Kina – Visum og Transit

Tråd i 'Reisemål' startet av KainBenwi, 28. jan 2016.

  1. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Spør du om "hvordan bestille en flybillett"??
    Det er ikke noe annerledes å bestille ut fra Kina enn noe annet land... Men om du skal tilbake til Kina på noe vis og ha opphold over 24 timer så må du ha visum... Om målet bare er å komme seg ut av Kina billigst mulig (og derav kjipest mulig, omvendt proporsjonalt av SAS Business), så bestiller du billige billetter hos Spring Airlines. Der kan du få Sør-Korea, Japan, Bangkok m.m. helt ned i 2-300 kroner (!). Dog kun med håndbagasje hos Kinas svar på Ryan Air ;-)
     
  2. TommyB

    TommyB Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    13
    Hei

    Jeg har bestilt helgetur for 2 til Shanghai til helga. Tenkte ikke på visum før i dag.
    Vil jeg trenge dette?
    Lander på PVG 11.50 13/1 med SK997 og reiser hjem 13.35 14/1 med SK998.
    Har selvfølgelig hotell;)
    Har forsøkt å lese gjennom forumet, men blei litt for mange forskjellige svar...
    Noen som har erfaring?
     
  3. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Du må ha visum.
     
  4. TommyB

    TommyB Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    13
    Doh!
    Erfaring med hvor fort det kan fikses på ambassaden?
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Tror du sliter. Kanskje best å blø til et av de firmaene som ordner sånt for andre.
    Eventuelt bør du være først i køen i morgen.
     
  6. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Tror nok du bør stille som førstemann i køa i morra med alle papirer og bilder i orden ja. Eller, som nevnt av @RoadKing over også, prøve f.eks. Visumexpert.no som skriver at ekspress behandling av kinesisk visum normalt tar 2-4 arbeidsdager. https://visumexpert.no/kina/turistvisum/
     
  7. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,558
    Likes mottatt:
    4,285
    Bonuspoeng:
    113
    hvis du bor i Oslo får du dette ordnet fra den ene dag til den annen med ekspress behandling, koster 350,- ekstra
     
    Xflipper liker dette
  8. TommyB

    TommyB Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    13
    Bor rett utenfor, så det kan gå. Takk for alle svar
     
    Xflipper liker dette
  9. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,651
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som har oppdatert anbefaling på lokalt SIM i Kina?

    3 ukers opphold fordelt på 2 besøk så da går ikke greit med data på Norsk abonnement.
     
  10. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    China Mobile of China Unicom er begge Ok med 4G. Du får noen gigabyte med data og litt ringetid for under 200 kroner. Du kan også kjøpe sim-kort like ved bagasjebåndet. Husk at du må vise pass når du kjøper. Og det er ikke alle steder hvor fu kan betale med kort, så lokale cash er bra.

    1D832169-5F3E-4FE9-8AE2-E9E7655EC9E6.jpeg
     
  11. torfje

    torfje Nytt Medlem

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Noen som har vært i Beijing i det siste som har fått lov å forlate flyplassen (PEK) på 24 timer transitt?
     
  12. oyvindbj

    oyvindbj Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg har en 9 timer lang layover i Beijing i begynnelsen av april. Var innom ambassaden for å få meg turistvisum for å komme meg ut av flyplassen, men det fikk jeg ikke fordi jeg ikke har confirmed seter på flybestillingen min. Med all usikkerheten rundt transitt-visum tenkte jeg det var greit å ha visum på plass.

    Er dette noe nytt at man må ha setenummer for å få visum til Kina?
     
  13. Snorreth

    Snorreth Medlem

    Innlegg:
    120
    Likes mottatt:
    104
    Bonuspoeng:
    43
    Setenummer er helt irrelevant. Det de mener med confirmed seat er bekreftet billett.

    EDIT: men det enkleste er å bøye seg ned og ordne det dem ønsker. De kan finne på å være vrange og sta.
     
    Last edited: 08. mars 2018
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Du får 24 timer transitvisum ved ankomst.
    Selv med rødt pass skal dette være ok såfremt du har bekreftet billett videre ut av Kina i løpet av 24 timer.
    Du kan til og med fly innenriks så lenge du er ute etter 24 timer etter ankomst første sted :)
     
  15. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Det er bare en ting som er super-viktig: DU MÅ HA BILLETT videre ut av Kina, før ankomst! Og du bør alltid ha papirkopi. Du kan ikke ankomme uten reise videre og så kjøpe billett når problemet oppdages. Senest forleden dag ble en rådvill nordmann stoppet i Shanghai uten visum og uten billett videre. Dermed nektet immigrasjonsmyndighetene 24t visum og de måtte organisere retur til avreiselandet. Myndighetene i Kina aksepterer ikke at du skal "reise videre på egenhånd", og jo mer du krangler, jo mer synes de du er dum... #$% ...
     
  16. TRD_Lars

    TRD_Lars Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Hvordan funker dette hvis man reiser til Hongkong med SAS sin rute som går via PEK med et par timers mellomlanding? Hongkong er vel visumfritt selv om det teknisk sett er Kina?
     
  17. oyvindbj

    oyvindbj Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Dette er en CT tur med mellomlanding i Beijing. Hadde printet "Electronic Ticket Itinerary and Receipt" som man får fra SAS når man bestiller. Men denne var tydeligvis ikke bra nok. Har nå fått setereservasjon og en bekreftelse som ser annerledes ut enn den første. Er dette nok, mon tro?

    Her kommer det også fram at jeg reiser fra Honolulu 2. april 23.30 og ankommer Beijing 4. april 04.55, med avreise igjen kl 14.00. Var vanskelig å forstå at man kunne ha avreise 2. april og ankomme Beijing 4. april, og ha avgang igjen kl 14.00 uten å ha hotellreservasjon.

    Er så usikker på dette transfer visumet. Noen sier det går, noen ikke. Kan ta fryktelig lang tid. Med ordentlig visum mister man ikke dyrebar tid i visum kø i alle fall.
     
  18. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Alle nordmenn får 24 timer visa on arrival i Beijing, Shanghai + flere andre av de store byene. Så det er ikke noe problem. Dersom noen har vært forhindret fra dette, så må det være før reglene ble innført, eller at de har manglende dokumentasjon. Kineserne er strikse men også rettferdige (normalt...). Visa-on-arrival får man i løpet av 2-15 minutter avhengig av kø. Det kan dog være at man er journalist eller på annet vis registrert av kinesiske myndigheter sine "black-list" og da kan det være problematisk. Men dette gjelder jo ikke for folk flest. Og de som har potensiale for å være på den listen, vet stort sett om det...

    Så flyr du ARN-PEK-HKG så får du visa-on-arrival og venter på neste fly...
     
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp, Hong Kong, Macau og Taiwan er ikke inkludert i fastlandskina..
     
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,902
    Likes mottatt:
    57,544
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skal fly HKG-PEK-CPH. Må man da stå i kø og få visa-on-arrival før man reiser videre?
     

Del denne siden