Kina – Visum og Transit

Tråd i 'Reisemål' startet av KainBenwi, 28. jan 2016.

  1. magicbyte

    magicbyte Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    436
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har det siste året brukt 24t visum til Kina to ganger (PVG begge gangene).

    Den ene gangen tok det litt tid (1 time), men det var fordi det var mange før meg i kø.

    Den andre gangen gikk det på type 15 min uten noe problem. Begge gangene hadde jeg utskrift av flybillett videre med meg på papir, og den gangen jeg var over en natt så hadde jeg hotelbestillingen også skrevet ut.

    Den ene gangen brukte jeg pass uten tyrkisk stempel, den andre gangen brukte jeg pass med 2 tyrkiske stempel (jeg har 2 pass). Fikk aldri noe inntrykk av at de så spesielt på de tyrkiske stemplene.
     
  2. pttt

    pttt Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    takk for alle beroligende svar!
     
    Xflipper liker dette
  3. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Forsøkte å høre med SAS men de henviste meg til ambassaden..

    Jeg flyr OSL-CPH-PVG-SIN-EWR-OSL på gjennomgående billett. Skal ikke ut av flyplassen på PVG. Har jeg behov for visum?
     
  4. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    530
    Likes mottatt:
    1,395
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tolker dette som kommer fra Kinas ambassade som at du ikke trenger:
    "Foreigners who have confirmed onward tickets and seats on international flights and directly transit through China and stay for no more than 24 hours within the airport boundaries shall not need to apply for a transit visa."
    Noen som kan bekrefte?
     
  5. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, du trenger ikke visum - men må gjennom immigrasjon, fylle ut et par skjema, og inn igjen.
     
    indahla liker dette
  6. A346

    A346 Medlem

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    43
    Hva med transfer gjennom PVG eller PEK uten gjennomgående billett? Vurderer SK i C til Kina på poeng og videre til CHC med China Southern. Vil da måtte hente ut bagasjen og sjekke inn å nytt...
     
  7. VirreVapp

    VirreVapp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    Uten visum tror jeg kanskje du må vente på dedikert rødt sete i ny gate
     
  8. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    895
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Er dette noe du har opplevd selv?

    Har selv to transits på pek på gang på separate billetter sk/th med familie uten bagasje. Hjemturen har vi ni timer å vente. Er det slik at vi faktisk kan gå gjennom immigration og ut i avgangshallen før vi går tilbake gjennom security og i lounge? Vi kan jo printe boarding pas ut på nett på forhånd (gjorde dette fra pvg i okt). Mener jeg leste en trip report her inne hvor noen faktisk reiste inn til Shanghai og booket inn på hotell med 24 t transit. Stemmer dette?
     
  9. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,412
    Bonuspoeng:
    183
    Ja. 24 timers transittvisum.
     
  10. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,412
    Bonuspoeng:
    183
    Helt fint. Så lenge du kan bevise du har billett ut av landet innen neste dag er over, vil det ikke være problematisk.
     
  11. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Motstridende svar..
    Er dette noe jeg må skaffe på forhånd eller får jeg det på flyplassen?
     
  12. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,412
    Bonuspoeng:
    183
    Du spurte om du trenger "visum", og det kan det tolkes som "vanlig visum". Da er svaret nei. Når jeg ser at du skal innom PVG, så er praksisen annerledes på grunn av denne flyplassen er spesiell. Selv om du bare skal bytte fly, må du gjennom immigrasjon, dvs inn i Kina. Da trenger du 24 timers transittvisum som du får ved passkontroll. Tiden det tar gjennom passkontrollen kan ta alt fra 10 min. til en time. Kommer an på hvem som er foran deg i køen.
     
    Last edited: 18. nov 2018
  13. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for avklarende svar =)
     
  14. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    895
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Fint om du oppdatereri tråden med hvordan det gikk.
     
  15. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Turen er i februar men jeg skal oppdatere da =)
     
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    En fersk erfaring med visum til Shenzhen for de som kunne tenkt seg inn i Kina uten å søke på forhånd. Vi gikk ned i kjelleren på HKG og bestilte en "limobus" til grensen. Kostet 150 HKD per pers. Vi var 6 passasjerer som satt i bilen, mens passkontrollen foregikk på samme måte som en gammeldags bemannet bomstasjon. Deretter ble vi sluppet av ved grensekontrollen og søkte visum der. Det tok vel 15-20 minutter inkludert gratis fotoboks og kostet 175 HKD. Så var det immigrationkø for utlendinger, ingen spørsmål og rett inn. Visumet er gyldig i 5 dager og Shenzhen kan anbefales.
     
  17. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    7,750
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skal innom PVG den 26 desember med layover i 12 timer. Kan oppdatere deg på 24 timers visum da, så no worries:)
     
    indahla liker dette
  18. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Hei.

    Jeg trenger hjelp av noen som har gjort det før. Jeg og en venn skal til Beijing og ta en spennende togtur ut av landet og tilbake igjen. Turselskapet sier, at vi trenger et double entry visum og at de leverer invitasjonen til å søke.

    Men så er den hjemmesiden til den chinesiske ambassaden ikke den beste - noen tipps på hvordan man gjør det best? Ikke vant med Visum (min tysk passport hjelper de fleste steder^^) og jeg antar at samme regler gjelder for norske pass (mixed reisegruppe^^)

    Takk for hjelpen!
     
  19. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
  20. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg brukte visumservice til denne jobben (bor i distriktet) funka helt fint. Koster noen kroner, men det gjør en flybillett til Oslo også.
    Hvis jeg tolker det riktig har jeg tatt samme togturen.
     
    Wiolenze liker dette

Del denne siden