Kina – Visum og Transit

Tråd i 'Reisemål' startet av KainBenwi, 28. jan 2016.

1. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    1,960
    Bonuspoeng:
    93
    2 bookinger går fint så lenge du reiser UT av Kina fra samme by/flyplass innen 24 timer.

Listenger liker dette
  2. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Er vel ikke krav om samme by på 24 timers visum?
    Med det kan du vel faktisk også fly innenriks og gjør hva du vil så lenge du er borte i løpet av 24 timer..

3. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    I følge Kinas offisielle side, er det ikke tillatt å forlate den byen som innvilger transittvisum.

http://ca.china-embassy.org/eng/sggg/t1047802.htm pkt. 6. Guangzhou er nok unntak. Der kan man forlate byen, men ikke provinsen.

Last edited: 20. aug 2018
  4. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er 72 timers visumet, ikke 24 timer.
    Vi dissidentelskende folk har ikke tilgang på mer en 24 timers transittvisum..

5. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Tror likevel det er samme regel, også for de som har 144 timers transittvisum. Jeg ble i alle fall spurt om jeg hadde intensjon om å forlate Shanghai i påske da jeg søkte på 24 timers transittvisum. Men det er ikke verre å spørre ambassaden før man reiser. :)

Når jeg tenker meg om, så vet jeg ikke hva grensevakten ville ha sagt hvis jeg svarte ja på spørsmål om å forlate Shanghai på 24 timers transittvisum. Så det er nok min antakelse at man ikke får lov å forlate byen på 24 timers transittvisum på lik linje med 72 timers transittvisum.

Last edited: 20. aug 2018
  6. chrt

Likes mottatt:
    1,960
    Bonuspoeng:
    93
    Med Kinas nye lagring av data ville jeg ikke forsøkt meg på å fly innenriks på 24-timers visum. Du kan besøke eksempelvis Shanghai, herunder også ankomme PVG (Pudong) og fly ut fra SHA (Hongqiao), men dersom politimyndigheter ser at du forflytter deg ulovlig så risikerer du bøter. Opphold på hotell og flyreiser rapporteres inn i «sporingssystemer» så det er ikke anbefalt. Med gjeldende teknologi i Kina (utvikling siste år), så kan politiet/myndigheter nærmest uten problem spore deg gjennom hele Shanghai/Guangzhou uten problemer om de ønsker(!)

7. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig jeg baserer meg på feil info her,men synes dette var ganske klart.

Generally speaking, the 24-hour direct transit allows aliens to have multiple stops in China as long as they leave the country within 24 hours.

Noen unntak for amerikanere i enkelte byer.

Www.travelchinaguide.com/embassy/visa/free-transit-24hour.htm

8. Listenger

Listenger Medlem

Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    Men for baggasjen så må jeg vel gjennom imigration og hente ut bag, for så å sjekke inn på nytt?

9. chrt

Likes mottatt:
    1,960
    Bonuspoeng:
    93
    Kina er litt komplisert på bagasje, og meg bekjent må du med de fleste selskaper hente bagasje og gjøre sikkerhetskontroll og sjekke inn på nytt. Og når du nå antakelig flyr to ulike selskaper, så bør du beregne min. 2,5-3,0 timer slik at du får gjort alt + en tur i loungen (selv om den ikke er all verdens...)

Ombo liker dette
  10. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Nå har jeg lest diverse tolkning både på kinesisk og engelsk. Det kan hende siden du henviser til er noe upresis. Denne siden, https://www.chinahighlights.com/travelguide/visa-application/24-hour-visa-free.htm , inneholder informasjon og tolkninger som ligne mest på informasjon som jeg finner på Kinas offisielle sider. På denne siden er det en tabell som presiserer hvor man kan bevege seg i på 24-, 72-, og 144-timers TWOV(Transit without a visa). De er henholdsvis "Limited to the transit area", "Limited to a city area" og "Limited to a region". Min tolkning etter å ha lest informasjon og tolkning fra både offisielle og uoffisielle hold, er at med 24-hour TWOV, er det kun lov å bevege seg innenfor transitområder. I praksis betyr at man f.eks. flyr til Beijing, så videre til annen annen kinesisk by før man forlater Kina.

Det sies også blant kinesere i Norge at 24 timers visumfri transitt som gjelder for nordmenn, er en lett versjon av 72 timers visumfri transitt. Dvs. samme regler som 72 timers visumfri transitt, men bare kortere frist. Men dette er ikke bekreftet på offisielt hold. Med tanke på hvor mye "særbehandling" Norge har fått i de siste årene, vil jeg ikke være overrasket hvis dette stemmer. Jeg kan også henvise til min erfaring i Shanghai i påske der grensevakten jeg snakket trodde først hun kunne innvilge 72 timer siden jeg kommer fra et Schengen-land. Men så ble hun usikker etter å ha lest et eller annet som dukket opp på pc-skjermen hennes og en supervisor ble tilkalt. Litt fram og tilbake fikk jeg å være i Shanghai en dag.

