Kona er positiv, så jeg melder meg på til tur fra Bishkek til HK! Men jeg har fått streng beskjed om at de jeg reiser sammen med må være trivelige folk!
Kudos for å planlegge en flott road trip. Om du får på plass smørbrødlista av tillatelser for å kjøre egen bil Kashgar til Lhasa via Ngari blir jeg imponert (og vil ha navnet på det byrået til senere bruk). Les dere opp på høydesyke, respekter høyden og legg inn pausedager/overnattinger for akklimatisering underveis opp til platået. Stigningen fra Kashgar er ganske stor og siden dere sitter i bilen og ikke beveger dere fysisk, er det fort gjort å gå på en smell. Det er veldig stor fysiologisk forskjell på 800 meter i sovehøyde og AMS har en forsinket ankomst. Husk at det kan ta tid å redusere høyde om nødvendig og helikopter har en begrenset range der oppe. Take care. Google Earth desktop version is a good friend.
Bortsett fra byråkratiet som vi finner løsninger på har du helt rett. Høydesyke skal man ikke ta lett på. Jeg organiserte en lignende tur rundt i the stans for noen år siden, gjennom alle landene på en drøy uke. Små marginer da. Største "bekymring" var høyden, spesielt siden vi kom inn i Pamir direkte fra lavlandet ved Osh opp til 4700 moh og ikke via Khorog som anbefales av de fleste. Det gikk helt fint, men er et potensial for disaster. Vi må ha med det som finnes av medisiner. Vi må ha kartlagt posisjoner for sykehus og øvrige evakueringsrutiner. Og ikke minst skal jeg taske agenten ift å ha med oksygen. Sikkert lurt og noe vi kan spleise på. Iallfall om det blir buss!
Kan dette bli en utfordring? https://insideflyer.no/forums/threads/kina-–-visum-og-transit.9429/page-19#post-314139
Neppe. Det gjelder transitvisum. Men for sikkerhets skyld kan det være greit med nytt, eller ekstrapass for kinesisk visumsøknad. Jeg hadde tyrkisk stempel med mer i passet jeg fikk kinesisk dbl entry i i mai i år, som jeg brukte i mai og på den andre og nylige turen inn i sensitive Xinjiang med bil fra Kirgisistan i forrige uke. No issues.
Høres bra ut. Jeg må uansett skaffe meg nytt pass i løpet av 2020, kan jo like gjerne være før kinesisk visumsøknad.
Jeg har for tredje gang fått bekreftet skriftlig at de vil fikse tillatelse for oss med norsk pass på denne turen gjennom Tibet. Ift vurderingen av Tibet på utreise eller hjemreise, heller jeg mot å ta ta Tibet hjem. Herunder fordi vi kan bruke noe mer tid om det dukker opp noe spennende og ikke skal rekke noe annet enn evt fly hjem som kan være booket med flex. Samt mulighet for forsinkelser pga vær, høyde og byråkrati. Selvom det muligens værmessig er gunstig å ta det tidligst mulig. Totalvurderingen vil bli tatt av crewet i plenum senere.
Etterhvert får vi eksperimentere med multientry til Kina så vi kan detoure til Kathmandu/Nepal, kanskje land som India, Pakistan over Khyber, Bhutan og Bangladesh eller Burma.
Er det fortsatt ledig plass? Dette vil jeg være med på!! Snakker vi mange uker på en slik tur forresten?
Plassene går når vi får mer konkrete datoer for neste årsmøtet (trolig innen 1 mnd?), og når jeg har mer konkrete priser fra agenten i Kina som jobber med saken. Antas å være klart før datoen. Fly til/fra FRU e fort gjort med kort connection i Istanbul/Moskva. Beregner en ukes tid hver vei. 2-3 dager i HK. Så spørs det jo om man er med bil begge veier, og om man vil legge inn litt turisme i the Stans- som er en del av the mission creep! Jeg kan legge opp noen kule ruterfra 2-10 dager før/etter, muligens med min bil, med leiebil, med annen delt transport, buss/tog etc. Vi snakker altså dør til dør hjemme iallfall 10 dager vil jeg si.