Kina – Visum og Transit

Tråd i 'Reisemål' startet av KainBenwi, 28. jan 2016.

1. KristianR

KristianR Incurably jetlagged

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Skal også fly fra Osaka via Kina på vei hjem i sommer. Har rundt 14 timer i Shanghai. Er overbevist om at det ikke er nødvendig med visum på forhånd. Har booket et billig hotell nært PVG også.

2. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Hei! Når er du tilbake?

3. KristianR

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Tilbake i Norge 21. juli. Hva med deg?

4. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg reiser ikke til Japan før 8. aug, så fint med tilbakemelding fra deg om hvordan det gikk, jeg kommer tilbake fra San Diego 31. jul, så har 8 dager på ordne visum om jeg skulle trenger det, har ikke mulighet å gi fra meg passet før...

5. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Tar jo normalt bare 7 dager, med mindre de har en eller annen fiks ide i perioden du ønsker å søke.
    Tok meg f.eks. 1 måned å få visum når vi hadde invitasjon (rettere sagt, første søknad avvist og vi ble bedt om å søke senere, kanskje neste år (2 mnd før avreise...)).

6. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Vet det, trenger pass hele juli, er i London og San Diego... Alternativt er å søke nå. Utrolig har jeg vært i Oslo 2 helger på rad nå og blir her ut juni, det har ikke skjedd på flere år at jeg har vært hjemme sammenhengende 4 helger på rad! :)

7. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Chatet litt med Visumexperten, her er svar jeg fikk:
    "Er du norsk statsborger og bare skal være i transittområdet uten å bytte terminal kan du være der opptil 24 timer uten visum. Flyplassen kan også gi deg et stempel for kortere opphold i landet som tillater at du får kommet gjennom grensekontroll, men dette bestemmes av immigrasjonsoffiser som både kan innvilge deg dette eller avvise det. Hvis du skal inn til byen ila. de 19 timene må du ha visum."

Videre sier han:
    "Det er ikke visa on arrival du trenger, men heller en 24 timers visumfritt transitt i China du får av immigrasjonsoffiser i Kina. Schengen med unntagen av Norge er kvalifisert for 72 timers visumfritt transitt i Kina, mens norske statsborgere _kan_ få inntil 24 timers gyldighet. Det kan også hende at man ikke får det."

8. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,347
    Bonuspoeng:
    183
    Bra svar, men altså ikke helt riktig.

9. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Mao. trynefaktor avgjør om du får komme inn?
    Stress det da...

10. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Hva er ikke riktig?

11. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe... da kommer jeg sikkert ikke inn, tror jeg må dytte kona og ungene foran meg, og bruke de for det de er verdt.

Are liker dette
  12. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,347
    Bonuspoeng:
    183
    Det viktigste som er feil er at du må visum for å reise inn til byen. Har du fått stemplet 24t TWOV kan du bevege deg i hele Beijing. Og det er slevsagt ikke trynefaktor, men er spørsmål om du fyller vilkårene.

Jeg har aldri hørt om noen (uten at det nødvendigvis betyr noe, men har lang erfaring med Kina) som ikke har fått til dette om man fyller vilkårene.

Bla at du må ha med utskrifter av billetten. At det ikke feks er ARN-PEK-ARN for da er det jo ikke transit (men du kan altså i de tilfellene oppholde deg airside). Må være faktisk transit mellom to land.,

Det er det samme med USA. Selvom du har visa og ikke ESTA er det fortsatt en viss grad av trynefaktor om du vil kalle det det ved immigration counter. Det skjer daglig sikkert på OSL også at folk med Schengenvisa ikke slippes inn.

Are liker dette
  13. KristianR

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    @geddi mener jeg kan tilføye noe her :)

14. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor lenge siden var det du benyttet deg av VOA i Kina da? Denne artikkelen er fra 2016, men uansett ikke betryggende å lese, heller ikke så betyggende at ingen andre kan bekrefte at Nordmenn får bekreftet VOA.
    upload_2017-6-19_21-45-58.png https://www.abcnyheter.no/reise/2016/04/25/195212974/nordmenn-nektes-visumfri-reise-til-kina

Her er loggen min på chat med Visum Consulting:

Visum Consulting
    Hi .du trenger ikke hvis du ikke forlater fly plassen
    Yukho
    OK, takk for svar... men jeg tror jeg kan, blir fortalt fra flere hold at mange land får 72 timer free visum med untak Norge som kun får 24 timer...
    Visum Consulting
    Ikke Nordmenn!
    Yukho
    det er blitt bekreftet av flere nordmenn i bla. Insideflyer forum.
    Visum Consulting
    Ok. den informasjonen vi forholder oss kun til det offisielle fra norske og kinesiske myndigheter
    Yukho
    ok, det er ikke lett å bi klok på dette... noen sier jeg trenger , andre sier jeg ikke trenger... bla. denne artikkelen her: https://insideflyer.no/transittvisum-kina-24-timer/
    Visum Consulting
    Jeg vet ikke . Denne praksisen og nordmann som har pass som er nyere en 2015 fikk ikke visum siste 2 måneder

15. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,347
    Bonuspoeng:
    183
    Linken gjelder 144t visum som ikke gjelder nordmenn i likhet med 72t visum. Kun visse land som får disse. 24t gjelder de aller fleste. Jeg kjenner ikke til et eneste tilfelle hvor 24t TWOV har vært noe problem om man har hatt alt i orden med pass og billett.

16. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har lett etter det, men klarer ikke å finne det igjen. Jeg er ikke sikker på om det var ett reisebrev heller, men er 99% sikker på at jeg leste om det her inne relativt nylig. Det var altså ikke den loyaltylobby saken jeg tenkte på.
    Beklager.

17. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ikke meningen å kverlurere altså, bare så kjedelig å stå i Beijing når man er 4 og har nå faltisk 21,5 timer, men ikke slipper gjennom, da er 600,- pr. pers. ingenting. Og jeg leser det du skriver, men du svarer egentlig på det eg spør om... Hvor lenge siden var det du benyttet deg av TWOV? Greit at du ikke kjenner til noen som har hatt problemer med VOA, men hvor mange kjenner du som har benyttet seg av det bortsett fra deg selv for mange mange år siden? Det hadde gitt meg litt ro om det var flere som svarte at de har gjort, men det er ingen andre enn deg... :)

18. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,411
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde ingen problem med å få 24-timers visum i Shanghai i April 2016. om det kan være til hjelp.

Jeg kunne da spasere rett ut i ankomsthallen og rett ut om jeg hadde hatt tid til det. Det hadde jeg dessverre ikke, så da ble det å traske opp og vente på å få sjekket inn bagasjen min på nytt.

19. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,347
    Bonuspoeng:
    183

Et par år siden jeg gjorde det selv sist, men har sendt en rekke folk gjennom på den måten senere. Det er meget gode tråder om dette på flyertalk. Problemer er at det kan være lite data på 24t varianten da de fleste som poster kan få 72t (eller mer).

Gjorde det samme i Shanghai. En internasjonal transfer måtte gjøres på 24t TWOV måten, så vi knotet litt med å få ut billetter på stedet.

20. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,347
    Bonuspoeng:
    183
    Til syvende og sist må du gjøre det du er mest komfortabel med. Jeg hjalp i går en eldre venn med å fikse tyrkisk e-visum online. Han hadde vært på ambassaden og blitt avvist. Han ønsket å ha det klart på forhånd selvom alle får det ved ankomst og.

Del denne siden