Klimatoppmøtet Hong Kong 2020- flyskam? Dont worry!

Tråd i 'Reisemål' startet av milehigh, 18. sept 2019.

?

Klimatoppmøtet med bil

  1. Vurderes sterkt en vei

    17.4%
  2. Vurderes sterkt begge veier

    13.0%
  3. Svært interessert en vei

    6.5%
  4. Svært interessert begge veier

    2.2%
  5. Vurderes seriøst på en eller annen måte

    26.1%
  6. Tja, aldri si aldri- kan skje

    13.0%
  7. Må dessverre takke nei

    21.7%
  1. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,131
    Likes mottatt:
    7,752
    Bonuspoeng:
    183
    6000 km ++ i bil gjennom Kina? Langt nok frem i tid til at man kan klarer å få innpass på jobb? Helt perfekt. Jeg er enormt gira.
     
  2. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Absolutt. Forskjellig pass til/fra KG iallfall, og noe annen rute i Kina, om det ikke adder mer enn 1-2 dager, litt avhengig av crewet, om det er flere som kan tenke seg t/r.
     
  3. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Stuttfeiten - Shotgun - T/R

    Kan alltids køyre i områder der befolkningstettheta er tosifra pr 100 km2, men vil helst ikkje vere ansvarleg der det kan finnast trafikklys. (Det blir også mykje bråbremsing om det er automatgirkasse....)

    Korleis fiksar ein invitasjonsbrev(visum) til noko slikt?
     
  4. oalex

    oalex Medlem

    Innlegg:
    93
    Likes mottatt:
    240
    Bonuspoeng:
    33
    Fantastisk!

    Hadde nok endt med tvangsinnleggelse hvis jeg hadde foreslått det her i heimen, men en mulig strategi er å be om tilgivelse i stedet for tillatelse..
     
    milehigh, Shyneno and Avixlo like this.
  5. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,031
    Likes mottatt:
    1,470
    Bonuspoeng:
    113
    Dette må jo bli bra
     
    milehigh liker dette
  6. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Har kjørt langt og lenge, så kjøremessig holder det med en pilot til, men helst to. Trenger en kokk og en kartleser! Kinesisk guide vil nok ta en del av det siste, og han får klappsetene bak med all håndbagasje. Blir roofrack til bagasjen ellers,
    De som skal begge veier må ha dbl entry visa. Det begynner vi å tenkte på til våren. Trenger ikke invitasjon.
     
    Edvard, Shyneno, paron and 1 other person like this.
  7. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    For de skikkelig flyskammede som har tid og vil ha litt forandring. men ikke helt tid til å ta båt hjem, anbefales lyntoget fra HK til PEK, og transsibirske hjem. Utmerket tog fra Moskva via St Peters, HEL-ferge-ARN til OSL og.
     
    Shyneno, paron, oddA and 2 others like this.
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Sånn apropos flyskam og trådtittel, jeg undres nå på om co2 fotavtrykket en slik biltur ender opp med, er mindre enn å fly, snarere det motsatte :D
     
    Shyneno, holmen, Avixlo and 1 other person like this.
  9. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Basert på foreløpig respons bør det ikke bli noe problem å fylle en bil begge veier.
    For komfort tror jeg det holder med to fremme, to bak, og guide i bagasjen. Evt vurdere en person til. Skal teste bilen og komfort med full bil. Vi kan ta en test tur med lik bil ifm øl-møte i Oslo og:)
    Selvsagt blir det alltid frafall når ideen blir realitet, men det kan tilkomme andre og. Spørsmålet er om vi kan få til to biler. Tenke tenke. Det reduserer guideprisen per pers betraktelig. Bil nr 2 kan være en 5 seter, men helst en SUV. Guiden sitter i 7-seteren.
     
    drsyk, oddA, Shyneno and 5 others like this.
  10. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    For ordens skyld er dette en tur som er helt trygg ift krig, uroligheter og kriminalitet. Trafikkbildet er også rolig i Kina. Noe mer eventyraktig i KG.
     
