Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

1. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    345
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg var i Tokyo midt i September i fjor. De første dagene var det sol og veldig varmt opp mot 30 grader, men mot slutten av September virket det som temperaturen begynte å bli litt mer behagelig litt over 20 grader.

2. robertaas

robertaas Medlem

Likes mottatt:
    322
    Bonuspoeng:
    53
    Jeg unngår Japan om sommeren og høsten da det er for varmt og klamt. I 2024 tok jeg likevel en tur ned til Ishigaki i juli. Med strand og resort blir det japanske sommerværet mer tålelig enn i en storby. Det var likevel 31,5 i sjøen og enda varmere i bassenget.

Da jeg dro kom det varsel om tyfon og de begynte å "skalke alle luker".

3. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    345
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg syntes Japan midt i September var perfekt. Var der i fjor mellom 15-20 September. De første dagene var det opp mot 30 grader, men de to siste dagene sank det til litt over 20 grader som ble litt mer behagelig.

4. Norhawk

Norhawk Nytt Medlem

Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Reiser til Japan i midten av april, har en helg tilgjengelig som turist.
    Sist jeg var i Osaka sto Osaka Castle og Umeda Skybuilding på menyen, resten av dagen gikk med til litt shopping og matkultur. Brukte også en dag på Kyoto og Nara, så riktignok ikke mye av Nara, da jeg møtte en kollega, temperaturen var 35++, så vi endte opp med en pub-pub runde.

Har hotell i Osaka fredag-søndag.
    Innspill på hva jeg må få med meg, er også åpen for å reise til Kyoto eller andre steder i nærheten.
    Tips mottas med takk.

5. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,505
    Bonuspoeng:
    183
    Selv hadde jeg tatt turen en av dagene til USJ og Super Mario Land, med ekspress billett.
    Så er det jo billig i Japan om dagen, så shopping er smart. Men skal du være en stund så kan du jo handle på Amazon Japan også.

6. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,593
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ville dratt til Himeji Castle. Kan vel regne med å bruke en halv dag ifbm turen fra Osaka samt å vandre rundt.

7. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,018
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har en dag i Hiroshima og vurderer Himeji på vei tilbake til Nagoya. Er det for mye å bite over eller holder det med 2-3 timer i Himeji? Tenkte i så fall å hoppe av Shinkansen der og ta en annen litt senere på kvelden.
    Kommer til Hiroshima kl. 10 på morgenen (Shinkansen fra Tokyo).

8. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,593
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ville absolutt gått for Himeji. Tror du kan klare deg med en 3-4t dersom du tar taxi fra togstasjonen og opp. Det er vel en 20 mins gange fra stasjonen bort dit, så da sparer du jo potensielt inn 40 min. Kan også skippe den Kokoen-garden. Er helt grei, men dersom du treffer på kirsebærblomstringen, så er slottet og komplekset rundt absolutt det som er viktigst å få med seg. Men det stenger kl 17 da, med siste inngang 1t før, altså 1600. Vet ikke hvordan det passer inn i planene dine.

indahla liker dette
  9. fly4fun

fly4fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    399
    Bonuspoeng:
    63
    Gjorde det i forfjor, men i motsatt retning, dvs. på vei til Hiroshima.
    Brukte ikke mye mer enn 2/3 timer i Himeji, null stress, og gikk faktisk hele veien.
    Nydelig slott og område. Klart er det høy sesong blir det tettpakket, som det oftest skjer i Japan.

For øvrig, et lite tips de fleste ikke vet om, dersom man booker Shinkansen billetter på lengre ruter, og tar de som ikke har forhåndbookede seter, så er det faktisk lov å hoppe av, og ta pause på veien, så lenge man ikke backtracker.
    Mao. man kan kjøpe en helhetlig shinkansen billett Tokyo - Hiroshima og bruke 3 netter på veien dit eller noe sånt (lengde på pausene er knyttet til avstand)

Neonex, indahla, jgroneng and 3 others like this.
  10. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,040
    Bonuspoeng:
    293
    Kjempetips! Men har du noe referanse med detaljer? Det ser for eksempel ut som dette ikke er mulig hvis man kjøper billett på smart-ex.jp: https://smart-ex.jp/en/faq/category/detail/?id=479

Det er kanskje mulig hvis man kjøper billett på stasjonen man reiser fra?

11. fly4fun

fly4fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    399
    Bonuspoeng:
    63
    Trikset er å gå til et billettkontor en av første dagene etter man har landet, helst en av de på Shinjuku eller Tokyo station der det er folk som kan som regel snakke engelsk.

Så ber man om joshaken (base fare ticket), denne skal være fra start til slutt destinasjon, eksempelvis Tokyo til Hiroshima. Og er uansett gyldig et viss antall dager avhengig av avstanden.
    På toppen av det må man kjøpe tokkyuken (limited express fare) som må ha dato på seg. Dvs. hvis jeg vet at jeg overnatter i Kyoto i natt så er dag+1 for det når jeg bestiller.

Jeg pleier å dra til disse kontorene med et liten tegning/tabell, da er det lettere for dem å forstå.
    Men ja, man sitter til slutt med mange papirbilletter i hendene, som for så vidt er the real japanese experience :p

Det er som regel litt billigere enn SmartEX, og mye mer fleksibel, for man kan da ta alle shinkansen som går den dagen man har tokkyuken på. Kan kun gjøres hvis det er mer enn 100km, og antall tid man kan bruke på det øker med avstanden.

