Kina – Visum og Transit

Tråd i 'Reisemål' startet av KainBenwi, 28. jan 2016.

  1. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
  2. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Leser nå dette. Også leser jeg også det @Jorge skriver over. Er det blitt endringer og jeg har driti meg ut ved å satse på 24-timers visum eller kommer jeg inn og får tatt turen til muren jeg har booket?
    67A6A3F4-1D48-40FA-B41D-56E211ED4F7B.png
     
  3. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,666
    Likes mottatt:
    6,656
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tviler på at de har endret på noe siden fredag og det gikk helt fint for oss. Vi fylte ut skjemaet og leverte det med passet og det eneste de spurte om i tillegg var boarding pass til neste flight eller utskrift av billetten.
     
  4. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Fasit (idag): Rett inn uten problemer :)
    Jeg har heller ingen rare stempel i passet ;)
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Problemet med mye av det man finner på nettet, man aner ikke hvor ferskvare det er. Dette er nok fra da Norge var svartelistet.
     
  6. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
  7. henrikbk

    henrikbk Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Noen innspill?

    Med visumet jeg har til Kina har jeg oppgitt ved søknaden til ambassaden flightnummeret mitt. Nå blir reisen lagt opp litt anderledes slik at jeg kommer med en annen flyvning til Kina (via Seoul contra København) men ankommer samme dag (+/- en dag eller to) som oppgitt. Flight ut av Kina blir den samme.

    Jeg tenker at det ikke bør by på noe problem, men er det noen som har opplevd noe lignende?
     
  8. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,624
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde første forsøk på å få levert søknad om visum til Kina i dag - det ble crash and burn! :(

    Nedenstående er erfaringene, disse er sikkert listet lenger oppe i tråden, som jeg sikkert burde lest nøyere før jeg booket tid, men kan vel sikkert gjentas for nye lesere:

    1) ta med kopi av pass (infoside)
    2) ta med utskrift av booking - hver søker må ha en utskrift
    3) ta med utskrift av hotellestilling, som over hver søker må ha en utskrift, og det må fremkomme på utskriften navn på alle som skal innkvarteres på rommet (det siste førte til hektisk telefonering til hotels.com for å få føyd inn medreisende)
    4) sist men ikke minst, ingen vits i å være for tidlig ute, dvs mer en tre måneder før om en søker enkelt entry

    Vi klarte å ordne opp i punkt 1-3 på stedet ved å kjøpe ark til printeren/kopimaskinen de har på senteret for 10 spenn stykk (så ta med egne A4 ark kan også være et tips!), få endret hotellbestillingen og kjørt ut alle dokumentene.

    Det var siste punkt vi røk ut på, det betyr heldigvis at vi også har god tid, så får smøre oss med tålmodighet og booke ny tid nærmere jul (bor heldigvis i Oslo så det personlige oppmøtet er ikke et problem som det ville vært om en har lengre reisevei til visumkontoret)

    I tillegg til ovenstående skal en selvsagt også ha med selve passet, samt utskrift av online søknad som en forhåpentligvis har klart å fylle ut riktig - men siden vi ikke nådde frem til selve innlevering på dette første forsøket, så kan det hende vi får nye avvisninger når vi kommer tilbake senere. Legg også merke til strenge krav til hvordan passbilde skal se ut, minst en person foran oss ble avvist pga at medbragt passbilde hadde for mørk bakgrunn.
     
    coconuts, milehigh, jgroneng and 3 others like this.
  9. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Dette virker som et sant helvete, med god porsjon respekt for deres visum søknad regler eller regime om det så passer bedre. Betydelig enklere med E-visum til Turkia:rolleyes:

    Lykke til neste gang @Sonictravel og takk for heads up;)
     
    Sonictravel liker dette
  10. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Kjenner at det er lenge til jeg gidder å besøke Kina igjen! Håper det ordner seg for deg.
     
    Travellingalf and Sonictravel like this.
  11. Allora

    Allora Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    Hei! Har forsøkt å bla meg igjennom noen av sidene her, men klarte ikke helt finne svar, så håper noen har oversikt.
    Skal ha en International - International transfer på PEK. Reiser kun med håndbagasje. Ikke gjennomgående billett, men har ca. 3 timer layover så håper det går bra.
    Uansett - Må man gjennom immigrasjonen når man reiser uten innsjekket bagasje og ikke har behov for å gå landside? Hva må man eventuelt fylle ut og hvor skal man gå? Takk!
     
  12. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Slik jeg husker, er det mulig å sjekke inn på nytt på airside i PEK. Jeg vil dog forsøke å sjekke inn på den andre reisen samtidig som man sjekker inn den første. Det har jeg gjort flere ganger gjennom de siste årene med få avslag fra innsjekkingspersonell.
     
    Allora liker dette
  13. Allora

    Allora Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    Det virker som det skal gå fint å sjekke inn i appen minst 24 timer i forkant (ankommer PEK med SAS og skal videre med Asiana).
    Slipper man da i tilfelle å gå gjennom immigrasjon? Takk!
     
  14. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Er ikke sikker på PEK godtar boardingpass på mobil. Det sikreste er å be om boardingpass før du begynner å fly.
     
