Kina – Visum og Transit

Tråd i 'Reisemål' startet av KainBenwi, 28. jan 2016.

  1. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,459
    Likes mottatt:
    5,609
    Bonuspoeng:
    183
    Du trenger ikke å søke visum i Norge. Bare gå til skranken lengst til venstre i immigration og bruk den blå blanketten. Du vil skjønne hva jeg mener når du er der.
     
    Last edited: 23. jan 2019
    enokling and paramberg like this.
  2. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som har prøvd seg på dette?
     
  3. Travelbear

    Travelbear Aktivt Medlem

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Må vel ha visum får å reise til Beijing. Bare å fylle ut et skjema og levere på ambassaden? Står vel sikkert i tråden her men...
    Er det et godt utgangspunkt får å besøke den kinesiske mur?
     
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Les litt mer i denne tråden om Visasituasjonen til Kina for tiden, så ser du at det ikke nødvendigvis bare er å levere et skjema på ambassaden.

    Du kan forøvrig besøke den Kinesiske mur både med og uten visum fra den Kinesiske ambassaden i Oslo. Men en flybillett til Beijing er nok et godt utganskpunkt for et sånt besøk.
     
  5. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,191
    Bonuspoeng:
    163
    For å besøke Beijing ja, da trenger du visum. Men skal du bare mellomlande og fly videre uten å forlate flyplassen, trenger du ikke søke visum. Kan være greit å vite når det er slike køer og tilstander for visum dit om dagen.
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Eventuelt kan du besøke Beijing på et 24 timers visa, om du oppfyller kravene. Men jeg mener alt det er godt dekket i tråden:)
     
  7. Travelbear

    Travelbear Aktivt Medlem

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Takk, skal lese mer her når jeg får tid :) Tenkte å være fem- seks dager før vi reiser videre.
     
    Last edited: 26. febr 2019
  8. TuristBob

    TuristBob Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei!
    Har noen forsøkt å få 24-timers visum i Beijing i år? skal reise til Beijing med Sas og videre til Seoul med Asiana Airlines, skal være nesten 24 timer i Beijing, er det noe poeng å skaffe visum bare for et lite døgn? Tenkte vi skulle reise bare med handbagasje nedover.
     
  9. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Er dere i Beijing under 24 timer med internasjonal flight videre skal dere jo etter all info i tråden få visa for å kunne besøke byen og bruke litt tid på soving og sightseeing.

    Med tanke på visum situasjonen i Oslo, med køer osv, så ville jeg helt klart hoppet over det. Om mulig.
     
  10. TuristBob

    TuristBob Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takk for svar! Det er jo det jeg tenker, men ser at UD sier at 24-timers visumet kun gjelder for flyplassopphold, så lurer på om noen har oppdatert erfaring med dette?
     
  11. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,294
    Likes mottatt:
    3,252
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg leste det samme i fjor sommer før vi reiste akkurat samme rute. Søker du litt på nettet så finner du info som bekrefter at nordmenn får 24t visum, EU land 72t ved ankomst.

    Vi hadde ingen problemer med å få 24t visum ved ankomst og forlate flyplassen.

    Og kanskje enda viktigere, ingen problem med å komme oss ut igjen neste dag.
     
    TuristBob liker dette
  12. TuristBob

    TuristBob Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takk!
    Hva måtte dere vise av dokumentasjon i Beijing? holder det med elektronisk flybillett for å dokumentere videre flight?
     
  13. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,294
    Likes mottatt:
    3,252
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det gjør det sikkert, men jeg ville ha printet ut i tillegg for sikkerhets skyld. Ta også med bekreftelse på hotellreservasjon.
     
  14. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Gitt at man har ankomst PEK og videre avreise 26t senere. Får man da komme inn i landet så lenge man sørger for at man ikke er der lengre enn 24t eller må man holde seg på flyplassen?
     
  15. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Flyselskapet skal vel strengt tatt ikke la deg sjekke inn engang.
     
    Gullars liker dette
  16. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, da dropper vi den planen :)
     
  17. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    For å quote meg selv fra mitt seneste reisebrev:
    Om du har litt is i magen så går det fint å snike seg gjennom uten visum.
     
  18. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Som sagt ikke kineserne med kuleramma som er problemet, men flyselskapet som facer hefty fines.
     
  19. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    ser mange spør om det samme her, men det kommer en gang til... bare with me:confused:

    ser på flight til SIN og et alt er first fra FRA til HKG eller PEK. lander da 1545 med connection videre 1225 eller evt 0830 og connection videre 0845.
    jeg får da visum ved ankomst og kan forlate flyplassen, og trenger ikke gjøre noe hjemme før avreise?
    siste alt er jo 24 timer og 15 min:eek::eek: det går bra eller?
     
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Nå er det ikke veldig sannsynlig at du får booket en reise med over 24 timer så er ikke sikkert det blir noe tema.
    Dette 24 timers transittvisumet har ikke på skrevet klokkeslett, kun dato inn og dato ut, så det er godt mulig at det kan godkjennes for et lengere opphold enn 24 timer.
    Dog kan det jo også være at byråkraten som skal utstede visumet ikke godkjenner dette og sender deg rett i retur ..
     

Del denne siden