Kina – Visum og Transit

Tråd i 'Reisemål' startet av KainBenwi, 28. jan 2016.

  1. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Det ser med andre ord ut som at reglane er like strenge andre vegen(?)
    Så, har me eigentleg noko å klage over? :)
     
    yukho and RoadKing like this.
  2. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    For meg så virker hele prosessen for å få seg en lang helg i Beijing eller Shanghai lang og kostbar. Litt lettere for dere som bor i hovedstaden. Det har jo blitt gjort noen kukstykker ovenfor Kina så vi er vel ikke akkurat på vennelisten heller.
    Av Asia destinasjonen til SAS så er det kun NRT og BHK jeg ser som aktuelle. Her ordner man noen papirer når man lander så er alt i boks har jeg forstått. Er det flere som har samme oppfatningen?
     
  3. dangerdoof

    dangerdoof Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Har to-tre turer til Kina i året.
    For første gang siden han der typen fikk fredsprisen har jeg fått invilget årsvisum nå i februar. Ellers har jeg måtte søke hver gang. Bruker visumservice.no som gjør hele prosessen veldig enkel og grei. Koster noen hundrelapper riktignok, men ville brukt dem.
     
  4. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Bor ute i distriktet så da blir Visumservice benyttet. Har ingenting å utsette på de. Enkelt og greit, men det koster noen kroner som @dangerdoof skriver.
     
  5. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Ja. Prosessen med visum til Kina er for tidkrevende og kostbar for en langhelg, spesielt hvis du ikke bor i nærheten av Kinaambassaden.

    Det er veldig synd at vi som reiseglade, blåøyde, blonde, rike (og sikkert vakre) Nordmenn må gjennom papirmøller og gebyrer for å reise dit vi vil. Jeg kjenner jeg blir sur når Tyrkia krever visum av meg. Tror de at jeg har tenkt å flykte dit??? USA skjønner jeg litt, og de har onlinesøknader. Kina er vel en politisk "fuck you back" fra Nobelsprisen.
     
    Fredrik81 liker dette
  6. dangerdoof

    dangerdoof Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Hahaha :)
     
  7. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Koster noen hundrelapper sier dere, har dere noen pris eksempler. Mener jeg fant en plass som kostet 1200-1500kr per pers. Og de ble passet utilgjengelig ca 2uker(1uke hos ambassaden). Blir et greit påslag når billettene er på tilbud til 3000kr.
     
  8. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,227
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har bare vært i Kina en gang og det var før den akk så berømte fredsprisutdelingen, men det var ikke noe enklere for oss ute i distriktet da heller. Omstendelig og tidkrevende er vel fasit. Den gangen fulgte jeg alle prosedyrene til den kinesiske ambassaden i Oslo og det gikk forsåvidt greit, men jeg hadde aldri giddet det bare for en langhelg e.l. så lenge jeg ikke bor i området. Jeg vurderte også å bruke Visumservice e.l. den gangen, men syntes ikke det var verdt det. Men det er selvfølgelig mulig at det har blitt enda mer omstendelig (og tidkrevende og kostbart?) å ordne dette selv nå. Jeg mener at jeg den gangen måtte sende passet mitt rekommandert (?) til ambassaden og bl.a. legge med en adressert svarkonvolutt og kontanter for å betale for rekommandert retur av passet til meg.

    Men den skal de ha; I forhold til visumprosessen til India på den samme tiden så var det en lek å komme seg til Kina. Men nå har vel til og med India fått elektronisk opplegg for visum om jeg ikke tar helt feil.
     
    Chrisbgg and Fredrik81 like this.
  9. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg betaler 1200. Da bruker jeg visumservice. Jeg betaler gladelig de kronene enn å fly til Oslo og sitte på ambassaden en dag. Passet pleier å være tilbake innen en uke. Du kan søke ekspress behandling.
    Det blir noen kroner ekstra på den totale prisen på reisen. Men det sparer deg for mye tid og en eventuell flybillett til Oslo.
    Men for en langhelg ville jeg heller valgt Hong Kong.
     
    Fredrik81 liker dette
  10. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Kinesisk visum har etter min begrensede erfaring vært et ork av dimensjoner lenge før nobelgate..

