Kina – Visum og Transit

Tråd i 'Reisemål' startet av KainBenwi, 28. jan 2016.

  1. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
  2. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Stakk innom Kinesiske ambassaden i dag for å levere inn visumsøknaden, tom lokale, og i motsetning til tidligere gangene var det ikke eldre kjerringer bak skranken, men 2 yngre ganske så søte damer der... ;) De titta i passet mitt og lurte på jeg snakket kinesisk, jeg gjør egentlig det, men jeg er mer komfortabel med engelsk, så jeg sa automatisk nei, de diskuterte reiseruten vår som er på billetten (jeg skjønte jo alt de sa), fniset litt osv. så sa jeg da at vi bare skulle være der i 21 timer, og om vi virkelig trengte visum, begge de var enig og sa nesten samtidig at vi trenger visum om vi vil ut av flyplassen, "21 hours, too boring in airport!", "why 21 hours?", så begynte jeg forklare hvordan dette fungerte med flybillettene uten at jeg tror de skjønte verdien i dette med layover, de bladde gjennom passene våres og ser at vi har minst 4-5 visum bare til Kina i de fra før, "no more space soon" så håndterte hun meg kvittering og "Pick up wedensday next week, you get Multiple entries valid for 12 months"... fikk samme feeling som hver gang man fikk gratis oppgradering på fly! :D:D:D
     
    Last edited: 30. juni 2017
  3. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Anbefaler flg test om mulig. Du har et ekstra norsk pass, og du prlver deg med TWOV med det så du ser det funker.
     
  4. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    @KristianR skal teste det I juli.
     
    Stuttfeiten, KristianR and milehigh like this.
  5. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Dette anbefales absolutt ikke!
    Hva du enn gjør, så bør du aldri vise at du har to pass når du lander i Kina. Husk at selv om Norge kan gi to pass til de som har særskilte grunner for det, så anbefaler jeg at du aldri setter deg i en situasjon hvor du på noe vis ender med å vise "et ekstra pass" for å komme deg ut av en situasjon. Da får du fort bråk. Du bør også om mulig aldri benytte to ulike pass i samme reiseperiode og ikke veksle mellom pass. Da risikerer du lange avhør, og evt. innreisenekt / bli returnert. Det kan være greit å huske at andre land har andre tilnærminger til formalia enn Norge. Og er man uheldig, så kan du være uheldig i Kina.

    For øvrig så er det slik at Norske Myndigheter i den grad det kan være noe usikkerhet, eller at det er situasjoner rundt konsulære forhold som er vanskelige, så unngår man å vise til gjeldende praksis og garantere for dette. Derfor anbefaler så godt som alle du spør at du "bør for sikkerhets skyld ha visum" også ved mellomlanding under 24t.

    Kineserne er ekstremt opptatt av regler og er regelryttere. Det innebærer også at de faktisk deler ut 24t visum uten problemer, så lenge den reisende har alt på stell. Dvs. pass og billetter er utmerket og troverdig. Det er videre viktig at man ikke har noen dårlig historie i landet fra tidligere. Det har fra tid til annen vært "ekstraordinære passregler" i Kina. Det gjelder dog samtlige reisende. Det kan være midlertidige innskrenkninger, grunnet sikkerhetstiltak; grunnet lokale ting i Kina (som f.eks. G20 toppmøte), eller regional uro - evt. at den reisende har besøkt land som er forbundet med uroligheter. Det var en periode i fjor hvor det var flere innskrenkninger, men akkurat nå (pr. mai-juni 2017) så er det meg bekjent ikke noe ekstraordinært ved kinesiske passkontroller, herunder utskrivelse av visum on arrival.

    Det er mulig å få 24t Visa ved ankomst, men kineserne foretrekker at flest mulig har visum før ankomst. Dette fordi de da uansett har fått tid til en bedre bakgrunnssjekk og som i tilfellet nevnt over også (nå, etter februar 2017) kan lette litt på visumutskrivninger grunnet et første steg på normaliseringen mellom Norge og Kina.

    Visum er alltid tryggest, men har du en "ren reisebakgrunn", så skal du ikke frykte å be om visum ved ankomst.

    Ha en fin ferie alle sammen :)
     
  6. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Ekstrapass har to års gyldighet, og avslører i seg selv at det er et ekstrapass.

