Kina – Visum og Transit

Tråd i 'Reisemål' startet av KainBenwi, 28. jan 2016.

  1. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,402
    Bonuspoeng:
    183
    Du bør heller bekymre deg for den «korte» transittiden i PVG.
     
    Modegard and NoLimit like this.
  2. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    373
    Likes mottatt:
    2,344
    Bonuspoeng:
    93
    Har 2 timer og 30 min, så det bør gå fint:) Tenker mest på returen - Rimelig lite gira på å være stuck airside i PEK i 24 timer.
     
  3. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,402
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, to timer og 30 min er noe helt annet enn to timer. Det mangler ikke historier på folk som ikke rekker neste fly i PVG fordi innkommende fly er litt forsinket og det er lang kø ut på landside og kø inn på airside.
     
    drsyk and Modegard like this.
  4. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    2 timer holdt langt ifra på min møkka reise, 3 t er et must, 2,5t er risky, men man kan ha flaks. Unngår PVG i alle fremtid, en blir skremt av Loungene om ikke transit karen er et lite monster. (Jeg hadde garantert mistet flyet, hadde ikke vært for at SAS var selv forsinket med over 4 timer PVG-CPH)
     
  5. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,591
    Bonuspoeng:
    183
    For å svare meg selv på denne, tok en tlf til visumsenteret og de var overraskende forståelsesfulle for IT systemets skavanker, så fikk lov til å møte på nytt uten ny timebestilling.

    Mitt noe fraværende reisefølge, senior i familien, hadde tydeligvis glemt SLT stresset vi hadde ved siste visumsøknadsforsøk, så han hadde lagt igjen kopi av pass og utskrift av hotell og flybookinger hjemme. Fikk heldigvis kopiert opp og kom oss gjennom nåløyet så søknaden ble avlevert, så får en bare krysse fingre for at senior ikke roter bort hentelappene, og at vi blir tillatt adgang.

    dagens observasjoner:

    - de tar seg sannelig godt betalt, 1350 kr pr pers, men sett i forhold til det voldsomme byråkratiet som er i sving er dette vel kanskje rimelig o_O
    - er du gammel nok trenger de ikke fingeravtrykk. Ble engstelig da senior slapp å legge lankene på skranken, men det var tydeligvis ikke påkrevd pga alder, mulig senior ble litt fornærmet her...
    - skal en reise med invitasjon må denne ha dato for første besøk skrevet inn, fyren foran oss i køen ble sendt på dør pga manglende detaljering her
     
  6. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    895
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Ut fra Priority Pass ser det ut som at Terminal S2, International har åpnet på PVG. Stemmer dette? Er S1 og S2 i prakis samme bygning? Finner også info som kan tyde på at en kan ta tog airside mellom terminalene. Noen som vet om dette er planlagt?

    Ser også at SAS selger gjennomgåeden billetter med China Eastern (Ikke Cathay). China Eastern frly til T1. Er det noe transferservice tilgjengelig SK-China Eastern?
     
  7. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Personlig erfaring, holde deg til CA loungen på PVG. Ville ha unngått codeshare, når shit hits the fan, fraskriver SAS seg ethvert ansvar, men foralldel håper jeg det går bra for deg.
     
    jgroneng liker dette
  8. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Turen via PVG kommer nok til å sitte i lenge :)
     
    EndreD and drsyk like this.
  9. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Lenge er et meget svakt ord... Blitt traumatisert hele live ut. Meg når hører PVG:


    HonestArcticHorseshoecrab-size_restricted.gif
     
    jgroneng liker dette
  10. coconuts

    coconuts Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Hei! Leser her i tråden at muslimske stempler i passet kan føre til at man blir nektet å gå ut av flyplassen. Har nesten 24t i PEK på vei fra Maldivene som er jo et muslimsk land. Er det veldig dumt?
     
  11. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,561
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    Maldivene går 99% sikkert bra.
     
    coconuts liker dette
  12. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde fra UAE og Oman. De brydde seg ikke. Fikk lett 24t transit, og kunne forlate flyplassen.
     
    coconuts liker dette
  13. coconuts

    coconuts Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for svar, ble lettet nå:) nesten vurderte å bytte bort SQ F suite til noe biz pga dette..
     
  14. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,561
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    Vi hadde Indonesia og det var heller ikke noe problem. Du trenger ikke være bekymret med mindre du har vært i Tyrkia eller en av de muslimske landene som har landgrense mot Kina.
     
  15. coconuts

    coconuts Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Supert, da satser vi på det og får håpe at natta der blir tilbrakt på et hotell og ikke flyplassgulv:D
     
  16. coconuts

    coconuts Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Er 1t 55min for knapt for flybytte i PEK eller helt greit? Gjennomgående billett (CT-booking) CA F + SQ F og bagasjen (forhåpentligvis) innsjekket hele veien til endelig destinasjon.
     
  17. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,402
    Bonuspoeng:
    183
    Det skal gå i utgangspunkt. Men om noen uforutsette hendelser oppstår, kan det bli litt skummelt.
     
    coconuts liker dette
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,790
    Likes mottatt:
    57,167
    Bonuspoeng:
    293
    Spørsmål om visum til Kina:
    Vi vurderer et cruise som starter i Shanghai.
    Hvordan er reglene for TWOV (transit without Visa, eller hva det heter) når man skal fra flyplass til cruiseskip? Noen som vet?
    Er det samme som mellom fly, er det tidsbegrenset?

    Eller må vi ha visum?
    Da kan det nok hende at vi revurderer hele planen..
     
  19. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Da blir det L visum søknad på meg : Vibeke fant jo first hos SQ så da måtte jeg flytte på utreise også, og har plutselig mer en 24 timer i Peking :

    Prøver å kvalitetssikre hva jeg trenger av papirer med til avtale oppmøtetid på det konsulære kontoret.

    Ambassadens hjemmeside sier :
    For Tourist Purpose (L visa)

    (1) A completed Application Form;
    (2) A recently-taken, passport-sized COLOR photo
    (3) The applicant's passport
    (4) A photocopy of the information page of the applicant's passport
    (5) Documents showing the itinerary including air ticket booking record (round trip) and proof of a hotel reservation, etc.

    Altså :

    1 utskrift av søknaden som er levert elektronisk.
    2 et farvefoto etter gjeldende regler.
    3 pass.
    4 Fotokopi av førstesiden i passet.
    5 Utskrift av tur retur billetter til og fra Kina og hotell og eller gruppereise booking.

    Selv søker jeg om flere gangs visa over 1 år da jeg ( potensielt) får 5 inn og utreiser i løpet av de neste 12 mnd.

    Er det noen andre dokumenter, kopier eller andre ting som noen har hatt med, eller blir spurt om eller som jeg bør ha med?
     
    Sonictravel liker dette
  20. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Om det ikke er noen nylige endringer, tviler jeg sterkt på at du får multiple VISA, om du ikke har hatt (og brukt) kinesisk visum før.

    Sidene til Visumservice har ganske bra info!
     

Del denne siden