Klimatoppmøtet Hong Kong 2020- flyskam? Dont worry!

Tråd i 'Reisemål' startet av milehigh, 18. sept 2019.

?

Klimatoppmøtet med bil

  1. Vurderes sterkt en vei

    17.4%
  2. Vurderes sterkt begge veier

    13.0%
  3. Svært interessert en vei

    6.5%
  4. Svært interessert begge veier

    2.2%
  5. Vurderes seriøst på en eller annen måte

    26.1%
  6. Tja, aldri si aldri- kan skje

    13.0%
  7. Må dessverre takke nei

    21.7%
  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Dette hadde værtg gøy, men jeg er allerede posisjonert for Argentina/Chile på motorsykkel i 2020, må jobbe litt og, innimellom.

    Men, du skal ha for initiativet @milehigh . Får dere til en slik tur så blir jeg ikke så rent lite misunnelig! :oops:
     
  2. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Väldigt intressant !! Kan ansvara för snacks och suspekt mat från regionen! (Här blir det en jävla googlande inför resan) !
    Datorer och tidsförbruk är väl större faktorer än vad dr.agen i hemmet tycker.
    //M
     
    redlund and milehigh like this.
  3. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    862
    Likes mottatt:
    2,989
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg stiller opp jeg, så lenge jeg slipper og dele sovepose med noen.
     
    milehigh and cuivien like this.
  4. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    862
    Likes mottatt:
    2,989
    Bonuspoeng:
    93
    milehigh and cuivien like this.
  5. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    116
    Likes mottatt:
    716
    Bonuspoeng:
    93
    Følger denne med stor interesse.

    Kan være aktuelt for min del også, men har booket 13 dager i Tokyo juli 2020 ifrb med OL, noe som kommer til å ta godt av både feriekvoten og tålmodigheten til damen siden jeg reiser uten henne...
     
    milehigh liker dette
  6. FlamtheAvGeek

    FlamtheAvGeek Medlem

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    401
    Bonuspoeng:
    63
    Meget interessant!! For min del hadde det nok blitt tidenes tur, men som flere skriver er tidspunkt og reiselengde avgjørende (i tillegg kostnad, men det kan en alltids ordne). Skrur på "overvåk tråd" i alle fall :D
     
    Avixlo and milehigh like this.
  7. Kaare_Lars

    Kaare_Lars Medlem

    Innlegg:
    165
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg trodde årsmøtet var noe annet jeg?
     
  8. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Denne tråden blir mest drodling inntil jeg har bilen på plass. Den er under planlegging, men kan ta et par måneder før den er på plass. Skal kjøpes i Tyskland og kjøres bort. Si ifra om noen vil bli med på transportetappen, trolig tidlig i desember. Gratis haik, da den skal bort uansett.

    Ellers blir det spørsmål om tidspunkt så da kommer det an hvor flex årsmøtekomiteen er. Det er gunstig med noe tidligere enn det ellers har vært i HK, gjerne en mnd før, pga fjellpassene. Men det blir ikke noe problem med bra bil og bra dekk. Det er bare spørsmål om hvilken fjellrute som skal velges i området KG/CN. Ad varighet ser jeg på ingen måte for meg noen ekspedisjon, men en mer eller mindre direkte tur med lange dager, og korte detours til spesielle ting. Overnatting i byer på bra hoteller, gjerne type IC. Blir ingen speidertur.

    Men ad lengde er det en drøy tur. Raskeste option. Feks fra Osh-Kashgar over Erkeshtam er en dagstur. Da kan man fly til Bishkek (FRU), men en 35 min flytur til Osh (OSS) for en flying start. Jeg posijonerer dit. Fly til FRU pleier lande tidlig morgen, så vi kan være avsted fra OSS samme dag, men bør kanskje salppe av litt, feks ved å kjøre inn til Peak Lenin base camp på 3600 moh før støtet inn i Kina.
    Dag 2 til Kashgar. Bilen må overnatte på tollagaer så vi kommer ikke av gårde fra Kashgar før ettermiddag dag 3. Derfra er det 5400 km til Guangzhou nær HK. Neste spørsmål er om bilen skal bli igjen i Kina for å ungp mye byråkrati inn og ut av HK, om det i det hele tatt er lov med venstrerattet bil i HK (var borti det problemet for mange år sien). Veiene i Kina er meget bra, men fartsgrensene må holdes og det er en del checkpoints. Uanett 5 dagers kjøring er minimum. Så vi kan være i HK kanskje dag 8 sent, eller dag 9. 2-3 dager i HK og fly hjem. Så det blir fort en to-ukers tur. Tislvarende for retur. Og jeg gidder ikke kjøre hjem alene:)
     
