Kina – Visum og Transit

Tråd i 'Reisemål' startet av KainBenwi, 28. jan 2016.

  1. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,673
    Likes mottatt:
    4,993
    Bonuspoeng:
    113
    Har de ikke endret reglene slik at du nå må
    møte opp personlig på ambassaden og gi fingeravtrykk som beskrevet i linken over? I tillegg er det lange ventelister for timeavtale? Så da er der ikke noe poeng å bruke Visumservice eller noen av de andre.
     
  2. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, nå må man søke online først, så får man et tidpunkt hvor alle reisende må møte opp for å ta fingeravtrykk, fingeravtrykkscanningen gjøres bare en gang, gjelder i 5 år, derfor trenger man ikke lenge å møte opp personlig neste gang, man søker da bare online.
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  3. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Hilse på Kim :D
     
  4. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Oi... det er komplisert. Det betyr at man må bestille turen tidlig, for å få en skriftlig invitasjon til Kina fra reiseselskapet, så fyller man ut online skjema og så må man til ambassaden i Oslo - herregud hvor mye arbeid :D

    I tillegg trenger jeg oppholdstillatelsen min, fordi jeg søker visum og bor ikke i landet jeg er statsborger av...

    Men online skjema ser lett å bruke ut. Må bare ha nye passbilder - digitalt...
     
    Last edited: 12. des 2018
  5. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Da har jeg nettop benyttet meg av visumservice Sverige, grunnet lange ventetider i Oslo.
    Må si meg storfornøyd med opplegget, møte opp i Stockholm i dag, en time før tidspunkt jeg valgte, leverte fingeravtrykk, ferdig! Blitt lovet pass med visum levert på døren 21.

    Utover at man måtte reise til Sverige, er eneste ulempe at jeg kun fikk dobbel entry siden jeg søker i Sverige med norsk pass.

    Obs: letter of invitation må stiles til ambassaden i Sverige.
     
  6. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    901
    Likes mottatt:
    293
    Bonuspoeng:
    63
    Da er dette testet med kone og barn og vi er fortsatt gift. De klarte å gi oss boardingpass hele veien fra osl til bkk, antagelig fordi de holdt på med opplæring og derfor ville teste ut litt forskjellig. Hadde felles booking på bonus C osl-cph-pek og to ulike to pers i c pek-bkk og to i Y pek-bkk. Vi hadde bare håndbagasje. I Pek virker det som de automatiske gatene for scanning av pass og boardingpass ikke klarer lese bp fra sas så vil anbefale alle å få nytt ved transferdesken i pek. Det var fem automater og en manuell luke og køen ble lang bak oss. Veldig mange med sas har transfer i pek så vi.

    Fikk forresten sjekket inn, men ikke printet boardingpass på nett med TG, fikk melding om at det ikke varr lov. Vil det samme gjelde for sas pek-cph? Jeg fikk printet bp pvg-cph i oktober på nett.
     
    RoadKing liker dette
  7. torfje

    torfje Nytt Medlem

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
  8. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,846
    Likes mottatt:
    7,978
    Bonuspoeng:
    183
    24 timers visum, null problem. Bare print ut itinerary som viser at du skal videre innenfor 24 timer.
    Det tar oppimot en time selv med noen få folk i kø... Og det er ett eget skjema som du ikke får på flyet. I tillegg bør du ikke gjøre som oss og gå til skranken visa on arrival, for det var feil, man måtte stille seg i immigrasjons køen, og heller ikke der gå på det som heter foreign passport, helt borte i venstre hjørne langt fra der alle står i kø (ingen skilt bort dit) så er det ett bord og en lita luke for 24timers/144 timers visum.

    Etter å ha vært i Shanghai skal jeg hvertfall aldri tilbake dit.
     
    Ombo, phileas, OttoL and 2 others like this.
  9. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,673
    Likes mottatt:
    4,993
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har booket en FlyPremium tur med kona i SAS C i April til PEK fra CPH. Vi skal egentlig være der 4 netter før hjemreise. Men siden det nå er så mye styr med pass og visum tenkte jeg heller at vi reiser videre til HKG på en separat billett med CX i C siden jeg har en god del Avios jeg kan bruke. Hvis vi lander 1200 i PEK og reiser dagen etter om morgenen til HKG er jo dette kortere enn 24t. Jeg leste også at HKG regnes som et tredje land på linje med f. eks Singapore?

    Spørsmålet er da om det er ok at vi har en natt i Hong Kong før vi returnerer tilbake til PEK? Vi lander da på kvelden i PEK og flyet går på ettermiddagen dagen etter tilbake til CPH med SAS. Det er ikke noen regel at jeg må være borte fra Kina et eks antall dager før vi kan bruke 24t visum igjen?

    At vi har 2 separate billetter burde heller ikke spille noen rolle her?
     
