Kina – Visum og Transit

Tråd i 'Reisemål' startet av KainBenwi, 28. jan 2016.

1. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,022
    Bonuspoeng:
    293
    Det gikk i bøtta for lenge siden. Og ble begravet under en rasismedebatt før fly og kjøttskam ble hverdagsord.

Nye tider nye herrefolk:oops:

AB69, milehigh, drsyk and 2 others like this.
  2. phileas

phileas «Thanks upgrade»

Likes mottatt:
    3,491
    Bonuspoeng:
    93
    Har besøkt Kina en god del ganger og syntes det er et veldig spennende land og oppleve. Har selv lagt opp til en rundreise på nyåret med retur til Europa fra Beijing hvor jeg har lagt opp til en stoppover på 22 timer. Når jeg leser om erfaringene her på tråden blir jeg veldig skeptisk til om jeg ønsker å ta denne risikoen. Har bestilt en natt på Hilton og regner jo med at en papirutskrift av bookingen kan hjelpe litt. Tanken på å tilbringe 22 timer på flyplassen frister ikke mye. Er det noen på forumet som har info om Sas kommer til å benytte den nye internasjonale flyplassen som nettopp åpnet. Ser at BA skal benytte den nye sjøstjernen av en flyplass. Så får vi bare håpe alle reiseglade på dette forumet at vi snart får gleden av å benytte 72 timers Kina opphold uten visum som de fleste andre land i Europa kan bruke. Syntes selv at den ordinære visumprosessen med personlig intervju er helt håpløst. Vi får håpe på at våre myndigheter kan bidra til at det blir mer praktisk å besøke Kina :)

3. nick5000

nick5000 Medlem

Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    28
    De fleste andre europeiske land har vel 144 timer.

Hilton er det på flyplassen? For med 24t transit så skal man egentlig ikke forlate flyplassområdet selv om ikke dette har vært noe problem i Shanghai ihvertfall. Så jeg ville ikke vist hotel booking, kun neste flybillett.

4. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    PVG er et sært unntak. Transitt på PVG med de fleste flyselskap krever at man skal gjennom immigrasjon, plukke opp bagasje og sjekke inn på nytt. Hver gang jeg er på PVG, ser jeg alltid stressende transitt-passasjerer som står i kø for å komme ut i landside.

5. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,414
    Bonuspoeng:
    293
    EDIT: Gjelder det HKG-PVG-CPH også? Hong Kong Airlines og SAS bør vel ha et samarbeide der, eller må en plukke opp bagasjen og så sjekke inn på nytto_O

Last edited: 27. sept 2019
  6. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    1,960
    Bonuspoeng:
    93
    Air Hong Kong er innenriks-fly og utenfor Star Alliance, så du må beregne tid til å ta bagasjen med deg til ny innsjekk...

7. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,414
    Bonuspoeng:
    293
    Min feil, skrev feil flyselskap. Mente Hong Kong Airlines.

8. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Med mindre du reiser inn og ut med China Eastern, må du regne med å plukke opp bagasjene dine og sjekke inn på nytt.

9. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,414
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er jo helt bak mål...Flyr med SK i C, codeshare med SAS via Hong Kong Airlines....Da har vi 2 timer på PVG, hva mer kan bli en pos./neg. overraskelse...

Virker nesten som alt blir satt på pause i det man ankommer den kinesiske landegrensen, den muren de har, er nok flyttet inn ved flyplassene, der man enten har griseflaks eller ikke.

10. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Om dere ikke kan endre reisen, så vil jeg anbefale at dere går så fort dere kan, eller løpe. Ventetiden i immigrasjonen kan ta alt fra 10 minutter 50 min. etter min personlige erfaring, alt ettersom hvem og hvor mange som står foran dere i køen. Det er også viktig at dere fyller ut riktig skjema(blå) og stå i riktig kø(skranken lenge unna/ytterst).

drsyk liker dette
  11. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,414
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje bedre med 2 kabin kofferter og heller kjøpe ting en kan kvitte seg med i HKG, for et JXXXX mareritt dette "konseptet" er, skal ringe EBG telefonen og forhøre meg om muligheter til å endre hjemreisen. Takk for tips og god informasjon @bombusfervidus :)

12. phileas

phileas «Thanks upgrade»

Likes mottatt:
    3,491
    Bonuspoeng:
    93
    Har kjøpt Hilton Beijing inne i byen. Har gått greit med 24t opphold i Shanghai tidligere så satser på at det fungerer også i hovedstaden. Det er tre døgn opphold som svært mange nasjoner deriblant våre naboer Sverige og Danmark kan ha uten krav til visum. Håper virkelig dette snart også kan gjelde for Norge uten å måtte gå gjennom visum byråkratiet :) Uansett ikke artig å lese om dem på forumet som har fått utfordringer med å benytte 24-timers regelen slik at kanskje bør jeg få endret returen. Hotell som jeg har booket er heldigvis kanselerbart.

Last edited: 28. sept 2019
  13. nick5000

nick5000 Medlem

Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    28
    Sverige og Danmark og de fleste andre har 144 timer.
    http://cy.chineseembassy.org/eng/lsqw/t1567073.htm

Edvard and phileas like this.
  14. Mbj

Mbj Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skal sende to stk som ikke er voldsomt reiseteknisk anlagt på CT-tur, og de har nå fått retur med LH F fra PVG. En av de har stempel både fra Dubai og Marokko i passet. De har 4 timer på PVG.

De må bruke blå blankett, og de må gå i skranken lengst til venstre. Noe mer de burde passe på/være klar over for at dette skal gå så smooth som mulig?

Shyneno liker dette
  15. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    kjenner det er litt over snittet slitsomt for en vestlending å søke vilkårlige biz biletter med SK og det er 88% til PVG, PEK eller av og til HKG:(

har ikke vært i kina før, og dermed ikke visum.

alternativet er å samle hele familien og reise til oslo på kinesiske ambassaden for å søke visum til en reise man kanskje skal dra på en gang....

takke meg til ESTA

16. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,891
    Bonuspoeng:
    293
    Takke meg til visumfri entrance ....

holmen and leeds1979 like this.
  17. A346

A346 Medlem

Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    43
    Har booket SAS C OSL-PEK//PVG-OSL i februar med planer om å booke separat billett til TPE. Var i Kina sist i mars i år, og gidder ikke styre med visum-prosessen igjen. Har derfor satset på at 24 timers transit-visum ville ordne biffen.

Er dette nå vel risikabelt å satse på?

Pga dårlig connections er også planen å legge inn en natt i PVG på hjemreisen. Dette er en bonusbestilling, så avbestiller glatt dersom det kan resultere i at vi må tilbringe en natt airside i PVG...

Last edited: 14. okt 2019
  18. Modegard

Modegard Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,380
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har benyttet 24 timers visum i Beijing i det siste? Og som kan bekrefte/avkrefte at det funker. Vurderer å legge inn et 20 timers stopp for en tur på Muren i Januar.

19. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Igår til idag. Siden vi fløy Lufthansa F ble vi hentet på flyet og guidet til 24/144-timers transfer skranken og det var bare en person foran oss i køen så det gikk fort. Det er rapportert om problemer hvis du har tyrkisk stempel eller *stan og lignende, men ellers kan du regne med at det går bra.

Jeg kan varmt anbefale http://www.layover-tour-beijing.com/. Vi valgte tour til både den forbudte by og muren, men hva man rekker kommer jo litt an på når man lander siden ting stenger og det er mye trafikk. Guiden vår var veldig flink og flink nok i engelsk til at det gikk å ha en normal samtale om løst og fast når man kjørte fra sted til sted.

Modegard, animals and Edvard like this.
  20. Modegard

Modegard Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,380
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tilbakemelding:) Da går vi nok for en lignende løsning!

Del denne siden