Kina – Visum og Transit

Tråd i 'Reisemål' startet av KainBenwi, 28. jan 2016.

  1. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Enig med @bombusfervidus :)
     
  2. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,994
    Likes mottatt:
    10,939
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig jeg har forhastet meg, men jeg har klart å booke tur i vinterferien til Shanghai på FP med SAS. Retur fra Hong Kong så den er nok grei. Jeg gidder ikke søke visum til Kina, så blir max 24 timer i Shanghai. Etter å ha lest litt av denne tråden her, burde jeg revurdere hele planen og finne billetter andre steder eller håpe at alt går bra?

    Burde jeg isåfall ta ei natt i Shanghai så lenge jeg holder meg under 24t eller satse på å fly videre samme dag da med minst 3 timer før nytt fly?`Jeg har planlagt å ta med barna.
     
  3. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk ikke med meg ende destinasjon?PVG så holder 3 timer, er ikke noe problem med å få 24 t transfer visum, spm. er om med barna "orker" 24 t i Shanhai, eller er det bedre å bare sitte i loungen, så neste fly?
     
  4. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,994
    Likes mottatt:
    10,939
    Bonuspoeng:
    183
    Har ikke bestemt meg for destinasjon ennå. Det eneste som er sikkert er at vi vil ha sol og varme. Og helst ikke altfor langt unna Shanghai/Hong Kong.
     
  5. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke reist selv, men kjenner en som nylig (oktober) har hatt transit i PEK og PVG med diverse stempel fra muslimske land, deriblant Dubai, uten at det ble problemer.
     
  6. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Tror ikke muslimske land er et problem generelt, men Tyrkia og land mellom Tyrkia og Kinas grense.
     
  7. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,895
    Bonuspoeng:
    93
    Transitt burde nok gå fint uansett hvilke stempel du har i passet. 24t transitt visa on arrival kan kansje by på problemer.

    Var selv på PEK i september å ble nektet transitt visa on arrival. Fikk aldri vite grunnen men har resonert meg frem at til tyrkisk stempel i passet var grunnen.
    Ble uten problemer geleidet videre til internationalt transfer og hadde ingen problemer utenom dette.

    Har bestilt nytt pass for anledningen i januar selv så satser også på at det skal gå fint ;)

    Slik jeg tolker deg skal du kun ha transfer og dette burde gå helt fint med gjennomgående billet.
     
    Ombo liker dette
  8. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Det er litt av dilemmaet en ser for seg selv(24t transitt visum on arrival) på PEK, mellom destinasjon sommer`n 2020, derav et Tyrkia stempel 2017 og nå et til i 2019.

    Kjipt å "overnatte på flyplassen" og ser an om nytt pass må oppdrives før avreise.
     
  9. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Mye sol og varme utifra PVG å oppdrive, ca. 2-3 timer med fly ankommer en mange fine destinasjoner.
     
  10. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var jo nylig "innom" Beijing. For ordens skyld, det heter TWOV som står for Transit WithOut Visa. Altså ikke visum, eller "24-timers-visa" ;)

    Jeg har stempler i passet fra bl.a. Qatar x 2, Dubai x 2, Myanmar, Thailand, Hong Kong (stempel?) og Israel. Jeg vet ikke hva som lagres og ikke lagres i passet elektronisk og på "meg", men har også vært i Tibet, Nepal, Indonesia og Malaysia siste årene. Jeg var mest spent på Emiratene, men plutselig slo det meg at Tibet kunne fatte interesse... På vei ned tok det litt tid, og vakten sa plutselig "Oh, you've been to Shhzhzhhzhhejee" et-eller-annet, aner ikke hva han sa. Jeg ble med et redd for at han snakket om en provins i Tibet eller noe (Kina vet hvor du har vært..!), eller noe med Hong Kong. Jeg spilte dum (sikker unødvendig) og svarte "Yes, I've been to Beijing" (som er sant, flere ganger). Han svart bare "Hmm, ok", og ikke noe mer stress. På vei hjemover var det ingen kommentarer og godkjent raskt.
    Tiden gjennom immigration og hvor ufattelig TREIGT det går gjennom PEK er en annen historie....
     
    drsyk and RoadKing like this.
  11. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Lurer på en liten tur til Taiwan med 2 for 1 i F med LH og LX. Tenker da å kjøpe F til PVG og derfra til TPE på egen billett. Hvordan vil transit fungere da på PVG? Til informasjon tenker vi kun håndbagasje.
     
  12. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Gikk som nevnt i tidligere innlegg på en smell ved første oppmøte for å søke visum til Kina, da vi var for tidlig ute.

    Prøver nå igjen å legge inn booking av tid, men får da feilmelding på at "The application number has an appointment, you can not make an appointment again" når jeg bruker nummeret på søknaden. Har også sjekket om jeg kan endre tidligere booking av tid, men her får jeg kun beskjed om at avtalen er gjennomført.

    Noen som har vært borti denne problemstillingen, eventuelt har et lurt triks. Alternativet til å bruke eksisterende søknadsnummer tror jeg er at vi fyller ut to svært omfangsrike skjemaer på nytt (ble ca ti sider med info pr. stk), noe som ikke er altfor fristende :rolleyes:
     
  13. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Du må på landside først uansett. Unngå PVG hvis du kan.
     
    watchaddicted liker dette
  14. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Må kanskje kikke på PEK da. Der er jo transit veldig enkelt:)
     
  15. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Mye enklere, ja.
     
    watchaddicted liker dette
  16. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Lander i PEK om ca. et døgn. Lander i 14-tida, og har 11 timer transit.

    Om jeg slipper inn i landet; noen tips til hvor jeg kan dra og hva jeg kan gjøre? Og ikke minst, hvordan jeg kommer der. :p Trenger ikke å være noe svære greier, bare noe for å få tida til å gå, før jeg setter kursen mot Europa.
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Med 11 timer ville jeg tatt en tur til den kinesiske mur. Den himmelske freds plass, keiserens hage er mer sånn "vanlig" spør du meg. Men det monumentale byggverket som den kinesiske mur er, det er ganske spesielt.
    Spørsmålet er vel om du får organisert noe sånt på så kort varsel.
     
    Lillegutt liker dette
  18. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, det blir nok kort varsel. Jeg orker ikke å styre med noe svære greier nå. Så blir det lang kø i immigrasjonen, og plutselig er det langt utpå ettermiddagen, og nesten mørkt. :confused:
     
  19. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Pluss jeg har fått en del kommentarer og ekstra sjekker grunnet at passbildet ligner ikke på meg lenger. Kombinert med stempel fra Dubai og Oman, og en litt streng kar i immigrasjon, så er jeg sikkert heldig om jeg får reise til Frankfurt. :p
     
    jgroneng liker dette
  20. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    373
    Likes mottatt:
    2,344
    Bonuspoeng:
    93
    Planlegger 2t transit i PVG på Torsdag, og 23t 40min transit i PEK på Lørdag/Søndag (TWOV). Noen som har erfaringer med om det kan bli problemer med 2 transitter så kort på hverandre?

    Forslag til turoperatører til Muren, Forbudte by og Silkemarkedet gjerne i en og samme pakke, mottas med takk! Lander 11:40 i PEK.
     

Del denne siden