Lurt å gjøre litt research på forhånd, for enkelte strekninger har rabatt på tur/retur, og da er det ikke så lurt likevel.

https://global.jr-central.co.jp/en/tickets/type/stopovers.html

holmen and Jorge like this.
  12. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    6,376
    Bonuspoeng:
    183
    Se denne videoen. Jeg har bare kjøpt Shinkansen billett på automat på stasjonen rett før avgang, er vel stort sett bare under Golden Week eller om du trenger sete med bagasjeplass man risikerer det er fullt. Brukte dette trikset i fjor, kjøpte base-fare Sendai-Tokyo og så kun setereservasjon Sendai-Utsonomiya, og neste dag setereservasjon Utsunomiya-Tokyo. Mener det er slik at om du kjøper billett med setereservasjon hele veien kan du også hoppe av underveis og fortsette på en senere avgang i non-reserved.

Jorge liker dette
  13. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,018
    Bonuspoeng:
    293
    Hm..
    Takk for tips ang «hopp av» løsning.
    Sjekket kjapt billettpriser nå.
    Hiroshima - Himeji: 7.910 yen (ikke reservert)
    Himeji - Nagoya: 8.240 yen
    Hiroshima - Nagoya: 13.540
    Så sparer 2.610 yen (160,- NOK)

Booket forresten Green Car fra Shin-Yokohama til Hiroshima. 22.800 yen.

Nordlands liker dette
  14. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,018
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg lander på NRT kl. 20 på torsdag kveld. Jeg tar så tog++ til Shin-Yokohama. Det var det lengste jeg var sikker på å komme den kvelden med Shinkansen bortsett fra Nagoya. Der er hotellprisene rådyre den kvelden pga. F1. Overnatter på et hotell i samme bygning som togstasjonen.
    Fredag morgen har jeg booket Shinkansen til Hiroshima kl. 06:11. Fremme ca. kl. 10. Har booket Green Car for å teste det, og for å sove litt mer ...
    Planen var opprinnelig å ha hele dagen i Hiroshima før jeg tar et sent tog til Nagoya. Lørdag og søndag er jeg på F1 på Suzuka.

Så vurderingen er om jeg skal dra tidligere fra Hiroshima, stoppe i Himeji noen timer og deretter ta et sent tog til Nagoya. Høres ut som jeg bør være i Himeji i 15-tiden. Det betyr jeg må dra fra Hiroshima kl. 14:03. Som igjen betyr 4 timer totalt i Hiroshima. Litt kort kanskje ...
    Solen går ned i Himeji kl. 18:18 den 27/3.

Hm ...

15. fly4fun

fly4fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    399
    Bonuspoeng:
    63
    Vanskelig å si hva som vil fungere for deg, men jeg brukte rett i underkant av 2,5 timer i Himeji ser jeg på tidslinja mi. Dette inkludert gåing til og fra slott fra togstasjonen.
    Jeg følte at det var tilfredstillende og ikke spesielt rushet, mens i Hiroshima brukte jeg langt mer tid overalt, inkludert en overnatting.

16. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,018
    Bonuspoeng:
    293
    Utfordringen er at solen går ned. Jeg kunne gjerne brukt både 3 og 4 timer i Himeji, men gjerne senere på ettermiddagen/kvelden slik at jeg har hele "dagen" i Hiroshima. Men jeg ser ikke det store poenget å være i Himeji (eller Hiroshima) etter at solen har gått ned. Er du enig i den analysen?

17. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    947
    Bonuspoeng:
    93
    Kan være lurt å booke tog ut morgenen lør/søn fra Nagoya til Suzuka, hvis det er ledig enda. Vi booket for å sikre oss plass :)

18. gedal

gedal Nytt Medlem

Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    Himeji slott stenger kl 17:00, så er ikke så stor grunn til å være der etter det...

Hvis du vil ha med deg en solnedgang er det bedre å dra bort til Miyajima. Kan også spise Hiroshima okonomiyaki til middage etter det.

19. fly4fun

fly4fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    399
    Bonuspoeng:
    63
    Vel, Hiroshima er et trivelig by å være i, så det er masse liv på kveld i forhold til Himeji, som havner mer med å være i kategorien steder man besøker hovedsakelig pga. slottet. Så jeg ville fort brukt mer tid i Hiroshima, typ ekstra overnatting og koset meg med lokal variant av okonomiyaki, for å så dra tidlig dagen etter og være ved slottet i Himeji når den åpner 09.00.
    Også betydelig færre mennesker da.

20. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,018
    Bonuspoeng:
    293
    Var der i 2023 og hadde booket. Men når det kom til stykket så var det bare å komme seg på toget likevel. Det er så mange som skal utover at det blir "fullt" uansett.

Edit: tenkte det kanskje var lurt å booke tidlig denne gang. Sist booket jeg da jeg kom til Nagoya på torsdag kveld.
    Har nå plasser på Kintetsu Limited Express fra Nagoya til Shiroko. Da jeg var der i 2023 mener jeg også jeg tok toget dit (det står Shirokoekimae som lokasjon på bildet), også gikk det buss fra togstasjonen til banen.

Dere skal på løpet i år? Hvor har dere plasser?

IMG_5638.jpeg

Last edited: 10. mars 2026

Del denne siden