Kina – Visum og Transit

Tråd i 'Reisemål' startet av KainBenwi, 28. jan 2016.

  1. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Mitt pass innholder stempel fra både Tyrkia, India, Egypt og Burundi, søkt og innvilget visum, vært i Kina 2 ganger i år, null problem.
     
  2. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Ellers godtas det om du skal besøke to/flere land som har poltiske utfordringer/ikke godtar hverandres turister. Typisk Israel og en del muslimske land. Vil tippe at dette nå også kan gjelde USA og the axis of evil.
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Det må komme et skriv fra arbeidsgiver om at du trenger flere pass i ditt yrke.

    Dette Tyrkia-opplegget er nytt. Hun vi snakket med på ambassaden når vi var der hadde aldri sett dette før, så vi kom vel en uke for seint..
     
  4. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk @Xflipper @milehigh og @Are

    Jeg har ikke arbeidsgiver, siden jeg er selvstendig næringsdrivende, så da spørs det om de godtar et brev fra meg? :)

    Xxx.
     
  5. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Et brev fra deg, med kopi av firmaattest eller lignende bør gå fint.
     
    no-backpacker liker dette
  6. AirBalloon

    AirBalloon Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei, jeg ble litt nervøs, så jeg tenkte jeg kunne søke råd hos dere ekspertene.
    Har vært en ivrig leser på dette forumet, men har ikke skrevet noen innlegg tidligere.

    Caset er som følger:
    Skal reise til Kina i helgen. Når jeg nylig skulle ha pass til jentungen så kommenterte politidamen at der var en ørliten rift i passet mitt. Dermed mente ho at jeg absolutt måtte ha nytt pass. Hadde da akkurat fått nytt etårs visum til Kina i det passet. Damen mente at det ikke var noe problem, og hullet ut alle sidene i gamlepasset mitt bortsett fra visumsiden. Det var bare å vise gamlepasset sammen med det nye. Er det noen som har erfaring med dette? Er jeg nervøs uten grunn
     
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke om noen fikk det med seg, men for en del år siden (2005-2010ish) solgte man ett pass som hadde en ny side med hardplast der all info sto. Passet løsnet i bunnen og den siden flappet. Jeg ble advart i Norge, men hadde aldri noen problemer med å komme meg inn noen steder. Siden jeg bruker passet minst en gang i måneden, tok det en tid før jeg fikk fikset dette

    Så jeg ville ikke tatt det så høytidelig, men erstattet det så raskt som mulig
     
    no-backpacker liker dette
  8. oddmartinsn

    oddmartinsn Medlem

    Innlegg:
    63
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Ble det ordnings med visum?
     
  9. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe, jeg hadde også et slikt pass @tommy777 . Ble også advart i Norge, men hadde ikke problemer med å komme meg inn i USA ihvertfall.

    Interessant case, fortell gjerne om hvordan det gikk @AirBalloon!

    Xxx.
     
    tommy777 liker dette
  10. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk mail fra Visumservice i går, om at passet mitt, med to innreiser, er innvilget og på vei til meg! Hurra! (Jeg hadde tyrkisk stempel i passet ja.)

    Xxx.
     
    RoadKing, Xflipper and oddmartinsn like this.
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Ordnet seg her også.
    Passet er returnert med visum festet fast :)
     
    RoadKing liker dette
  12. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Går litt halvveis OT her: Kan vi nordmenn komme og gå så ofte vi vil i den 90 dagers visumfrie perioden man har ved innreise til Hong Kong? Og er det et fett hvor i verden vi lander fra? F.eks. ankomme med SAS, så reise til Vietnam på en VN-flight, for så å ankomme igjen med VN noen dager senere.
     
  13. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,065
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg finner ikke noe spesielt om dette på Utenriksdepartementet sine sider, så jeg tviler på at det er problematisk. Jeg hadde tatt kontakt med den norske ambassaden i Kina for å være sikker. Nordmenn blir jo ikke akkurat båret på gullstol i Kina.
     
    Last edited: 29. okt 2016
    Petter B-C liker dette
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Det vil jeg egentlig tro at du kan.
    90 dagers visumet er jo i utgangspunktet bare så du ikke skal bli der for alltid.
    Er vel ikke slik at de ikke ønsker pengene du legger igjen, bare du tar med deg hatten din og drar innimellom :)
     
    Petter B-C liker dette
  15. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, du kan komme å gå i Hong Kong som du ønsker med norsk pass, hvis du kommer inn med vanlig entry så er eneste kravet at du som nevnt ikke er der mer enn 90 dager pr gang. Jeg har fått utstedt nytt innreisekort ved innreise selv om det var under 3 mnd siden sist gang.

    Hvis du besøker Hong Kong ifm business med mer 3 grensekrysninger pr år så er det foretrukket at du søker om e-Channel services og HKSAR Travel Pass.
     
    Last edited: 29. okt 2016
    Petter B-C liker dette
  16. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, takk for superrask respons folkens! Må selvfølgelig sjekke nærmere selv, var bare møkk lei reiseforberedelser isted... (Sa noen banne i kirka eller?) Ble litt obs på problemstillingen da jeg leste at Vietnam kun tillater én visumfri innreise a 15 dager hver 30. eller 45. dag om jeg forstod riktig, så fint å bare høre hva praksis/andres erfaringer var i HK. :)
     
  17. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har flydd ARN-HKG, HKG-TPE, TPE-HKG og HKG-ARN på separate billetter uten at det var noe problem. Alt var riktignok innenfor en ukes tid.
     
    Petter B-C liker dette
  18. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Pleier jo stort sett å gå bra, og jeg har heller ikke funnet noe i HKs immigrasjonsregler som sier noe annet. Det aller viktigste er at Vietnamdelen av turen går greit.

    Fikk sydd sammen en multi city HKG-HAN-DAD-SGN-HKG i VN eco for bare 3100,- totalt for oss begge gjennom Expedia.com.hk etter mye prøving og feiling. VN ville ha 5-6000,- for samme opplegget, alternativt bare 2872,- for ordinære t/r-billetter med korte, kjipe stopp. De ekstra 228,- gir virkelig value mtp. friheten til lengre stopp i HAN/SGN. Billettene er attpåtil refunderbare for 400 HKD i gebyr. Mat og drikke er også inkludert i eco. Gleder oss!
     
    Last edited: 02. nov 2016
    Are and RoadKing like this.
  19. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan var nå dette igjen - Jeg har søkt visum til Kina for 8 dager siden. Men enda ikke hørt noe. Trodde man fikk en sms når man kunne hente? Eller var det slik at de sier hvor mange dager til du man hente passet, når man søker(Det gjorde dem nemlig ikke når jeg leverte søknaden)

    Er kanskje bare å ta seg en tur bort, kanskje er alt i boks allerede...
     
  20. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Det står hentedato på kvitteringen din.
     
    Anton80 liker dette

Del denne siden