-kortet. Så der måtte jeg finne frem referanse og rote litt. Det hadde vært enklere med et fysisk kort (som lå igjen hjemme).

18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,144
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig mange butikker tar vel kredittkort allerede? Men ja.. små restauranter og automater er vel der det er mest sannsynlig at man må til med Apple- eller fysisk reisekort

19. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,564
    Bonuspoeng:
    183
    Det er mulig å bruke nettsider eller apper som Eki-net eller Smart-EX når man bestiller Shinkansen-billetter, og legge inn referansen til reisekortet. Når man skal reise, holder det å skanne mobilen (jeg bruker selv iPhone). Hvis man kun reiser med Shinkansen en sjelden gang, er det ikke sikkert det er verdt bryet.

20. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,358
    Bonuspoeng:
    293
    Det var dette jeg ikke "turte" å gjøre (scanne mobilen ved inngangen). Hadde sikkert fungert :oops:

Del denne siden