  10. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    645
    Likes mottatt:
    2,942
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde et lite døgn i Shanghai denne uken. Kom med fly fra HK og fylte ut skjemaet som vi fikk ombord på flyet. Det var veldig mye folk på flyplassen og har aldri opplevd maken til treig toll prosess. Bare helt utrolig at ikke Cathay som bør kjenne systemet ikke delte ut riktig innreiseskjema til SH. Som du skriver måtte nytt skjema fylles ut og de brukte ca 10 min pr person når du endelig fant rette tollskranke. Prosessen tok 3 timer. Har vært mange ganger tidligere i Kina men kan ikke huske slik en utrolig dårlig service noen gang. Kommer heller aldri til å besøke SH for bare et døgn. Da får vi bare håpe at forenklede visum regler kommer snarest mulig. Med denne prosessen skal du være svært glad i SH for bare å nyte et snaut døgn.
     
    paramberg liker dette
  11. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Ut fra det jeg har klart å finne ut her på forumet og andre steder så får vi nordmenn visum til Shenzhen om vi drar inn fra Hong Kong og vi får 24t flyplassvisum i en del store byer.

    Jeg lurer derfor på om det vil være uproblematisk å gjøre følgende:

    Fly <-- CPH - HKG
    Besøke Shenzhen fra Hong Kong
    Fly til PEK
    Fly PEK - CPH -->

    Altså mulighet for Fly Premium til / fra Asia, også en egen booking inn til Beijing med under 24t transit.

    Må jeg i så fall fly fra HKG og ikke SZX?

    Om jeg hadde fått 72/144t visum i Beijing vet jeg at jeg måtte komme fra HKG og reise videre til et annet sted, men litt usikker når det kun er snakk om transit i Beijing.

    På forhånd takk for hjelp!
     
  12. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    901
    Likes mottatt:
    293
    Bonuspoeng:
    63
    Mener bestemt at du må være på en internasjonal reise for å kunne ha visumfri transit i PEK, så tror ikke det er lov å reise fra SEZ. Ville iallfall finlest Kina infoen på landsider punkt no.
     
  13. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, jeg tror også det er slik, men så har Kina valgt å se på Hong Kong som et eget land akkurat i forhold til dette?

    SEZ ville nok gått fint forresten :)
     
    Wiolenze liker dette
  14. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Vurderer å besøke Shenzhen, og ein ser ut til å kunne søke om 5 dagers visum ved ankomst frå Hong Kong. Finn ikkje Norge lista opp over land som ikkje kan, men eg er jo generelt litt tvilsom til dette. Nokon som har erfaring med dette eller om Shenzhen er verdt eit besøk frå Hong Kong
     
  15. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,457
    Likes mottatt:
    5,607
    Bonuspoeng:
    183
    Personlig synes jeg ikke det er verdt dersom dere har et hektisk program fra før. Men om dere vil besøke det elektroniske markedet, så er det noe annet. Ellers vil jeg selv ha tatt en tur over til Macau istedenfor. Men det er helt problemfritt for nordmenn å få SEZ-visum.
     
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,730
    Likes mottatt:
    21,915
    Bonuspoeng:
    293
    På tide å slå sammen disse klin like trådene.
     
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,339
    Likes mottatt:
    19,547
    Bonuspoeng:
    293
    Upsaker liker dette
  18. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Ankommer PEK 11:55 på SK T3, og fortsetter videre fra T2 Intl. klokken 15:45. Er dette innenfor sånn tidsmessig? Erfaringer med å plukke opp boardingpass i transitskranke på T3 for Vietnam Airlines som flyr ut fra T2? Har kun carry on

    Er generelt sett alltid bekymret når jeg ender opp med transit i Kina...
     
  19. Lillegutt

    Lillegutt Lonesome traveler

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    812
    Bonuspoeng:
    93
    Har hatt transitt i PEK fra int til dom flere ganger, ikke noe problem med den tiden du angir. Du rekker til og med lounge....
     
    bighc liker dette
  20. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Bare for å være helt sikker: Jeg planlegger å reise til PVG med SAS, og så fly videre med et annet flyselskap til Japan. Jeg ønsker ikke å besøke Shanghai by. Jeg vil dog ikke ha gjennomgående billett, og må plukke opp inn-sjekket bagasje fra SAS-flighten i PVG og sjekke inn på det andre flyselskapet på samme flyplass/terminal. Forstår jeg det da riktig at jeg ikke trenger å ordne noe visum her i Oslo før jeg drar, men at jeg kan ordne alt på PVG flyplass så jeg kommer meg videre til Japan? (Fra Japan flyr jeg direkte hjem med SAS).

    Hovedpoenget mitt er om jeg slipper oppmøte-maset og kostnader her i Oslo før jeg drar.

    Takker på forhånd for tålmodighet med å gi meg dette med teskje, ville være surt å få avbrutt turen i PVG på vei over, og i tråden er det litt uklart for meg om folk mener transit-visum man får før man drar eller visum man får der og da i PVG etter ankomst. Det jeg finner på søk på nettet omtaler hele tiden bare de landene som ikke deler ut fredspriser.
     
    paramberg liker dette

Del denne siden