For å være på den trygge siden, vil jeg nok tatt kontakt med den kinesiske ambassaden og få en bekreftelse svart på hvitt hvis det er nødvendig. Det som er skummelt i Kina er at hvis de først mener du bryter en regel, så kan det være litt kjipt. Bøter med innreiseforbud på et par år er kanskje det beste utfall.

Last edited: 22. aug 2018
  11. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Vi fikk transit med CA F til OZ C uten bagasjeproblematikk.
    Var ellers en drøy affære å komme seg igjennom ny kontroll og til loungen, ikke mye F service å snakke om der..

Godt mulig du har rett. Er ikke så enkelt å forholde seg til disse byråkratene alltid ..
    Det tok som nevnt et par ganger før her meg rundt 1 time å få 24 timers visum, høst sannsynlig pga tyrkisk stempel i passet..

12. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Enig. Disse byråkratene er håpløse til tider.

13. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis PVG, ja. Hvis PEK, kanskje.

Listenger liker dette
  14. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,858
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, jeg har skjønt at vi alle får 24 timers transit visum av kina når vi lander i PVG kl 11.40 og skal videre med SIN kl 00.10. Er det like sikkert at vi får Temporary Entry Visum, eller kan det slå ut begge veier?
    Bør jeg skaffe meg vanlig visum for å være sikker? Helt uaktuelt å stå på flyplassen der hele dagen. Men jævlig kjedelig å betale 1000,- pr pers for å få visum som skal gjelde i maks 12timer...

EDIT: Fant grei informasjon her https://www.travelchinaguide.com/embassy/visa/free-transit-24hour.htm

Last edited: 28. aug 2018
    Ombo liker dette
  15. pttt

pttt Nytt Medlem

Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    I brist på biletter til LAX/SFO tenkte jeg booke Flypremium-biletter til PEK/PVG før poengprisene eventuellt går upp her og. Tanken er å fly videre i asia med separate biletter. Siden jeg har en tyrkisk stempel i passet har jeg forstått at dette kan resultere problem og i et ordentlig moment 22.

24-hour visa-free transit in China får alle som har international ticket videre <24h etter arrival. Problemet er at man må bli igen airside til avgang. Hvis man som jeg planlegger videre reise med separate biletter må man ut gjennom border inspection for check-in i avgangshallen (online check-in finnes ikke slik jeg forstår det på internasjonelle avganger i Kina) og da trengs 24-hour visa-free entry permit. Det er her jeg er uroligfor at den tyrkiske stempeln kan by på problemer.

Noen med tanker runt dette?

16. Jonkebassen

Jonkebassen Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,021
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde tyrkisk stempel i passet. Dette bydde ikke på noen problemer. Han i 24-timers transitskranken puttet lappen min på siden hvor det tyrkiske stempel sto, uvisst om det var bevisst eller ikke, men noen spørsmål eller noe ble det ikke.

17. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,010
    Bonuspoeng:
    113
  18. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,737
    Bonuspoeng:
    113
    Det kommer an på hvilke to selskaper du flyr med. Har flere ganger reist via PEK med SAS, med en billett dertil og separat billett videre med OZ til ICN.

I alle tilfeller har bagasjen blitt sjekket til ICN. Noen ganger har jeg fått boarding kort hele veien i Bergen, noen ganger kun til PEK. Ved siste tilfelle går man til transfer desk og får boarding kort videre før man går gjennom sikkerhetskontrollen.

De fleste større flyselskaper har interlining avtale, så dette bør la seg gjøre, men det kommer an på hvem man treffer på ved innsjekk. Selv om det er mulig, så er det en service som flyselskapene ikke er forpliktet til å yte. Når det er samme allianse så pleier det ikke å være noe problem.

Ombo liker dette
  19. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    For min del tok det ca 1 time. Ingen store problemer, bare irriterende at de aldri ble ferdig med å inspisere passet...

20. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    3,964
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har to inn/ut av Tyrkia i passet, og det bydde på ingen problemer forrige uke i PEK. Var ingen spørsmål om det, eller noe annet.

Hadde derimot lest litt om at de av og til kunne si nei. Ba derfor spesifikt om å få bagasjen bare sjekket til PEK, for å ha en "god grunn" til å få gå ut - uten at det ble nødvendig å bruke.

Del denne siden