Kina – Visum og Transit

Tråd i 'Reisemål' startet av KainBenwi, 28. jan 2016.

  1. Allora

    Allora Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    Skal man forresten fylle ut blå lapp som det har vært snakket om en del her? Evt. legge inn fingeravtrykk å lignende på maskinene der?
     
  2. Allora

    Allora Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    Det skal jeg gjøre! Ting ordner seg stort sett selv om jeg kan være litt stresset i forkant.
     
    Ombo liker dette
  3. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,402
    Bonuspoeng:
    183
    Blå-lapp er bare for de som skal inn i Kina på transitt.
     
    Allora liker dette
  4. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,285
    Likes mottatt:
    3,186
    Bonuspoeng:
    113
    Du trenger ikke å legge inn fingeravtrykk ved internasjonal transfer.
     
    Allora liker dette
  5. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Vel, på transfer HKG-PVG, var det både gul skjema på flyet(utlevert av cabin crew selv om fortalte vi har connecting flight), ved ankomst:fingeravtrykk, vi ble tvunget innom der først av en kar som filtrerte samtlige utifra pass...

    Ved immigration mer moro, duden i transfer desk spurte oss alle som stod i kø om vi hadde fylt ut blått skjema, samtlige var av ikke-kinesisk opprinnelse(var i riktig kø, var 3 køer der). Gule var feil, blått ble fylt ut, og som nevnt tidligere mitt flotte Tyrkia visum i passet, ble liten flaskehals, men slapp igjennom etterhvert, en reise ALDRI tar igjen altså innom PVG(da må LH F og SQ F være connecting flights!)

    En kan leve i håpet om at PEK er betydelig bedre:rolleyes:
     
  6. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Vært gjennom 24-timers transfer x 2 i Beijing nå.
    1) Er det blå skjemaet, og kun det blå som trengs
    2) Ville jeg gjort det igjen? Nja... Lite smidig flyplass for å si det mildt!
     
    Ombo liker dette
  7. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,285
    Likes mottatt:
    3,186
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fløy CPH-PEK-ICN senest i sommer og la ikke igjen fingeravtrykk. Blått skjema husker jeg ikke, men mener jeg kun fylte ut gult skjema på flyet. Det blå skjemaet, får man det på flyet? Jeg fylte ihvertfall ikke ut noe skjema på flyplassen.

    HKG-PVG og videre til Europa blir vel mer domestic-international og ikke international-international, kanskje det er grunnen?
     
    Last edited: 13. nov 2019
  8. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,285
    Likes mottatt:
    3,186
    Bonuspoeng:
    113
    Med 24-timers transfer mener du kanskje TWOV?

    Mener å huske at det blå skjemaet var for TWOV, men det begynner å bli noen år siden og hukommelsen er ikke det den en gang var :rolleyes:
     
  9. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Helt riktig, og helt riktig:) For nordmenn:
    Blå skjema < 24 timer uten visum (TWOV)
    Gult skjema > 24 timer og visum
     
  10. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    895
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Hva slags trøbbel var det du fikk med tyrkisk visum?
    Var dette på gjennomgående billett?
    Noen som vet om det er mulig å få blått skjema før en er ved skranken?
    Noen som vet om Indonesisk stempel skaper trøbbel eller ikke?
    Noen som vet om stempel fra Dubai skaper trøbbel?
    Er det kommet noe offisielt om at en ikke kan ha stempel fra diverse muslimske land?
    Ser at jeg i fjor klarte printe boardingpass med sas på internett ved reise fra pvg. Noen som har fått til dette i år?
    Svarer en skriftlig noe sted på hvilke land en har vært i, eller kan jeg få meg nytt pass nå for reise i januar og late som jeg aldri har vært i Dubai?
    Noen som har vært i transit i pek med muslimsk stempel siste to mnd og ikke fått problemer? (Bare transit, ikke 24 t visum)
     
    Last edited: 13. nov 2019
  11. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,561
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    PEK har egen passkontroll+sikkerhetskontroll for international transfer, men på PVG må man gjennom normal immigration og dermed fylle ut blått skjema for å få Transfer Without Visa selv om man ikke skal ut av flyplassen.
     
    milehigh, drsyk and geddi like this.
  12. Allora

    Allora Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    Damen i SAS-skranken var behjelpelig, så nå fikk jeg boardingkort helt til ICN. Hun fortalte også at det ikke ville være noe problem å få sjekket inn bagasje heller, så lenge de som var i innsjekkingen gadd å legge det inn manuelt.
     
    Ombo and geddi like this.
  13. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,285
    Likes mottatt:
    3,186
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det går helt fint å sjekke bagasje helt til ICN. Har aldri opplevd å måtte gå ut og hente den i PEK.

    Business or pleasure i Seoul?
     
    Ombo liker dette
  14. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Som @Jorge nevnte, så går det bra, jeg vil forsøke å unngå PVG for all fremtid, og håper PEK er hinsides bedre på immigrasjon, tar @Jorge sitt svar som etterretning :)
     
  15. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,561
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    Med forbehold om feil siden jeg har "lest det her inne". Selv fylte jeg ut blått skjema, stod i kø, dro til den forbudte by og muren, kjørte rutsjebane og sov en natt på Hilton Beijing Capital Airport før vi dro videre så har ingen personlig erfaring ;)
     
    drsyk liker dette
  16. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    895
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Ok, det er med andre ord akkurat som i USA, så tre timer mellom flightene bør gå greit på separate billetter.

    Kan bekrefte at PEK går greit uten noe skjemadill.
     
    Ombo liker dette
  17. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg antar 3 t bør være minimum utifra min erfaring med PVG. PEK er da betydelig bedre på transfer hvis skjemadill ikke er tilfelle. :)
     
  18. Allora

    Allora Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    Business, always business.

    Det gikk overraskende greit både på tur og retur. Brukte begge gangene ca. 40 minutter fra landing til jeg var ved gate. Det skal nevnes at det var veldig lite kø gjennom International transfer på utreisen, og ingen kø på returen.
    Det var litt mer utfordrende å få boardingkort hele veien fra Seoul, men damen ved innsjekk fikk ordnet det etter 10 lange minutter.
    Ellers er det en ganske ålreit reise, og tilgjengeligheten til Beijing virker i det hele tatt mye bedre enn de fleste andre langdistanse-rutene til SAS.
     
    Ombo liker dette
  19. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    895
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Gikk inn her for å spørre hva som er minimum abefalt tid fro transfer på PVG. Håpet 2 timer skulle holde, men får vel gå for tre timer da. 09.00 og A330 hadde vært så mye bedre enn 07.40 og A321...

    Ja ja, dagstur i C med SK pleier jo være hyggelig, og transit på PVG fremfor PEK gir 9-åringen edelstener.
     
  20. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,402
    Bonuspoeng:
    183
    Den store usikkerheten med tanke på tid er køen gjennom immigration. Det kan ta alt fra 5-10 min til 50 min. Har dog lest om noen bruker enda lengre tid. Så tre timer på PVG er nok ikke dumt.
     
    drsyk liker dette

Del denne siden