    Allora liker dette
  15. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    I denne tråden er det mange spørsmål og svar - og mange som for alltid vil være usikker på både det ene og det andre. Her er noen greie huskeregler for hvordan man skal komme seg inn og igjennom Kina, enten om du trenger visum eller har landet...
    • Alt som kan gå galt... - har usannsynlig mye større sjanse for å gå galt når du skal reise til Kina.
    • Problemene som kan oppstå kan skje hvor og når som helst:
      Skjer allerede før du tenker på å reise, begynner å planlegge, før du søker visum og leter etter informasjon, når du fyller ut visumsøknaden (online), når du venter på oppmøte på visumkontoret, selve møtet med visumpersonalet i Oslo, mens du venter på å få (avslag på) visum, før avreisen, på flyplassen, på flyet, ankomst i Kina, i transitt-visum køen, i passkontrollen, bagasjeutleveringen (eller ingen bagasje), t(r)ollkontrollen, evt. opphold utenfor flyplassen inkl. luredrosjer etc, ny innsjekk med tilhørende alle instanser for kontroller og mangler...
    • Og hvorfor går det galt? Fordi du har gjort (formalia-) feil, fordi du ikke visste bedre, skjønte alvoret, gjorde antakelser, gårsdagens kunnskap er morgendagens dårlige historier, fordi oversettelser ikke nødvendigvis har riktig ordklang og betydning i oversatt status, manglende forståelse på autoritet vs. subjektiv sosialitet (hvor alle skal med), at du trodde på bestemora di som misjonerte i Kina på 60-tallet eller kjenner en som har gjort de samme rutinene hvert år uten å få med seg nye regler, fordi du leste på IF om kulinariske rutiner som innebar røde konvolutter, fordi den kinesiske ambassadens nettsider har utforming som om de var pimpet med 90-tallets bling-bling, fordi du trodde at en kopi var nok for flere, at du visste bedre, at manglende kulturforståelse også er manglende respekt for å få gjort ting riktig. For å ikke snakke om at du ikke har lest deg opp på kinesiske smiger og eventyr, at du tror at Kina-dragen jobber i visumseksjonen og mener at norske manerer og struktur er overlegen og til slutt glemte å være høflig da du så det kinesiske søknadsskjemaet er like langt som et vondt som geometrieksamen i gamle dager.
    Så kjære deg, som enda ikke har gitt opp. Det er HÅP, men det henger i et tynnslitt snøre og den som først klarer å klamre seg i håpet, er tålmodig og troverdig mot Maos lille røde - vil klare seg til slutt. Ikke gi opp!

    Til deg som har gitt opp: Det er bare se på at dragen fra Midtens rike erobrer og spiser hele verden. Til slutt er du fortapt.

    Så til syvende og sist:
    • Les alltid ALL informasjon på visumseksjonens side. Noe praktisk informasjon kan være gjemt flere år tilbake i tid(!). Sjekk også for oppdateringer dagen før eller samme dag som innlevering av søknad! Endringer skjer gjerne plutselig!
    • Les også gode tips på UDs sider for reiseinformasjon utland.
    • Det er bedre med for mye dokumentasjon enn for lite!
     
    Mbj, Allora, Upsaker and 4 others like this.
  16. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Basert på de siste postene her så var det nok litt derfor jeg betalte omlag 28000 kr for visum til Kina:D Ingen eller få issues da, men det var nære. Det var mer flyselskapene som skapte #%&%#& for oss, men begge turene, tidligere i år, går inn på topp 10 listen min.
     
    chrt, Sonictravel and drsyk like this.
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Nåda, det var da voldsomt. Jeg har vært en gang i Beijing, to ganger Shanghai, gjort formelle feil så det har rukket. Og to av gangene var mens Norge var i fryseboksen pga fredsprisen.
    Vi kom inn og hadde feiende fine opplevelser.
     
    chrt liker dette
  18. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Regner med at du skal videre med OZ334. Denne reiseruten har jeg utført 4-5 ganger de siste årene.

    Ved innsjekk i Norge ber du om boardingkort hele veien til ICN.

    1. Boardingkort til ICN - ved ankomst PEK går du til immigrasjon. Når du står og ser på immigrasjonsbodene skal du til International transfers på vesnte side. Altså egen inngang. Etter immigrasjon går du ned en trapp og gjennom sikkerhetskontroll. Etter immigrasjon, ikke legg vekk pass og boardingkort, dette må vises en 2-3 ganger til. Etter sikkerhetskontroll kommer du ut i terminalen igjen.

    2. Boardingkort til PEK - Det har hendt meg én gang at jeg fikk boardingkort kun til PEK, mest sannsynlig pga inkompetent innsjekkingspersonale. Ved ankomst PEK må du da gå til transfer desk som ligger rett ved den ene inngangen (inngangen til venste når du står vendt mot immigrasjon, altså nærmest inngang international transfer) til immigrasjon. Her ber du om boardingkort til OZ flighten.

    HUSK, ha alltid med deg papirkopier av flyreiser, hotell etc som kan være av relevans for folka som jobber på PEK.

    Har ikke prøvd å sjekke inn i app, klarer du å sjekke inn helt til ICN? Jeg tror det tryggeste er å satse på fysiske boardingkort.
     
    Insomnia4u, drsyk, chrt and 3 others like this.
  19. Allora

    Allora Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    Det stemmer, OZ344 videre til ICN.
    Fikk mulighet til å sjekke inn fra PEK til ICN, men det var ikke mulig å printe boardingkort: «Please contact check-in desk to print boarding pass». Forstod også nå at det ikke er mulig å få sjekket inn til PEK uten visum online.
    Takk for en meget god forklaring, så håper jeg at SAS vil være behjelpelige med å fikse boardingkort helt frem til ICN!
     
    Ombo liker dette
  20. Ombo

    Ombo Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    93
    Vi skal fly denne ruta til våren. Del gjerne erfaringer!!
     

Del denne siden