    Trykkern, Shyneno, Avixlo and 2 others like this.
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Har oppdatert pollen med et nei-altern:Dativ.

    Innledningsvis slo det meg ikke at man kunne si nei til noe sånt
     
    indahla, drsyk, Arvid1410 and 7 others like this.
  12. Flyvende_mare

    Flyvende_mare Drømmer om F

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    3,116
    Bonuspoeng:
    93
    Dette får jeg ikke vært med på da brorparten av feriedagene neste år er booket allerede, men det rettes stående applaus til forum og medforumister som gladelig legger opp til spennende turer og inviterer med! Ser fram til et heidundranes reisebrev om denne turen blir realitet :D
     
    Avixlo, Gullars, Shyneno and 2 others like this.
  13. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    The really good news er; agente i Kina påstår- to ganger- at de skal fikse Tibet permit på denne turen for norske borgere. Mulig det er en blanding av kontakter og at vi har guide hele veien, men denne mulighete har stort sett vært utelukket en ti års tid for nordmenn såvidt jeg vet.

    I såfall blir det klart forskjellig rute hver vei. Deres forslag er (evt motsatt)

    (1) Start : Enter China via Kyrgyzstan - Kashgar - Ali - Everest BC - Lhasa - Lijiang - Kunming - Nanning - Shenzhen
    (2) Back : Shenzhen - Changsha - Xi'an - Tianshui - Xiahe - Xining - Zhangye - Dunhuang - Turpan - Kuqa - Kashgar - exit to Kyrgyzstan

    Om noen vil legge inn et googleshot, fell free..

    Vi må vurdere om vi lar kjerra stå i Shenzen for å unngå hele byråkratiet in og ut av Kina, med samme prosedyre på retur. Det er vel bare en stor halvtime fra grensa til hotellet. Får se hva vi kan spare på det.
     
    Edvard, Misterix, Henrik and 11 others like this.
  14. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Tur:
    2019-09-24 12_25_07-Kina 2020 - Google Maps.png

    Retur: 2019-09-24 12_27_39-Kina retur 2020 - Google Maps.png
     
    Avixlo, Upsaker, drsyk and 2 others like this.
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,898
    Likes mottatt:
    57,531
    Bonuspoeng:
    293
    Det blir ikke mindre interessant, det her!

    Hvordan er vær og føreforhold på denne ruta, hvis man skal være i HK til starten av november?
     
    milehigh liker dette
  16. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er definitivt hyperspennende. Foreløpig ser det ut til at alle forutsetninger er på plass for min del, så det er spennende å følge dette prosjektet videre.

    Husk at vi her snakker om breddegrader omtrent på høyde med Karibien. Selv om dette delvis er høyt (Everest BC ca. 5500 meter) så vil jeg tro at det er bare veger, i alle fall mesteparten av døgnet. Selv var jeg på de kanter i april, og da var det ikke antydning til problemer føremessig.
     
    holmen and milehigh like this.
  17. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Tipper vi kjører med piggfrie vinterdekk, og har 4x4 så det skal ikke være noe problem. Kunne nok vært greit2-4 uker før om det er mulig. Har ikke sjekket høydemeter og værforhold enda, men tipper sørlig rute bør gå på utreise evt. Om vi har en internmeterolog som kan sjekke litt så er det fint!
     
    Avixlo, drsyk and holmen like this.
  18. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Stuttfeiten liker dette
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,898
    Likes mottatt:
    57,531
    Bonuspoeng:
    293
    Har ikke luftet denne ekspedisjonen hjemme ennå, men det er jo fortsatt lenge til!
    Og for hver post som kommer inn her, så har jeg mer lyst til å være med.
     
    Avixlo and milehigh like this.
  20. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Viktig å være klar over forskjellen ja, ettersom de to BC befinner seg på hver sin side av Himalaya :p. Jeg syklet til BC på Tibet siden i 2011 (reisebrev skal finnes her inne).
     
    drsyk and milehigh like this.

Del denne siden