Kina – Visum og Transit

Tråd i 'Reisemål' startet av KainBenwi, 28. jan 2016.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Såvidt jeg vet gjelder 24 regelen enda.
     
  2. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Fløy via Shanghai i fjor vinter og da funket 24-timers transitvisum i alle fall.
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Men man kan vel forlate flyplassen så lenge man holder seg i samme by?
     
  4. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Kvar står det at ein må halda seg innanfor flyplassområdet? Eg har ein upcoming transfer i Beijing sjølv, og var av den tru at ein fekk eit 24 timars transit-visum som du kan forlata flyplassen med?
     
  5. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ikke helt hvem som skulle stoppet meg fra å gå ut døren på flyplassen når jeg satt og ventet på at innsjekk skulle starte.

    Men så står dette på www.travelchinaguide.com:
     
  6. LN-KFK

    LN-KFK Medlem

    Innlegg:
    66
    Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    18
    Var en tur oppe på Kinamuren under transitt i Beijing for en stund tilbake. Skulle uansett ha byttet flyplass fra den gamle til den nye, kan ikke se at det skulle være noen problem hverken og gå ut inn av nye flyplassen eller evnt bytte flyplass.
     
    sexten liker dette
  7. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    I og med at eg ikkje har besøkt flyplassen (endå) så kan eg ikkje sei dette sikkert, men eg vil jo tru at etter du har gått gjennom immigrasjonen og fått 24-timars transit-visum, så er det ingen som kan stoppa deg frå å forlata flyplassen?

    Kan @LN-KFK bekrefte dette?

    Om det reint byråkratisk er meininga det skal være sånn er jo ein anna ting.
     
  8. Stigoo

    Stigoo Medlem

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    33
    Viss du har norsk pass er eg redd du ikkje kjem inn utan ordinært visum. Dei undersøkte pass og visum ganske grundig på veg inn i november. Bilde vart tatt på flyplassen og samanlikna mot bilde i visum.

    Eg ville vore skeptisk til å gamble på å treffe ei kontrollør som slepp deg gjennom ved ein glipp. Det stod ein bråte kontrollører supervisorar i andre rekke som såg ut til å ta jobben veldig seriøst.

    Med ønske om ein god tur. Og lykke til!
     
  9. henrikvd

    henrikvd Aktivt Medlem

    Innlegg:
    302
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Fra UD:
    "For mange lands borgere gis 72-timers visumfri innreise til enkelte av de store byene, men Norge er ikke inkludert i denne regelen. Norske borgere kan imidlertid oppholde seg på flyplassen inntil 24 timer ved transitt (men man må ha gyldig flybillett som viser reise ut av Kina innen den tid)."

    Har lest det andre steder også, uten å klare å finne tilbake linken, at norske borgere ikke kan få vanlig transit visum slik de fleste andre land kan. Årsaken til dette er blant annet en viss prisutdeling for noen år siden.
     
  10. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Eg er klar over denne sær-regelen for nordmenn, men eg har lest om fleire nordmenn som på 24-timers "visum" har kunna besøkt byen dei har mellomlanda i. Dette har hovudsakleg dreid seg om Shanghai, men det er Beijing eg er usikker på.

    Har også lest det som står på UD sine sider, men det eg ikkje er sikker på er om det er noko(n) som helst som stoppar deg frå å forlata flyplassen etter at du har gått gjennom immigrasjonen og plukka opp baggasjen. Ved separate billettar må ein jo uansett heilt ut for å få sjekka inn på nytt igjen, og er jo dermed inne i Kina?

    Eg kjenner diverre ikkje til utforminga av Beijing Airport :)

    Den 20. Mai vil eg uansett få svaret, då eg skal connecta frå SAS til Cathay Pacific på separate billettar. Det er ikkje før på heimturen eg hadde tenkt meg ein tur ut for å sparka litt i muren deira.
     
  11. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Kan bekrefte at det er ingenting som stopper deg fra å gå ut, i alle fall i Shanghai. Hadde jeg hatt mindre bagasje og litt bedre tid så hadde jeg hoppet i en taxi og kjørt litt rundt når jeg var der i fjor.

    Problemet kan jo komme om man skulle være så uheldig å bli stoppet av politi eller liknende, som spør etter visum.

    Og jeg måtte hente ut bagasje og sjekke inn på nytt selv med gjennomgående billetter, da jeg hadde 5 timer i Shanghai. Så ut virker det som man må uansett.
     
    Petter B-C and sexten like this.
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    SK?
    Hvor langt fremover i tid?
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    SK Plus vs LH First.. jaja.. Hun overlever nok :)
     
    Stuttfeiten and Sobril like this.
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig. Hun kommer til å elske det!

    PS: Vi synes ikke det var den store forskjellen på Terminal og Lounge. Det sitter mer i hodet (det at det er et eget bygg), alle fasiliteter forøvrig er like.

    Hvis dere har god tid, det er flotte baderom med badekar, og selvsagt ikke noe problem å få med en bøtte champers. Ta hvert deres, og så kommer de å banker på dørene når det begynner å bli tid for å kjøre til flyet :)
     
    Sobril liker dette
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Gjør man vel.. F er F.. :)

    Du blir kjørt til flyet på følgende flyplasser: MUC, FRA, ZRH, VIE.
    Lurer på om det ikke også gjelder DUS og GVA, men mulig jeg husker feil..
     
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ahh, jo sånn sett har du rett.
    Det spørs hvor langt det er til flyet som du sier..
     
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    +1 :)
     
  18. PanEos

    PanEos Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei . Er der noen her som vet hvor mange ganger jeg kan bruke mitt multi visum??
    Jeg har hørt at dette muligens kun kan brukes 2 gangero_O
     
  19. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Det avhenger av hvor mange innreiser du har. Dette skal stå på visumet. Jeg har hatt både 1 og 2 innreiser, da har det stått antall innreiser på visumet i passet. Det finnes også et ubegrenset, men hvordan dette står beskrevet i visumet vet jeg ikke.
     
  20. PanEos

    PanEos Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Det står category M entries M 60 days.
     

Del denne siden