Kina – Visum og Transit

Tråd i 'Reisemål' startet av KainBenwi, 28. jan 2016.

1. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,737
    Bonuspoeng:
    113
    Da nærmer det seg årets første ferie og jeg kjenner at jeg virkelig begynner å bli klar for det. Vi reiser gjennom PEK på to separate billetter, noe jeg aldri har gjort før, så tenkte å spørre dette allvitende forumet om tips og råd.

Fly:
    Billett 1: BGO-CPH-PEK, SK i C-klasse
    Billett 2: PEK-ICN i, OZ i Y-klasse

Ved innsjekk kommer jeg til å prøve å sjekke inn bagasjen hele veien til ICN. Om vi lykkes avhenger vel av humøret, dyktigheten og serviceinnstillingen til personen bak skranken.

Så hva skjer i PEK?

Jeg antar det avhenger av om vi får sjekket bagasjen hele veien til ICN.

Scenario 1:
    Bagasjen sjekkes til ICN. Kan vi da gå til OZ evt CA servicesenter airside og få boarding kort (om vi ikke får dette på BGO) for å så gå videre til lounge/gate?

Scenario 2:
    Bagasje sjekkes kun til PEK. Her må vi nok gå gjennom passkontroll, hente bagasje, sjekke inn og gå gjennom sikkerhetskontroll. Noe annet vil overraske meg.

Et annet spørsmål:
    Nordmenn får 24t transitvisum om vi har en onward flight. Må det fylles ut papirer? I såfall hvor?

Om noen har erfaring med transit via PEK, og vet svaret på noen av spørsmålene, så hadde jeg satt pris på svar :)

2. FFlyer

FFlyer Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Det burde ikke være noe problem å få sjekket inn bagasje hele veien til ICN. Jeg har gjort det flere ganger. Utfordringen med å reise via PEK kan være lang kø i "immigrasjon" (selv i transit) og sikkerhetskontroll. Pass på at du får nytt boardingkort til ICN airside (før ("immigrasjon") hvis du ikke fikk i BGO.

I og med at du ankommer SK og reiser videre med OZ (begge i *A) så er det nesten garantert samme terminal og transittvisum er sånn sett unødvendig ettersom du ikke entrer Kina.

God ferie!

geddi liker dette
  3. KristianR

KristianR Incurably jetlagged

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Når reiser du? Jeg har lignende opplegg, bare via PVG. Flyr SK C dit, og ANA Y videre til Tokyo. På tilbake veien har jeg booket et hotell rett ved PVG for noen timers søvn før SAS tar meg videre hjemover.

4. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,737
    Bonuspoeng:
    113
    Med "immigrasjon", mener du passkontroll?

Hvis vi ikke skal hente bagasje, trenger vi å gå gjennom passkontroll? Kan vi ikke gå airside til neste gate?

5. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,737
    Bonuspoeng:
    113
    Vi reiser 21 april.

6. KristianR

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Fortell gjerne hvordan det gikk for seg. Jeg skal ikke ut og reise før i juli :)

7. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,737
    Bonuspoeng:
    113
    Den skal jeg gjøre :)

8. FFlyer

FFlyer Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    ....du må uansett gjennom pass og sikkerhetskontroll. Husk å få boardingkort før dette, hvis du ikke allerede har.

geddi liker dette
  9. KristianR

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Etter hva jeg har lest meg fram til er vel ikke dette absolutt nødvendig, så lenge du kan fremvise dokumentasjon på at du har en flight videre innen 24 timer?

10. FFlyer

FFlyer Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    ...tror ikke dette er noe du kan velge for å si det sånn. Boardingkortet til neste flight er beviset på at du er i transit og sånn sett ikke entrer Kina og trenger visum.

11. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,737
    Bonuspoeng:
    113
    Så vi må søke om transittvisum ved ankomst?

12. FFlyer

FFlyer Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Nei. Boardingkort duger.

13. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,737
    Bonuspoeng:
    113
    Her er vår erfaring som lovet.

I Bergen fikk vi sjekket inn bagasjen hele veien til ICN. To billetter, en med SAS til Beijing og en med OZ videre til ICN.

Vi fikk kun boardingkort til PEK.

Ved ankomst PEK, gikk vi til international transfer desk, som ligger rett ved siden av immigration. Her fikk vi boardingkort ved å vise bagtags til ICN samt reservasjon.

Etterpå bar det gjennom immigration og sikkerhetskontroll. Boardingkortet ble stemplet med international transfer, så ingen behov for å fylle ut andre papirer.

Vi måtte vise pass og boarding kort konstant, så ikke pakk dette vekk etter immigration. Selv før håndbagasjen skulle scannes måtte pass og boarding kort vises :rolleyes:

Dette var vår erfaring, håper det er til hjelp.

KristianR, Fredrik81 and CrotchRocket like this.
  14. sexten

sexten Senior Medlem

Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Etter du var gjennom immigration, hadde du mulighet til å stikke ut i det "frie Kina"? :)

15. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,737
    Bonuspoeng:
    113
    Usikker, men vil tro det. Etter immigrasjon og sikkerhetskontroll er man inni gateområdet igjen. Vi ankom terminal 3 og hadde avgang fra samme terminal. Vil tro det er mulig å gå ut og inn igjen så lenge man holder seg innenfor 24t, men dette vet jeg ikke. Mulig man må fylle ut noen papirer....

16. Frankk

Frankk Medlem

Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg og kona flyr fra CPH til PEK i slutten av mai. dit med sas, så videre til Tokyo med Air China. har 2 timer og 40 min på flyplassen. Er det såpass kø for transitt at det er lite tid? Det er en gjennomgående billett osl-cph-pek-hnd. Må man få nytt boardingpass på PEK, eller får man alt på Gardermoen?

17. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,737
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vil si 2t og 40 min er ok. Vil tro du får boarding kort helt til Tokyo siden du har en gjennomgående billett. Hvis ikke, så gå til international transfer desk rett ved siden av inngang til immigrasjon.

18. nonstop

nonstop Medlem

Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Medforumister!
    Noen som vet sånn ca hvor lang tid det tar fra man søker til man kan hente visum? Det ser ut som jeg kommer til å være utenlands fram til 12 desember, planlegger å reise til Kina rundt 10 januar. Hvis jeg drar til 18 desember (mandag), tror dere visum kan være klart til 22 desember (fredag samme uke). Kunne jo prøvd visumservice, men det er kanskje litt risiko i forbindelse med treg postgang før jul? Hva ville dere gjort?

19. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,024
    Bonuspoeng:
    293
    Nå bor jeg geografisk greit til for den Kinesiske ambassaden. Og har alltid fått visa i løpet av fristen som er satt ved levert søknad på ambassaden. Så for har det vært en sum penger og litt bortkastet tid.

Derimot har russiske visa blitt vanskeligere. For 15-20 siden kunne en møte opp på ambassaden selv, så gjorde de det vanskeligere og krevde flybillett og hotellbestilling. Siste gang jeg skulle dit fikk jeg faktisk ikke levere søknad selv, men fikk beskjed fra ambassaden om å søke gjennom et reisebyrå eller liknende. Brukte Visumservice som riktig nok tar seg greit betalt, men som leverte raskt den gangen.

nonstop liker dette
  20. nonstop

nonstop Medlem

Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Til Russland, vet du om man fortsatt trenger priglasjenie (invitasjon utstedt fra Russland)?

Del denne siden