    Keikrem, Edvard, drsyk and 9 others like this.
  9. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Ad budsjett, så kan man på høsten fly til FRU/OSS for 1500-2000 kr. HK-NO med C award til 36K SK poeng. Visum er kun Kina. Med planlegging er det vel bare en 500-lapp. Mat er rett og slett billig hele veien. Hotell rom med dbl rom og statusfordeler. Men det vil være alternativer i alle byer, fra 250 kr natt til det 5-10 dobbelte. Jeg beregner på intelligent guess 500 kr natt per pers i snitt på tur.så en 4000 kr + HK hvor valgene er mange.
    Estimat uten research på drivstoff/bom blir 5-6000 kr en vei. Basert på meg +3 hver vei blir det 1500 kr/pers. Men så kommer kinesisk guide og byråkrati på toppen. Det kan fort bli mange lapper.Dette blir billigere om vi klarer lure med en turistbil til via et nettforum etc. Men som arbeidsplan sier vi 5000 kr per pers. Dette skal sjekkes nærmere. Jeg har kun sett priser på kortere turer.

    I praksis koster dette fra armkroken hjemme t/r fra ca 20 tusen all inkl. Og tar en liten to uker. Setter opp en poll basert på disse arbeidsdata.
     
    drsyk, Shyneno, holmen and 5 others like this.
  10. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Haik fra Tyskland til Kirgisistan kunne jeg vært interessert i å være med på. Planlegger en tur til regionen i løpet av den nærmeste framtiden, men mulig at Desember blir litt sent.

    Hvilken rute tenker du bortover?
     
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Poll satt opp. Helt uforpliktende, men greit med noe seriøs interesse før sånt planlegges.
     
  12. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Har kjørt de fleste spennende landene på sørlig rute før, så siden dette er en transport tenker jeg raskeste rute. Tyskland- Litauen- Russland/(Hviterussland)- Kazakhstan- Kirgisistan.Dette er lenger enn turen til HK senere. Beregn en liten uke kjøring.
     
    Eddie47 and mathiasfe like this.
  13. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Her trenger vi noen med kinesisk førerkort, noen som har eller melder seg frivillig til å kjøre opp?
     
    Shyneno liker dette
  14. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Vi får det som en del av pakka!
     
  15. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,449
    Likes mottatt:
    29,531
    Bonuspoeng:
    183
    2020 altså, nå først så jeg den. Imponert over at noen orker og klarer å planlegge så langt fram i tid. Vet ikke enda hva jeg skal neste uke(uka etter er spikret:))
     
    milehigh and Eddie47 like this.
  16. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Skikkelig interessant. Da er jeg også ute i full jobb mest sannsynlig så da er kapitalen der:D
     
    milehigh liker dette
  17. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Det er min filosofi og, men visse ting kan ikke tas på sparket. Som feks mitt mulige andre neste prosjekt- peak Lenin 7143 moh eller så der.
     
    Shyneno and Eddie47 like this.
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,187
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Noen av oss driver «langtidsplanlegging», f.eks.
    - hvordan sikre diamanten i 2020
    - hvordan gi mor nok turer i C slik at det blir muligheter for egotripper i 2020
    - planlegging av guttetur med doktoren
    - C tur til Dublin med @RoadKing og @anders82 ++
    - champagne tur til HKG
    - kombinasjon av biltur fra Krigistan til Hong Kong og champagne ...

    Livet er fullt av problemer som må løses .. en gulrot for mor er at hun fortsatt blir EBG, men hun har dessverre funnet ut at hun får EBG dersom jeg har EBD annet hvert år.
    Jeg liker ikke nedgraderingen ...
     
    drsyk, Kristian, RoadKing and 6 others like this.
  19. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    @Eddie47, hvis du noen gang planlegger å adoptere så PM meg!
     
  20. SemiFrequent

    SemiFrequent TrumfGull

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    43
    Siden det drodles. Er det flere aktuelle ruter? Altså vil det være aktuelt med forskjellige ruter hver vei. Skjønner at det pga. tid må foregå relativt radig, men vel uansett være morsomst for deg (og andre som blir med t/r) at det er ulike ruter..
     
    milehigh and holmen like this.

Del denne siden