    Mange plausible grunner til å ha to passm endog forskjellige lands pass. Men man må selvsagt holde tunga rett i munnen. Reise ut og inn med samme pass osv. Jeg har sjonglert med flere pass alltid, og det samme en rekke av mine medreisende. Det har utelukkende vært positivt, og ingen negative erfaringer. Men det er åpenbart at de finnes. Prøv iallfall ingen åpenbare triks i USA.

    Men uansett er vi helt enige om at 24t visumfritt er kurant.
     
  7. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Vi har ikke ekstra pass, men både kona og jeg har i tillegg til norsk pass, Hong Kong ID og Mainland return permit for Hong Kong residence, vi brukte det før vi fikk unger, men har siste 4 gangene ordnet visum og hatt de med oss, så får de besøkt familie... Første gangen vi bare er det under et døgn, men med visum fjerner det et usikkerhetsmoment i ferien, da er 600,- verdt det, spesielt nå når vi nå er så heldig å få for et helt år! ;)
     
    Last edited: 02. juli 2017
  8. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Har nå sjekket inn på OSL. Fikk boardingpass helt til Tokyo, men må plukke opp bagasjen og sjekke den inn igjen på PVG.
     
    yukho liker dette
  9. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    God tur!
     
    KristianR liker dette
  10. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Da kan jeg bekrefte at det er uproblematisk å sjekke inn på hotell over natten uten visum. Jeg fikk stempel i passet som sa jeg måtte forlate landet dagen etter, og da var jeg fri til å dra hvor jeg ønsket.

    Har akkurat sjekket inn på PVG igjen etter en natt på nærliggende hotell. Snart SK998 mot nordligere trakter.
     
    geddi, Are, afirm and 3 others like this.
  11. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Da har dere rett, og UD, ambassade og jeg feil. Får trøste meg med at det bare er en dråpe i havet av ferien kommer til å koste! Visste dere at feks. inngangsbilletten til Universal Studios Osaka med Express Pass koster nesten 7500,- for 4 i en dag??!
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Helt vanvittig...
     
  13. Larsmarius

    Larsmarius Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som har erfaring med dobbelt innreise til kina? Ser nå på muligheten til å kombinere med en tur til et annet land, der det er vanlig å kjøre tog på tilbakestrekningen. Hvordan stiller visum kontoret seg til det? Er en gruppereise arrangert av kinesisk reisebyrå. Noen som vet? Og ja, byens navn starter med P og slutter på yang
     
  14. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde dobbel innreise i sammenheng med en tur til Pyongyang, ikke noe problem det. Reiste til Beijing med fly og tog trt Beijing Pyongyang. Var ikke noen ekstra spørsmål på Visumkontoret, annet enn at det ble litt dyrere. Brukte Visumservice til å ordne visumet.

    Tøft at du skal til Pyongyang, en utrolig kul og annerledes destinasjon kan man si :)
     
    Larsmarius liker dette
  15. Larsmarius

    Larsmarius Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for svar :)
     
  16. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,305
    Likes mottatt:
    5,058
    Bonuspoeng:
    183
    Dette har vært oppe tidligere i sommer men lurer på om det er noen her som faktisk har testet med å få 24t transittvisum på layover i Kina.

    Min første mulige f-tur begynner å nærme seg så sitter å prepper mulige alternativer og da er Shanghai et mulig alternativ. Om en skulle gå for det så vil det for min del være for kort tid til å få skikkelig visum samt det er også ønskelig å få en natt/layover der.
     
  17. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Tidligere tråder landet på to mulige scenario:

    1. Transitvisum bare gjelder i selve flyplassområdet (siden det hender jo at en må sjekke inn på nytt ved transfer)
    2. Transitvisum gjelder innen for byområdet

    Denne siden støtter alternativ 2:
    https://www.travelchinaguide.com/embassy/visa/free-transit-24hour.htm
     
  18. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde transit i Shanghai i juli, både på ut- og hjemtur. Det var ingen problemer. Får et stempel i passet som sier at du skal være ute av landet innen en gitt dato. Etter det står du fritt til å bevege deg hvor du vil.
     
    Last edited: 24. sept 2017
    Insomnia4u liker dette
  19. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,305
    Likes mottatt:
    5,058
    Bonuspoeng:
    183
    Toppers! Da har en litt flere alternativer i lh first lotteriet
     
  20. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg booket akkurat en SAS Biz til Beijing på poeng og i denne sammenheng så lurte jeg på om det var mulig å bestille en separat billett ut av Kina innen 24 timer, for å slippe visum? I såfall, hvordan gjør jeg dette?
     

Del denne siden