    Jeg reiste 5 mnd i asia i ´09, og booket og bestilte visum via ambassaden i Oslo, sendte med T/R billett Oslo - Shanghai, med retur 5 mnd etter, og spesifiserte at jeg trengte 6 mnd visum(multiple entry) , som var noen hundrelapper dyrere. Betalte for 6 mnd, og tenkte alt var i skjønneste orden. Kom inn i Shanghai, reiste ut igjen, og reiste rundt i stort sett hele Asia, på retur fra Kuala Lumpur 4 mnd senere, kommer vi ikke med flyet. Visum er utgått... Ringer ambassaden i Oslo, som kommer med klassikeren. "Sometime we give 1 month, sometime we give 2 months, sometime we give 3 months, sometime we give 4 month, sometime we give 5 month, sometime we give 6 month."

    OK da.. det var den flybilletten, og mindre dager Kina..

    Enden på storyen var at Kina-Ambasaden i Kuala Lumpur var et helvete å få visum på. Fløy til Manila(Flydde med Harlem Globetrotters på AirAsia, det var et syn av dimensjoner... midtgang full i lange bein!) fikk visum til kina på 2 dager, og via japan, før hjemreise..

    Burde sikkert sjekket nøyere, var litt usikker på de datoene som stod i passet, men men, betalte jo for 6 mnd tenkte vi.. shit happens, men fikk 2 ekstra land på turen, så kan jo ikke klage for mye :)

    C
     
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,336
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Her for par uker siden var jeg og en kollega på ambasaden til Kina for å søke om visum.

    Søknaden ble avvist i skranken uten begrunnelse, et veldig merkelig opplegg.
    Vi kunne komme tilbake i desember sa vedkommende, helt klart en uhøffelig og unødvendig provokasjon når reisen er kjøpt og betalt til oktober..

    Kom plutselig over denne artikkelen:
    http://www.aftenposten.no/reise/Fikk-studieplass-i-Kina--na-nektes-hun-visum-808758_1.snd

    Det ryktes altså at alle med stempel fra Tyrkia i passet blir nektet behandling av søknaden. Både jeg og min kollega har dette..

    Noen andre med tilsvarende erfaring her?
     
  12. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    113
    Da er det vel bare å få seg nytt pass da? :rolleyes:
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,336
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Det spørs det ja.. Mitt gamle er jo tross alt 3 måneder allerede...
     
  14. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Spørs om det vil hjelpe...
    http://www.aftenposten.no/reise/Fikk-studieplass-i-Kina--na-nektes-hun-visum-808758_1.snd
     
    Last edited: 26. aug 2016
  15. gardamix

    gardamix Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Har aldri opplevd noe slikt med visum til Kina..
     
  16. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,028
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Kina har blitt veldig strenge...
     
  17. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Skyldes G20 møtet som avholdes i Hangzhou ++
    Myndighetene vil ikke ha utlendinger til Kina som på noe vis kan lage opptøyer eller annet styr. Det er flere jeg kjenner som har samme problem. Men det finnes et par omveier, men da må du kjenne folk og ha gode invitasjoner!
     
  18. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Hmmmm.... ikke bra... Jeg var i Tyrkia for 3 år siden.... og jeg trenger to innreiser i desember... Grrrr....

    Hva gjorde dere @Are , løste det seg på noen måte?

    Nytt pass ja... Da jeg søkte om to innreiser i april fikk jeg beskjed om at det ikke var noe problem siden jeg tidligere hadde hatt 1 års multi-entry visa fordi mannen jobbet der. Kanskje dumt å skaffe nytt pass da, men om de er superstrenge på dette med Tyrkia er det vel bare å skaffe seg nytt pass.... ?

    Xxx.
     
  19. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    PS. Vi bodde i Hangzhou og jeg kan vel trygt si at det har vært mye styr før dette G20-møtet ja! :)

    Xxx.
     
  20. oddmartinsn

    oddmartinsn Medlem

    Innlegg:
    63
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Når var du sist i Tyrkia? Har tur til Kina i november, med et seks år gammelt stempel fra Tyrkia.
     

Del denne siden